Decipher – fragmenty słów. Recenzja

Decipher stawia przed nami niebanalne wyzwanie. Otóż litery porozpadały się na kawałki. Gracze odgadują tajne słowo, ale znają jedynie fragmenty poszczególnych liter. Reszty muszą domyślić się sami. I choć niewątpliwie mamy tu grę słowną, to nie przypomina ona Scrabbli, Tajniaków czy chociażby 7 Słów.

Gracze używają czterech elementów o różnych kształtach do tworzenia i rozwiązywania łamigłówek. W każdej rundzie inny gracz buduje tajne słowo. Inni wiedzą tylko, które fragmenty liter znajdują się w tajnym słowie, i zbierają wskazówki i punkty.

Brzmi ciekawie, prawda? Ja od początku byłem ciekawe, jak to się sprawdzi. Przekonajmy się.

Informacje o grze


Autor: Bill Eberle, Peter Olotka, Greg Olotka
Wydawnictwo: FoxGames
Liczba graczy: 2 – 4
Czas gry: 30 min.
Wiek: 9+
Cena: ok. 90 zł

Wykonanie

Ilustracja na pudełku jest świetna. Pełna kolorów, emocji, różnorodnych elementów, które mogą nam się skojarzyć z bogactwem słów, które będziemy mogli ułożyć w trakcie gry.

Środek zaskakuje jeszcze bardziej. Wszystko ma tu swoje miejsce. Mamy osobne przegródki na elementy liter, mamy miejsce dla Słowotwórcy na zasłonkę… Mało tego pudełko jest tak zaprojektowane, że właściwie przez cały czas służy do gry. W trakcie układania słowa planszę umieszczamy pionowo, dzięki czemu służy jako zasłonka. W trakcie zaś zgadywania leży płasko i przykrywa środek pudełka.

Komponenty są na wysokim poziomie. Szczególnie cieszą oczy przezroczyste elementy – fragmenty liter. Każdy z kształtów ma swój kolor, co usprawnia proces odgadywania słów.

Zasady

Pozwólcie, że w tym miejscu posłużę się filmikiem wydawcy:

W skrócie każde ze słów jest porozbijane na fragmenty liter. Gracze starają się najpierw dopasować fragment do odpowiedniej litery (a więc pozycji w słowie), a następnie jak najszybciej odgadnąć całe słowo. Nie możemy oczywiście odgadywać w nieskończoność (każdy z graczy ma 3 szanse).

Ostatecznie w trakcie gry będziemy tworzyć słowo raz, a odgadywać wiele razy. Wyjątkiem jest rozgrywka 2-osobowa, gdzie każdy z graczy 2 razy zgaduje i 2 razy wymyśla słowo. Wygranym zostanie ten, komu udało się zebrać najwięcej punktów.

Jak to wszystko dopasować?

Sprawa od początku wydaje się dość złożona. Wiemy właściwie tylko, z ilu liter składa się słowo. Nie dostajemy żadnych dodatkowych podpowiedzi typu: kategoria czy skojarzenie… Z czasem plansza zapełnia się fragmentami liter, ale i tu nie możemy być pewni, czy właściwie namierzyliśmy literę. Z początku nie wiemy bowiem, ile fragmentów zostało. Zakres słów jest więc spory…

Dodatkowo zgadujący często “strzelają” próbując wskazać miejsce danego fragmentu w słowie. Może się więc zdarzyć, że dopiero trzecia próba będzie trafna. Irytacja zgadujących tylko rośnie…

W pewnym momencie gry dowiadujemy się, że zostało tylko 3 fragmenty. Nie zawsze poprawia to sytuację odgadujących. Często nie wiemy bowiem, czy dana litera jest “zamknięta” – czyli czy wszystkie fragmenty zostały do niej dopasowane. Tylko wtedy bowiem możemy poprawnie wskazać literę.

Tu właściwie leży cały problem Deciphera – dużo tu niewiadomych, a mało faktycznego zgadywania, mało gry. O wiele większą frajdę będzie miał Słowotwórca. To w końcu on obmyśla słowo, a potem “wydziela” graczom poszczególne fragmenty. Łatwo wpaść na pomysł, by najrzadsze elementy wydać na końcu. Gracze po prostu będą mieli trudniej, dzięki czemu układacz otrzyma więcej punktów.

