Planszówkowy poradnik prezentowy 2021

Święta zbliżają się wielkimi krokami, a wraz z nimi odwieczne pytanie: co kupić na prezent? Zagadka się komplikuje, jeśli w liście do Św. Mikołaja bliska osoba, którą chcemy obdarować, wpisała enigmatyczne: “gra planszowa”. Na szczęście nie ma co załamywać rąk, gdyż spieszymy z pomocą! Przygotowaliśmy specjalnie dla was Planszówkowy poradnik prezentowy

Dla początkujących:

Architekci 7 Cudów Świata



Autor: Antoine Bauza
Wydawnictwo: Rebel
Liczba graczy: 2-7
Czas gry: 20-30min
Wiek: 7+
Cena: ok. 130zł

Julia: Architekci 7 Cudów Świata są kolejnym tytułem z kultowej serii Antoine Bauzy. Jest to niejako uproszczona wersja 7 Cudów Świata, tym razem jednak naprawdę widzimy postęp podczas wznoszenia starożytnych budowli. Gra jest wykonana na najwyższym poziomie, a każdy element ma swoje miejsce w pudełku, dzięki czemu setup trwa dosłownie chwilę. Architekci 7CŚ gwarantują szybką i ciekawą rozgrywkę, która nawet przy 7 osobach nad stołem zamyka się w 30minut. Ich niewątpliwą zaletą jest fakt, że gra nam się dobrze we dwie osoby, jak i w większym składzie, ponadto spodobała się zarówno dzieciakom, jak również dorosłym znajomym lubiącym nieskomplikowane i rodzinne tytuły, bez wielkiej negatywnej interakcji pomiędzy graczami. Ostrzegam jednak, że gra jest niepozbawiona losowości, więc może się nie spodobać graczom unikającym tego typu planszówek.

Dla kogo na prezent: Polecam ten tytuł do rodzinnego grania, dla dzieci 7+ (lub ogranych sześciolatków) oraz dla dorosłych, którzy lubią szybkie i nieskomplikowane tytuły, będzie to również świetna pozycja dla osób dopiero zaczynających swoją przygodę z planszówkami. 

Project L



Autor: Michal Mikeš, Jan Soukal, Adam Spanel
Wydawnictwo: Rebel
Liczba graczy: 1-4
Czas gry: ok. 20-40 min
Wiek: 8+ 
Cena: ok. 90 zł

Ewa: Project L  to nieduża gra dla miłośników Tetrisa i układanek, która może przypaść do gustu nie tylko zapalonym graczom, ale i osobom, które okazyjnie grają w gry planszowe. W odróżnieniu od Ubongo, do którego często jest porównywana, brak w niej presji czasu; pojawia się za to element budowania “silniczka”.

Atutami Project L jest bardzo dobre, estetyczne wykonanie: plastikowe klocki są odporne na otarcia, a cała gra trwała. Zasady są łatwe do wytłumaczenia, a rozgrywka zmienia się się w zależności od zaawansowania uczestników. Inaczej gra się z dziećmi, inaczej w gronie rodzinnym, a jeszcze inaczej podejdą do niej kompetytywny gracze, kiedy to do rozgrywki dochodzi element podbierania sobie atrakcyjnych układanek.

Dla kogo prezent: Świetny prezent dla małych i dużych, którzy rozpoczynają przygodę z planszówkami lub po prostu szukają luźnego, krótkiego tytułu jako odskoczni od ciężkich gier.

Daj Namiar

alt



Autor: Grégory Grard
Wydawnictwo: Rebel
Liczba graczy: 2-6
Czas gry: 5-10 min
Wiek: 8+ 
Cena: ok. 40 zł

Grześ: Absolutne odkrycie roku wśród imprezówek, choć gra przeszła relatywnie bez echa i nie zachęca oprawą. W praktyce jednak według mnie jest to dynamiczniejsza, sprytniejsza i szybsza wersja Tajniaków. Układamy w niej układ współrzędnych z przypisanym hasłem dla każdego rzędu i kolumny, a następnie – w pełnie współpracując i pod presją czasu – wymyślamy najlepsze hasła łączące dwa hasła na przecięciu linii. Gra oferuje 3 tryby trudności i dla dorosłych zdecydowanie polecam wyłącznie najwyższy, natomiast do grania z dziećmi spokojnie można zmienić rozmiar siatki. Gra się bardzo dobrze skaluje i posiada silny syndrom “jeszcze jednej partii”. Jeśli potrzebujecie lepszej zachęty, to zapraszam również na recenzję Marcina.

Dla kogo prezent: Zarówno dla geeków, jak i kompletnych nowicjuszy; zasady tłumaczy się w minutę, a sama rozgrywka trwa niewiele dłużej. Zwłaszcza miłośnicy Tajniaków będą zachwyceni.

