Kroniki zbrodni: 1900. W cieniu wieży Eiffla. Recenzja


Warning: simplexml_load_string(): Entity: line 1: parser error : Start tag expected, '<' not found in /home/u238694/domains/boardtime.pl/public_html/wp-content/plugins/meeple-like-us-boardgamegeek/bgg.php on line 268

Warning: simplexml_load_string(): Incorrect double value: '' for column `imaginc_meeplelikeusapi`.`Game`.`UserAver in /home/u238694/domains/boardtime.pl/public_html/wp-content/plugins/meeple-like-us-boardgamegeek/bgg.php on line 268

Warning: simplexml_load_string(): ^ in /home/u238694/domains/boardtime.pl/public_html/wp-content/plugins/meeple-like-us-boardgamegeek/bgg.php on line 268

Warning: simplexml_load_string(): Entity: line 1: parser error : Start tag expected, '<' not found in /home/u238694/domains/boardtime.pl/public_html/wp-content/plugins/meeple-like-us-boardgamegeek/bgg.php on line 268

Warning: simplexml_load_string(): Incorrect double value: '' for column `imaginc_meeplelikeusapi`.`Game`.`UserAver in /home/u238694/domains/boardtime.pl/public_html/wp-content/plugins/meeple-like-us-boardgamegeek/bgg.php on line 268

Warning: simplexml_load_string(): ^ in /home/u238694/domains/boardtime.pl/public_html/wp-content/plugins/meeple-like-us-boardgamegeek/bgg.php on line 268
[WSPÓŁPRACA REKLAMOWA] Gra została przekazana mi bezzwrotnie w ramach recenzji od wydawnictwa Lucky Duck Games. Wydawnictwo Lucky Duck Games nie miało wpływu na kształt mojej opinii/niniejszej recenzji.

Paryż, rok 1900. Jako Victor Lavel – dziennikarz z zacięciem detektywistycznym – będziesz miał do rozwiązania niejedną zagadkę. Dookoła morderstwa, porwania, kradzieże… Na szczęście prasa wszędzie ma dostęp, a jeśli nie, to dopomoże stryj – komisarz policji.

Kroniki Zbrodni: 1900 to niezależna, kooperacyjna gra detektywistyczna. Zastosowana w niej technologia Scan & Play pozwala połączyć zalety gry planszowej i elektronicznej. Dzięki wykorzystaniu kodów QR gracz może prowadzić wiele różnych dochodzeń, korzystając z tych samych elementów. Mamy tu więc silnik Kronik Zbrodni, ale pewne elementy rozgrywki zostały ubogacone. Tytuł wydany jest w ramach serii Milenium. Każda gra z serii wprowadza nowe unikalne elementy i mechaniki oraz ciekawe tło historyczne obejmujące okres całego milenium od 1400 poprzez 1900, a kończąc na 2400 roku.

Informacje o grze Kroniki Zbrodni: 1900


Autor: David Cicurel, Wojciech Grajkowski
Wydawnictwo: Lucky Duck Games
Liczba graczy: 1 – 4
Czas gry: 60 – 90 minut
Wiek: 14+
Cena: ok. 75 zł

Zbrodnia to niesłychana…

Na czym polega cały system gry? Jeśli ktoś nie spotkał się z Kronikami zbrodni, to już spieszę z wyjaśnieniami. Gra złożona jest ze scenariuszy, gdzie naszym celem będzie rozwiązanie konkretnej sprawy. Czasem w tle będą działy się dodatkowe sprawy poboczne. Poznajemy miejsce zbrodni, poznajemy świadków, znajdujemy ślady, przenosimy się pomiędzy lokacjami… Każda z akcji w grze: zadanie pytania, sprawdzenie miejsca zbrodni, przejście do innej lokacji kosztuje nas określony czas. Na sprawę mamy bowiem zakładany z góry okres (np. do północy).

