Marvel United – mini herosi, maxi kooperacja – recenzja
Marvel United pojawił się na platformie Kickstarter dzięki wydawnictwu CMON, a teraz Portal wydaje grę w naszym rodzimym języku. Świat Marvela pełen jest barwnych bohaterów i złoczyńców, ale czy przeniesienie całej tej otoczki, dodatkowo przy użyciu figurek w stylu chibi, może się udać?
Spis treści
Informacje o grze Marvel United
Wydawnictwo: Portal
Liczba graczy: 1-4
Czas gry: 30-40 min.
Wiek: 8+
Cena: 145 zł
Ech, te lokacje…
Po otwarciu pięknego pudełka pierwszą rzeczą jaka rzuca się w oczy są figurki. Nie są one realistyczne, a wykonane podobnie jak w przypadku Arcadii Quest, w klimatach chibi. Wielkie głowy i karykaturalne pozy nie każdemu mogą się podobać, mnie ta stylistyka bardzo pasuje do samej gry i jej targetu, czyli dzieciaków. Figurki są wykonane naprawdę bardzo dobrze, braki szczegółów spowodowane są przyjętą stylistyką.
W pudełku znajdziemy niedużą i bardzo dobrze napisaną instrukcję, zestaw kart dla każdego herosa i złoczyńcy, jak również masę żetonów. Niestety na minus należy zaliczyć wykonanie plansz lokacji, które nie są tekturowe a papierowe i na stole nie prezentują się okazale. Aczkolwiek dzięki temu gra jest oferowana w bardzo przystępnej cenie. W wersji Kickstarterowej można było dokupić dodatkowo tekturowe lokacje.
Z bohaterów w podstawce znajdziemy Iron Mana, Kapitana Amerykę, Czarną Wdowę, Hulka, Kapitan Marvel, Ant Mana i Wasp. Powstrzymywać będą oni niecne plany Red Skulla, Ultrona i Taskmastera. Z uwagi, że w grze wybieramy do 4 bohaterów i 1 łotra, daje to całkiem przyzwoitą regrywalność.
Mini mechanika Marvel United
Instrukcja do gry jest krótka i dobrze napisana, ale nie było to trudne, skoro zasady gry są naprawdę banalnie proste. Sama gra na zachodzie jest dystrybuowana w sieciówkach i marketach, więc to też określa target samej gry. Jednocześnie nie sposób odmówić wręcz geniuszu autorom, którzy z tak prostych zasad opartych praktycznie o trzy symbole wycisnęli aż tyle taktyki, kooperacji i frajdy z samego grania.
W Marvel United zagramy maksymalnie w czterech graczy, a każdy prowadzić będzie swojego herosa. Każdy heros dysponuje talią dwunastu kart. Znajdziemy wśród nich zwykle trzy karty z dodatkową zdolnością, która oddaje specyfikę danej postaci oraz dziewięć kart z różnymi kombinacjami symboli. One również są dopasowane pod postać. Iron Man będzie dysponował większą liczbą kart z atakami, a Kapitan Ameryka skupia się bardzie na wykonywaniu zadań i ratowaniu cywili. Po wyborze bohaterów wybieramy jednego z trzech łotrów – każdy z nich jest inny i każdy zmienia trochę zasady rozgrywki, sprawiając, że pomimo takich samych podstawowych zasad, czujemy że walczymy z różnymi złolami, a każdy jest interesujący. Rozkładamy mapę świata złożoną z sześciu losowych lokacji, dociągamy trzy karty i… zaczynamy!
Łotr dysponuje swoją talią działań i to on pierwszy odsłoni swoją kartę. Poruszy się, zaatakuje, odpali jakiś efekt lub/i dołoży dodatkowo do lokacji na której skończy cywili bądź zbirów. Teraz czas na bohaterów! Zaczynając od pierwszego z nich, będziemy dokładać karty w ciągu po karcie Łotra, a co trzy karty dołożone przez bohaterów – znowu zaatakuje zła strona. W zależności od symboli na karcie będziemy mogli zrobić inne rzeczy:
- Ruch – zielona strzałka – pozwoli nam przemieścić się o jedną lokację
- Atak – czerwona pięść – da nam możliwość zadania jednego obrażenia w naszej lokacji łotrowi (o ile możemy), lub jego pomocnikom i zbirom
- Bohaterska – złota gwiazda – dzięki niej uratujemy cywila w naszej lokacji, lub dołożymy postęp do karty zagrożenia, która działa na korzyść łotra
- Dowolna – działa jak joker i może być użyta jako dowolna z powyższych
Gdzie tu geniusz i kooperacja? Sednem rozgrywki jest to, że zagrywając kartę korzystamy z symboli na poprzedniej karcie bohatera, a z naszych symboli skorzysta kolejny bohater. Proste, czyste, banalne i… genialne. Każda zagrana karta ma znaczenie. Nawet silniejsza akcja w danym momencie może się okazać gorszym wynikiem, jeżeli będzie bezużyteczna dla kolejnego herosa.
Jak wygrać? Pokonać Łotra! Ratując cywili, pokonując zbirów i usuwając zagrożenia wystawione w lokacjach odblokujemy w końcu możliwość atakowania samego głównego złoczyńcy i wystarczy go pokonać. On sam też potrafi nam przywalić. Jego ataki pozbawią nas kart. Przepełnione lokacje pomogą mu w realizacji planu, a specjalne zdolności i sojusznicy zakryją cenne zdolności lokacji, z których moglibyśmy skorzystać.