Poza tym nie mamy tu żadnych obostrzeń odnośnie słów. W Tajniakach od razu wiemy, na co możemy sobie pozwolić. Tutaj zakres słów (od 3 do 6 liter) jest naprawdę spory i w dodatku nie mamy tu zbyt wielu ograniczeń. Ja przyjąłem, żeby jednak ograniczyć się do rzeczowników.

Mam więc z Decipherem spory problem. Z jednej strony rozgrywka toczy się dość płynnie, mamy coś nowego, ale mamy też dużo niewiadomych. Nie każdemu też będzie się chciało dedukować i sprawdzać każdą możliwą literę (bo zdarza się, że do tego posuwają się gracze). Pewnym ratunkiem jest układanie słów według pewnego klucza (np. zwierzęta), ale jest to już pewna modyfikacja reguł.

Wiem, że powyższe problemy mogą być dla kogoś wręcz zachętą. Ja jednak mam tu problem. Nie potrafię do końca odnaleźć się w tej rozgrywce, choć bardzo lubię wszelakie gry słowne.

Gra działa dość płynnie bez względu na liczbę graczy. Mamy tu możliwość gry zarówno w 2, 3, jak i 4 osoby. Najkrótsza będzie rozgrywka 3-osobowa, bo i odgadywać będziemy jedynie 3 hasła. W pozostałych wariantach osobowych będzie ich 4.

Podsumowanie

Moim współgraczom Decipher się spodobał. Jest w końcu szybki i prosty. Zasady można właściwie wytłumaczyć nawet w trakcie rozgrywki. Do tego gra opiera się na prostym zgadywaniu słów, choć może nie w tak oczywisty sposób. Jak już wspominałem, pomysł opiera się tutaj na odgadywaniu na podstawie fragmentów liter.

Całość prezentuje się naprawdę rewelacyjnie. Zasłonka, przezroczyste fragmenty liter, kolory na planszy… Decipher przyciąga uwagę.

Mimo wszystko mam z tym tytułem problem. Większość gry opiera się właściwie na ślepym dopasowywaniu elementów. Często dopiero pod koniec mamy szansę na prawidłowe odgadnięcie. Stąd też wyniki będą w dużej mierze zależały od szczęścia – Słowotwórca otrzyma tym więcej punktów, im więcej było pomyłek w dopasowaniu pozostałych graczy.

Zdarza się też, że gracze analizują otrzymane wskazówki i gra przedłuża się wtedy niemiłosiernie. Oczywiście im dłużej trwa rozgrywka, tym więcej wiemy, więc i szanse odgadnięcia się zwiększają.

Uważam więc, że Decipher to ciekawy tytuł, ale nie każdy będzie w stanie się nim zachwycić. Być może prostota zasad i lekkość rozgrywki będzie dla ciebie atutem. Być może jednak (tak jak ja) pomimo sympatii do wszelakich gier słownych – tutaj będzie wam ciężko polubić ten tytuł.

Plusy
  • świetne wydanie: plastikowe elementy liter
  • proste zasady
  • możliwość skalowania trudności: krótsze wyrazy w rozgrywkach z dziećmi
Plusy / minusy
  • duża dowolność w zakresie słów
Minusy
  • zawartość wypraski wysypuje się przy pionowym postawieniu pudełka
  • downtime
  • spora część rozgrywki opiera się na ślepym dopasowywaniu elementów, stąd też końcowy wynik w dużej mierze zależy od szczęścia
  • dużo niewiadomych w odgadywanym słowie (nie wiemy np. czy dana litera jest “skończona”)

Ocena: 3 out of 5 stars (3 / 5)

Dziękujemy wydawnictwu FoxGames za przekazanie gry do recenzji.

Łukasz Hapka

Game Details
NameDecipher (2020)
ComplexityLight [1.25]
BGG Rank [User Rating]9550 [6.93]
Player Count (recommended)2-4 (2-4+)
Designer(s)Bill Eberle, Peter Olotka and Greg Olotka
Artists(s)Kwanchai Moriya
Publisher(s)HeidelBÄR Games, Asmodee Italia, Atalia, FoxGames and Outland
Mechanism(s)Uncredited
Łukasz Hapka
Latest posts by Łukasz Hapka (see all)