Przesłuchanie świadków czy przejście do innej lokacji odbywa się poprzez zeskanowanie za pomocą specjalnej aplikacji kodu QR widniejącej na karcie/planszetce. W naszych sprawach pojawiać się też będą przedmioty. W trakcie rozmów możemy pytać postacie o te właśnie poszlaki (bądź też oczywiście inne osoby). Wszystko odbywa się poprzez skanowanie kodów. Stąd też urządzenie z aplikacją (smartfon, tablet) jest niezbędne w grze. Właściwie żadna z kart w grze nie posiada tekstu, wszystkiego dowiadujemy się w formie tekstowej w aplikacji.

Kroniki Zbrodni: 1900 gra planszowa Lucky Duck Games

Od razu dodam, że mamy tu niekwestionowany plus korzystania z aplikacji – wszystkie nasze wcześniejsze działania są spisane i zawsze możemy wrócić do poprzednich rozmów i naszych działań.

Do tego wszystkiego dochodzi oglądanie miejsc zbrodni – które odbywa się w aplikacji za pomocą VR (rozszerzonej wirtualnej rzeczywistości) w 3D.

Gra toczy się w zupełnej kooperacji – wszyscy gracze starają się rozwiązać sprawę. Podział zadań przy stole można dzielić dowolnie między sobą. Na koniec każdej ze spraw odpowiadamy na szereg pytań, które sprawdzają, czy udało nam się poprawnie rozwiązać sprawę. Później możemy dowiedzieć się, co faktycznie się stało i czy nasze domysły były słuszne.

Kroniki Zbrodni: 1900 gra planszowa Lucky Duck Games

Nie ma czasu do stracenia

Po otwarciu pudełka wita nas “aktówka”, a właściwie torba naszego dziennikarza – Victora Lavela. W końcu odpowiadamy właśnie za jego działania.

Karty lokacji, jak i poszczególnych postaci nawiązują oczywiście do La Belle Époque.

Do rozwiązania będziemy tu mieli 5 scenariuszy, w tym jeden szkoleniowy (wprowadzający w tajniki gry). Jak już wspominałem do gry nie potrzebujemy podstawowych Kronik zbrodni ani wiedzy, jak wszystko tu działa. Po scenariuszu szkoleniowych wszystko powinno być już jasne. Odpalamy jedynie aplikację, która prowadzi nas krok po kroku. Choć oczywiście samo rozwiązanie pierwszej sprawy należy już do nas.

Kroniki Zbrodni: 1900 gra planszowa Lucky Duck Games

Dla tych, którzy znają podstawowe Kroniki zbrodni, warto zaznaczyć, że rozgrywka w ogólnym zarysie w zasadzie nie różni się pomiędzy 1900 a wersją podstawową. Dalej mamy konkretne zadanie, dalej mamy świadków, poszlaki, przedmioty, kolejne lokacje. Zdarza się też, że w ciągu dochodzenia postacie zmieniają swoje położenie i trzeba je znaleźć (bądź po prostu wydedukować, gdzie są). Musimy też oczywiście mieć na uwadze czas. Każda rozmowa, podjęty trop, przejście do lokacji, czy nawet powrót na miejsce zbrodni – kosztują nas cenne minuty. Co prawda ostatecznie może się to okazać ważne, ale nie musimy (a często też nie możemy) sprawdzić wszystkiego. W pracy detektywa ważne jest też dopowiadanie sobie historii samemu. Czasem nie wszystko będzie stuprocentowo jasne, ale pozostają poszlaki…

Nowością w Kroniki zbrodni: 1900 jest talia zagadek, która ma niebagatelne znaczenie dla poszczególnych dochodzeń. W zasadzie w każdej ze spraw natkniemy się na jakąś z tych kart, które mogą być dla nas wskazówką bądź po prostu zagadką do rozwiązania. Wprowadza to dodatkowy element kombinowania, a przy tym zdecydowanie uatrakcyjnia klimat rozgrywki. Mamy tu też w aplikacji całkiem sporo interaktywnych elementów. Czasem musimy podać czyjeś nazwisko, czasem jakiś numer, dzięki czemu uda nam się np. otworzyć sejf. Wszystko to sprawia, że rozgrywka jest dużo atrakcyjniejsza niż np. w podstawowej wersji gry.