Quetzal: Miasto Świętych Ptaków

alt



Autor: Alexandre Garcia
Wydawnictwo: G3
Liczba graczy: 2-5
Czas gry: ok. 45 min
Wiek: 10+
Cena: ok. 100 zł

Grześ: Bardzo ładny, prosty i przyjemny worker placement z dodatkowym twistem w postaci podrzucania meeplami. Relatywnie dobra cena za “dużą” i ładną grę, która na dodatek świetnie wprowadzi początkujących graczy w kilka absolutnie podstawowych mechanik: oprócz worker placementu posiada elementy licytacji i set collection. Więcej o Quetzalu przeczytacie w recenzji Julii, a ja ze swojej strony dodam, że dla początkujących spokojnie można dodać co najmniej jeden punkt do oceny. Jedyne drobne zastrzeżenie mam do skalowania – lepiej gra się w większym składzie, aczkolwiek na 2 osoby również jest ok.

Dla kogo prezent: Dla graczy rodzinnych na początek planszówkowej przygody, idealny tytuł na drugą grę w kolekcji. Najbardziej ucieszą się z niej osoby grające w gronie większym niż dwuosobowe. Bardziej zaawansowani pewnie nie dostrzegą w niej nic nowego, ale wśród znajomych geeków również cieszy się bardzo dobra opinią – dobre lekkie euro na przerywnik między cięższymi tytułami.

Zombie Teenz Ewolucja



Autor: Annick Lobet
Wydawnictwo: FoxGames
Liczba graczy: 2-4
Czas gry: ok. 20 min
Wiek: 6+(na pudełku 8+)
Cena: ok. 70 zł

Julia: Kooperacyjna gra legacy dla najmłodszych? Czemu by nie! Zombie Teenz to świetna i wciągająca pozycja dla dzieciaków od szóstego roku życia. Rozgrywka jest szybka, dynamiczna i emocjonująca, a system nagradzania za postęp w grze to fantastyczny pomysł, który zachęca do kolejnych partii. Po pokonaniu zombie możemy wklejać naklejki oraz otwierać kolejne koperty w których zawsze znajdziemy coś urozmaicającego grę. Wraz z postępem gry zmieniają się też nieco zasady, wchodzą nowe warianty rozgrywki, kolejne postacie i utrudnienia. Zdecydowanie polecamy! Warto również wspomnieć, że po zdobyciu wszystkich nagród i odznaczeń gra nadal ląduje często na stole, a mój młodszy syn niezmiennie od miesięcy mówi, że to jedna z jego ulubionych. Jeszcze jeden wielki atut – ja również miałam niezłą frajdę pokonujące hordy wraz z moimi dzieciakami i nie siadałam do tej pozycji pod przymusem, czego niestety nie mogę powiedzieć o pierwszej części, czyli Zombie Kidz, które mnie po prostu nudzi.

Dla kogo na prezent: Będzie to idealny prezent dla dzieci w wieku 6-8 lat, szczególnie dla tych które lubią współpracować i walczyć o wspólny cel. 

 

Kroniki Zamku Avel



Autor: Przemek Wojtkowiak
Wydawnictwo: Rebel
Liczba graczy: 1-4
Czas gry: 60-90 min
Wiek: 6+ (na pudełku 8+)
Cena: ok. 100 zł

Sebastian: Kroniki Zamku Avel to bardzo kolorowa gra kooperacyjna, w której wcielamy się w role dzielnych wojowników i wojowniczek, które muszą obronić zamek przed nadchodzącym Monstrum. Przez pierwszą część gry zwiedzać będziemy krainę i walczyć z potworami, oraz przygotowywać się na finalną potyczkę, w której potwory i Monstrum ruszą na zamek. Gra jest przepięknie wykonana, pełna żetonów, świetnych, bajkowych grafik oraz emocji. Nie jest łatwa, a przez całą grę towarzyszy uczucie “przegramy, nie damy rady”, by na końcu wywalczyć zwycięstwo, które wydaje się w pełni zasłużone. Ciekawostką jest kolorowanka dołączona pełna kartek z chłopcem i dziewczynką, dzięki której pokolorujemy własnego bohatera i nadamy mu imię. To bardzo wiąże z grą i postacią. Sama mechanika jest bardzo prosta i losowa, ale nie wkurza.

Dla kogo na prezent: Świetny prezent dla całej rodziny, która już grała w coś nowoczesnego. Dzięki prostej mechanice i bajkowemu wykonaniu przyciągnie uwagę każdego dziecka.