Maxi kooperacja
Na pierwszy rzut oka w grze nie ma niczego wyjątkowego. Niech was jednak nie zwiedzie kreskówkowa grafika, niech nie osłabi czujności wygląd figurek – to trudna gra i łatwo o porażkę! Red Skull poszedł na pierwszy ogień i przejechaliśmy się po nim bez problemu. Ha! Gra dla dzieci. Taskmaster sprowadził nas na ziemię, gdy odbijaliśmy się od niego raz za razem. Pomogła zmiana składu bohaterów, skupienie się na celu. Udało się, a radość była ogromna.
Gra poprzez banalną z pozoru możliwość korzystania z poprzednio zagranej karty sprawia, że tutaj każda decyzja jest ważna. Tylko trzy symbole na kartach brzmią śmiesznie, ale opcji i możliwości jest tutaj zatrzęsienie. Mam użyć ruchu i uratować tych cywili, czy jednak próbować czyścić zagrożenie na sąsiedniej lokacji. Pytanie “co zamierzasz?” pada tutaj cały czas. Dyskusja nad stołem toczy się nieustannie, gdyż mój ruch może pomóc, ale może też utrudnić zadanie. Tutaj nie ma miejsca na samolubne myślenie, ale niestety jest też duże pole dla alfa gracza, który łatwo może zdominować rozgrywkę, wyznaczając “najlepszą” strategię.
Podsumowując
Próbowałem grać w Marvel United z zaawansowanymi graczami i wychodziło średnio. Gra przynosiła satysfakcję, grało się przyjemnie, ale dużo poważniejsze tytuły odciągały uwagę od tej gry. Za to gra z dzieciakami, rodzinnie, to jest to rewelacyjne przeżycie! Alfa gracz może być problemem jeżeli ktoś jest egoistą, ale jeżeli oddamy inicjatywę dzieciakom, nakłonimy je do planowania i dyskutowania to sama gra przeradza się w najlepszy film o superbohaterach na świecie.
Ciężko mi znaleźć lepszy tytuł do nauki kooperacji dla dzieciaków i rodzin. W tej grze musimy rozmawiać, planować, a dzięki łotrom o różnym stopniu trudności i wymagającej rozgrywce – każda wygrana cieszy. W te 30-40 minut na stole dzieją się niesamowite rzeczy – bohaterowie ratują cywili, walczą ze zbirami, wspomagają się, a na końcu łączą by pokonać tego złego. A to wszystko przy prostych zasadach, które zrozumieją nawet najmłodsi. Gram z 7 i 10 latkiem, którzy są zachwyceni i ciągle chcą wracać do tego tytułu. I szczerze – ja też nie mogę się doczekać kolejnej bitwy!
Opinia 7-latka: Jest dużo myślenia i jak się wygrywa to jest ogromna radość!
Opinia 10-latka: W grze jest dużo strategii, trzeba myśleć w jakiej kolejności zagrać karty, czy w jakiej kolejności wypełnić misje i zacząć bić Łotra.
- bardzo dobra jakość wykonania (poza lokacjami)
- proste i zrozumiałe zasady, które kryją sporo możliwości
- świetne wprowadzenie do kooperacji i interakcji nad stołem
- przygoda, w której czuć klimat Marvela i różnorodność postaci
- przyzwoita regrywalność i chęć kolejnej gry
- wymagająca, nie banalna
- nie masz dzieci? Może najpierw zagraj u kogoś.
-
- duże pole do popisu dla alfa gracza
Ocena:
Marvel United to król w swojej kategorii. Jeżeli szukacie gry do pogrania rodzinnie, a wasze pociechy lubią bohaterów Marvela, to zakup jest wręcz obowiązkiem! Znajdziecie tutaj wszystko, czego wymagać można od gry rodzinnej – proste zasady, angażowanie do gry nad stołem, dyskusji i przyjemność wspólnie przeżytej przygody. Dorośli fani Marvela nie będą się nudzić, ale tutaj potrzeba trochę dziecięcej radości.
Sebastian Lamch
Dziękujemy wydawnictwu Portal za przekazanie gry do recenzji.
Game Details | |
---|---|
Name | Marvel United (2020) |
Złożoność | Medium Light [1.81] |
BGG Ranking | 305 [7.57] |
Liczba graczy | 1-4 |
Projektant/Projektanci | Andrea Chiarvesio and Eric M. Lang |
Grafika | Édouard Guiton |
Wydawca | CMON Global Limited, Spin Master Ltd., ADC Blackfire Entertainment, BoardM Factory, Delta Vision Publishing, Galápagos Jogos, Geekach Games, Happy meeple games, Portal Games, SUNNY BIRD and Tower Tactic Games |
Mechanizmy | Cooperative Game, Hand Management, Modular Board, Solo / Solitaire Game and Variable Player Powers |
- Władca Pierścieni: Pojedynek o Śródziemie – recenzja - 5 listopada 2024
- Too Many Bones – czyżby za dużo kości? Recencja. - 4 czerwca 2024
- Marvel Zombies: Rewolucja X-Men – recenzja - 18 kwietnia 2024