Kroniki Zbrodni: 1900 gra planszowa Lucky Duck Games

Czy sprawy są trudne? Mamy tu kilka poziomów trudności. Scenariusz wprowadzający jest w zasadzie banalny, kolejne mogą sprawiać więcej problemów. Ale to nic w porównaniu z finalną sprawą, gdzie wątków jest stosunkowo najwięcej. Do rozwiązania spraw wystarczy jednak dedukcja Czasem oczywiście nie zaszkodzi zanotować sobie pewnych elementów (przydaje się to przede wszystkim w miejscach zbrodni, które oglądamy przez krótki czas).

Fabuła w każdej ze spraw jest więcej niż ciekawa. Zmierzyć się będziemy musieli i z porwaniami, i z morderstwami… Pojawiać się będą postacie historyczne, a przez cały czas przemierzać będziemy piękny Paryż. Odwiedzimy Wystawę Światową, mijać będziemy katedrę Notre-Dame, zajrzymy do Moulin Rouge, odwiedzimy… Ale może nie zdradzajmy zbyt wiele…

Kroniki Zbrodni: 1900 gra planszowa Lucky Duck Games

La Belle Époque

Co jest wciągające w Kronikach zbrodni? Oczywiście sama historia i rozwiązywanie spraw. Każde z dochodzeń to inne postacie, inne sytuacje, inne zagadki… Gdy porównamy Kroniki Zbrodni: 1900 z innymi grami o podobnej mechanice (np. Detektywem), mimo wszystko na plus należy zaliczyć obecność aplikacji. W Detektywie kolejne tropy, rozmowy itd. pojawiały się na kartach. Była co prawda do dyspozycji Baza Antares, ale nie było tam wszystkich informacji. W Kronikach w każdym momencie możemy wrócić do poprzednich rozmów i jest to naprawdę szybkie i intuicyjne.

Kroniki Zbrodni: 1900 gra planszowa Lucky Duck Games

Do gry siąść można solo, we dwoje, ale też sprawdzi się w większym gronie. Nie jest tutaj ważne czy niezbędne, by kolejne sprawy rozwiązywać w tym samym gronie. Kroniki zbrodni: 1900 to przy tym gra dość prosta, zasady opierają się właściwie na kilku zdaniach wstępu, bo wszystko co tu się dzieje, cała mechanika, są dość bliskie realnemu rozwiązywaniu spraw. Chcesz z kimś porozmawiać? Zeskanuj jego kartę. Chcesz go o coś zapytać? Zeskanuj daną kartę, np. przedmiotu.

Ważne, by pamiętać, że to gra oparta na rozwiązywaniu spraw kryminalnych. Z jednej strony musimy być przygotowani na oglądanie miejsc zbrodni, z drugiej – na skupienie i analizowanie poszczególnych tropów i rozmów. Zachowanie postaci może się bowiem zmieniać, gdy zapytamy je o jakiś drażliwy temat – zupełnie jak w życiu.

Kroniki zbrodni: 1900 choć zawierają tylko 5 scenariuszy są godną polecenia rozrywką. Te wersja podobała mi się o wiele bardziej niż wersja podstawowa, a cały system jest dużo przyjaźniejszy niż np. Detektyw (można też śmiało stwierdzić, że sprawy są tu prostsze). Sugestywne ilustracje, delikatne tło muzyczne w aplikacji, karty zagadek – wszystko to sprawia, że dosłownie przenosimy się do Paryża, by rozwiązywać naprawdę ciekawe i wciągające sprawy.

Kroniki Zbrodni: 1900 gra planszowa Lucky Duck Games

Plusy
  • przyjazny system scan & play – skanowanie kodów QR w aplikacji
  • oprawa graficzna
  • karty zagadek
  • elementy interaktywne
  • można rozgrywać w dowolnym gronie, a kolejne sprawy nie są ze sobą ściśle związane
Plusy / minusy
  • 5 scenariuszy
  • wymaga używania smartfona

Ocena: 5 out of 5 stars (5 / 5)

Dziękujemy wydawnictwu Lucky Duck Games za przekazanie gry do recenzji.

Łukasz Hapka

Łukasz Hapka