 

Spór o Bór



Autor: Reiner Knizia
Wydawnictwo: Muduko
Liczba graczy: 2
Czas gry: ok. 20 min
Wiek: 7+(na pudełku 8+)
Cena: ok. 45 zł

Mateusz: Co na dwie osoby? To bardzo częste pytanie, które pada w świecie gier planszowych. Bez wątpienia głowić się nad tym będziemy również wybierając tytuł na święta. Jeśli więc robicie sobie małe prezenty, albo szukacie dodatku do czegoś większego, to gra karciana Spór o Bór będzie idealna! Odświeżony graficznie klasyk jest tak pięknie wydany, że wydawcy zagraniczni powinni brać z nas przykład. Schotten Totten, bo tak gra nazywa się w oryginale, to tytuł który jest już na rynku ponad 20 lat, jednak ja dowiedziałem się o nim w tym roku i jestem nim oczarowany. Proste zasady, sporo kombinowania oraz szybka rozgrywka z syndromem “jeszcze jednej partii” to tylko część uroku gry Spór o Bór.

Dla kogo na prezent: Tytuł można skierować nawet do starszego pokolenia, do rodziców, którzy lubią zwykłe gry karciane jak makao i poker, sprawdzi się również u młodszych, a przy okazji nauczy trochę o faunie

Dla zaawansowanych:

Spirit Island

spirit island okładka



Autor: R.Eric Reuss
Wydawnictwo: Lacerta
Liczba graczy: 1-4
Czas gry: ok. 100-150min
Wiek: 13+ 
Cena: ok.210zł

Julia: Spirit Island to świetna gra kooperacyjna dla bardziej zaawansowanych graczy. Wcielamy się w niej w duchy starające się odpędzić najeźdźców z rodzimej wyspy, na której od lat panuje harmonia i pokój. W tym tytule prócz modularnej planszy wyspy, wpierających nas osadników, czy aż 8 duchów, z których każdy ma inną moc, dostajemy również gotowe scenariusze, dzięki czemu gra jest bardzo regrywalna. Prócz tego wygranie z najeźdźcami nie jest wcale takie łatwe, co tylko sprawia, że Spirit Island jest tym atrakcyjniejsza dla zagorzałych fanów kooperacji, zaś sama oprawa wizualna cieszy oko przy każdej rozgrywce.  

Dla kogo na prezent: Jest to idealna pozycja dla fanów kooperacji powyżej 13. roku życia, którzy mają już kilka rozegranych tytułów na swoim koncie. 

Wiedźmia Skała



Autor: Martino Chiacchiera, Reiner Knizia
Wydawnictwo: Rebel
Liczba graczy:2-4
Czas gry: 60-90 min
Wiek:12+
Cena: ok. 120 zł

Ewa: Nowa gra autorstwa Reinera Knizi i Martino Chiacchiery to propozycja dla miłośników średniej wagi eurogier lub osób, które chcą wejść w świat bardziej skomplikowanych planszówek. Wiedźmia Skała to eurogra o magach, która pod bajkowym tematem i kolorową estetyką kryje angażującą logiczną łamigłówkę z sporą doza rywalizacji.

Rozgrywka toczy się na kilku płaszczyznach i jej celem jest balansowanie nimi tak żeby uzyskać końcowo wynik lepszy niż współgracze. Gra zawiera elementy powiązań i reakcji łańcuchowych, która pozwala na budowanie wielkich combosów, skutkujących wykonywaniem po kilka/kilkanaście akcji na turę. Jeśli lubicie ten mechanizm na pewno wam sie spodoba. Wiedźmia Skała dobrze działa zarówno na dwie, trzy jak i cztery osoby.

Dla kogo prezent: Prezent dla eurograczy, miłośników wymagających myślenia, ale nieprzekombinowanych gier. Osób, które szukają eurogry, która dobrze spisuje się zarówno na dwie jak i więcej graczy.

Clash of Cultures

alt



Autor: Christian Marcussen
Wydawnictwo: Portal Games Polska
Liczba graczy: 2-4
Czas gry: 3-5h
Wiek: 14+
Cena: ok. 450 zł

Grześ: Przypuszczalnie najdroższa gra w naszym poradniku prezentowym, co więcej nie zdziwię się, jeśli wkrótce cały nakład zniknie ze sklepów – radzę się spieszyć! Znakomita, długa i sycąca gra cywilizacyjna w fantastycznym wydaniu razem z dodatkiem, prawdziwa gratka dla zaawansowanych graczy. Pozwala na wcielenie się w jedną z aż 15 zróżnicowanych cywilizacji i wielogodzinną, pełną interakcji zabawę. Ścisły top gier, które poznałem w tym roku; jeżeli szukacie prezentu dla osób, które nie boją się spędzenia całego wieczoru nad jedną grą i macie odpowiedni budżet, nie wahajcie się ani chwili. Zarówno pod kątem wykonania, jak i samej rozgrywki będziecie usatysfakcjonowani w każdym stopniu.

Dla kogo prezent: Dla osób, które nie boją się spędzić 4h nad planszą, za to lubią w grach zarówno rozwój, jak i konfliktowość. Ważne natomiast, że niekoniecznie spodoba się osobom z alergią na losowość – ale jeżeli jest ona akceptowalna, zdecydowanie będą zadowolone.

 

Unmatched Bitwa Legend



Autor: Rob Daviau, Justin D. Jacobson
Wydawnictwo: Ogry
Liczba graczy: 2-4
Czas gry: 30 min
Wiek: 9+
Cena: ok. 150 zł

Sebastian: W pudełku znajdziemy czterech wojowników z różnych światów. Króla Artura, Meduzę, Alicję oraz Sindbada. Każda postać jest unikalna i każda dysponuje tak innymi kartami w talii jak i specjalnymi zdolnościami. Idealny skirmish do pojedynków. Szybki setup, gdzie rozkładasz planszę, wybierasz wojownika, tasujesz talię i… zaczynasz. Gra jest bardzo szybka, a wymiana ciosów daje ogromną satysfakcję. Gram w to regularnie ze swoim 10 letnim synem i bawimy się doskonale. Cieszy fakt, że on wygrywa więcej niż ja, a każda gra kończy się na ostrzu noża. Ciężko o lepiej zbalansowaną grę, w której każdy ma szansę wygrać pomimo częściowej asymetryczności. Dodatek z Robin Hoodem i Wielką Stopą już kupiony, a w przyszłym roku dołączy Drakula, Sherlock Holmes, Niewidzialny człowiek i Dr. Jekyl… Link do pełnej recenzji.

Dla kogo prezent: Dla szukających szybkiej w rozłożeniu, prostej w zasadach i bogatej w taktyke gry pojedynkowej. Istnieje wariant gry dużynowej 2 vs 2, ale najlepiej sprawdza się jako szybki skirmish dwu-osobowy. 

 

Mystic Vale Big Box



Autor: John D. Clair
Wydawnictwo: Portal Games
Liczba graczy: 2-4
Czas gry: 45 min
Wiek: 14+
Cena: ok. 200 zł

Arek: Gra, która zachwyciła mnie od pierwszej rozgrywki… Stając na czele klanów druidów próbujemy tchnąć nowe życie w spustoszoną krainę, aby przywrócić jej dawną świetność. Przyda się odrobina magii i obecność fantastycznych stworzeń, roślin i lokacji. Z pozoru to kolejna gra o budowaniu talii, ale tutaj w trakcie rozgrywki nie powiększamy ilościowo swojego stosu kart. W tej grze możemy ulepszać każdą pojedynczą kartę, dodając do niej kolejne moduły! Jest to dość innowacyjne, dzięki przezroczystym foliowym kartom, które możemy umieszczać „jedna na drugiej”. Najważniejsze jednak, że to rozwiązanie jest intuicyjne i sprawia sporą radochę. Link do pełnej recenzji.

Dla kogo prezent: Ucieszą się fani dość rozbudowanych gier karcianych (w pudełku mamy kilka dodatków), które jednak nie przytłaczają złożonością zasad. A w szczególności fani deck buildingu, kombosów oraz klimatu fantasy, choć głównie dzięki ładnym ilustracjom, bo sama gra jest dość sucha i mechaniczna w odbiorze. Mimo tego jest świetnym tytułem, zapewniającym relaksującą wręcz zabawę z kartami. 

 

Pod wrogim niebem



Autor: Tomáš Uhlíř
Wydawnictwo: Rebel
Liczba graczy: 1
Czas gry: 20-45 min
Wiek: 12+
Cena: ok. 90 zł

Arek: Pod wrogim niebem to bardzo udany tytuł przeznaczony wyłącznie dla jednego gracza. Przyciąga uwagę klimatem science fiction znanym np. z filmu Dzień Niepodległości, bądź szerokiego spektrum gier komputerowych o najeźdźcach z kosmosu próbujących podbić gatunek ludzki. W tej grze mamy sporo rzucania i zarządzania kośćmi, aby uruchamiać jak najbardziej efektywne akcje podziemnej bazy, przeciwstawiającej się wrogim siłom z kosmosu. Gracz musi nie tylko strzelać do nadlatujących statków kosmicznych, ale również dbać o rozwój na torze badań naukowych, co przybliża go do pokonania gigantycznego „statku matki”. Niewątpliwym atutem gry jest możliwość szybkiego rozłożenia komponentów gry i rozegrania „mięsistej” partyjki w stosunkowo krótkim czasie. Link do pełnej recenzji.

Dla kogo prezent: Dla szukających dobrej planszówki dla jednego gracza, miłośników łamigłówek logicznych, mechaniki dice placement i/lub tematyki science fiction. 

Julia Gawrońska