Wiek rzemieślników – ulepszeni Architekci? Recenzja
Warning: simplexml_load_string(): Entity: line 1: parser error : Start tag expected, '<' not found in /home/u238694/domains/boardtime.pl/public_html/wp-content/plugins/meeple-like-us-boardgamegeek/bgg.php on line 268
Warning: simplexml_load_string(): Incorrect integer value: 'Not Ranked' for column `imaginc_meeplelikeusapi`.`Game in /home/u238694/domains/boardtime.pl/public_html/wp-content/plugins/meeple-like-us-boardgamegeek/bgg.php on line 268
Warning: simplexml_load_string(): ^ in /home/u238694/domains/boardtime.pl/public_html/wp-content/plugins/meeple-like-us-boardgamegeek/bgg.php on line 268
Warning: simplexml_load_string(): Entity: line 1: parser error : Start tag expected, '<' not found in /home/u238694/domains/boardtime.pl/public_html/wp-content/plugins/meeple-like-us-boardgamegeek/bgg.php on line 268
Warning: simplexml_load_string(): Incorrect integer value: 'Not Ranked' for column `imaginc_meeplelikeusapi`.`Game in /home/u238694/domains/boardtime.pl/public_html/wp-content/plugins/meeple-like-us-boardgamegeek/bgg.php on line 268
Warning: simplexml_load_string(): ^ in /home/u238694/domains/boardtime.pl/public_html/wp-content/plugins/meeple-like-us-boardgamegeek/bgg.php on line 268
W rozszerzeniu do gry Architekci Zachodniego Królestwa: Wiek Rzemieślników, niegdysiejsi czeladnicy powracają do miasta jako mistrzowie rzemiosła, wyposażeni w wiedzę, doświadczenie oraz nowatorskie narzędzia. Teraz Dom Gildii wypełnia gwar zachwytów i ożywionych dyskusji! Podczas gdy część uczniów spędza czas na przyswajaniu nowych umiejętności, inni pod czujnym okiem mistrzów upiększają budynki miasta licznymi zdobieniami, począwszy od złotych gobelinów po witraże. Ale nie dajcie się zwieść błyskotkom i innym fantazyjnym towarom. Nie wszystko złoto, co się świeci.
Shem Philips jest autorem kilku tytułów, ale najpopularniejsze są spinane dwiema seriami: trylogia Morza Północnego (Shipwrights of the North Sea, Najeźdźcy z Północy, Explorers of the North Sea), a także trylogia Zachodniego Królestwa (Architekci Zachodniego Królestwa, Paladyni Zachodniego Królestwa i Wicehrabowie Zachodniego Królestwa). Nie ma co ukrywać, że najlepiej zostali ocenieni Architekci, którzy też wspięli się na dość wysokie miejsce w rankingu BGG (na chwilę obecną 77.). Stąd też nikogo nie dziwi, że autor (a z nim także wydawnictwo Garphill Games) zdecydował się na wydanie dodatku. Tak oto dochodzimy do Wieku rzemieślników.
Co będzie się zmieniało w dodatku? Więcej graczy? Owszem. Więcej budynków, pomocników? Także. Nowy rodzaj kart? Może bez spojlerów, ale też się znajdzie. Zapraszam to lektury.
Spis treści
Informacje o grze
Wydawnictwo: Portal Games
Liczba graczy: 1 – 6
Czas gry: 60 – 80 min.
Wiek: 12+
Cena: ok. 80 zł
Najważniejsze: czy zmieści się w pudełku z podstawką?
Zmieści. Nie ma z tym problemu. Jak już wspominałem: Wiek rzemieślników pozwala na grę nawet w 6 osób (mamy tu dodatkowe komponenty dla gracza). Do tego mamy tu także: karty budynków, karty pomocników, pionki tytułowych Rzemieślników, którzy pełnić tu będą dość istotną rolę. Co do tego? Specjalna plansza Domu Gildii, karty pomocy dla Graczy, a także (!) notesik do zliczania punktów.
Wszystko sprawuje się dobrze, zachowuje oczywiście jednolitą szatę graficzną jak w podstawce.
Rzemieślnicy, narzędzia i zdobienia
Dodatek wprowadza właściwie właśnie te trzy nowości: rzemieślników, narzędzia i zdobienia. Zarówno narzędzia, jak i zdobienia będziemy wybierali spośród 4 wyłożonych (narzędzia to dolna część karty, zdobienie – górna).
Rzemieślnicy
Każdy z graczy otrzymuje jeden dodatkowy pionek (większy od pozostałych). Do przeróżnych akcji (m. in. do zbierania surowców) liczyć go mamy jako 2 pionki. Czyli: od razu po wstawieniu do kopalni możemy zbierać złoto. Z drugiej strony po wykonaniu akcji pionek rzemieślnika liczy się już pojedynczo. Innymi słowy drugi nasz pionek na polu kopalni (po rzemieślniku) także da nam jedno złoto lub 3 gliny. Podobnie pojmanie rzemieślnika do więzienia nie przynosi dodatkowych korzyści.
Dodatkowo przy rozmaitych akcjach, jeśli użyjemy rzemieślnika, nie tracimy 1 punktu cnoty.
Z rzemieślnikiem jest też związana zdolność specjalna nowej postaci – Walaryka (w tym przypadku rzemieślnik jest liczony jako 3 pionki).
Narzędzia
Narzędzia służą jako dodatkowe wzmocnienie dla naszych pomocników. Jednak żeby wyprodukować narzędzia bądź zdobienia, będziemy musieli wysłać naszych robotników do Domu Gildii (gdzie leżeć będą do końca gry). Co ciekawe taki robotnik ma leżeć jako drugi na danym polu (na innym naszym robotniku). W związku z czym nie przyspiesza to końca gry.
Co nam dają narzędzia? Przypisane do naszych pomocników mogą dać nam dodatkowe korzyści, gdy wykorzystujemy jego zdolność. Przydałby się przykład: egzekutor (nowy pomocnik z dodatku) przy każdym wtrąceniu do więzienia daje nam dodatkowy punkt na torze Cnót, ale dzięki przypisanemu do niego narzędziu otrzymamy także przy tej akcji dodatkowy kamień. Nic, tylko wtrącać wszystkich dookoła do więzienia! Bo przecież zysk w postaci monet także jest ważny.
Narzędzia mamy też możliwość uzyskać dzięki zmodyfikowanej akcji z Czarnego Rynku:
Narzędzia dadzą nam też punkty na koniec gry. Co prawda niedużo, ale jednak.
Zdobienia
Zdobienia, jak się pewnie łatwo domyślić, udoskonalają nasze budynki. Podobnie jak wcześniej w przypadku narzędzi, musimy oddać jednego z naszych robotników do Domu Gildii. To jednak nie koniec – musimy też ponieść koszt w postaci monet. Co za to otrzymamy? Jednorazowy bonus zaraz po zakupie, a na koniec gry dodatkowe punkty.
Wrażenia
Wiek rzemieślników to bardzo przemyślany dodatek. Dlaczego? Przede wszystkim zwiększa regrywalność. Nowe budynki czy nowi pomocnicy dodają spory powiew świeżości. W jednej z rozgrywek zatrudniając dwóch egzekutorów i dodając każdemu z nich odpowiednie narzędzia przy każdej akcji wtrącania do więzienia wzbogacałem się dodatkowo o kartę budynku, punkt cnoty, kamień i glinę. A możliwości jest tu oczywiście o wiele więcej. Sporo zależy, jacy pomocnicy są dostępni, ale też co dają poszczególne narzędzia.
Nowy Dom Gildii wprowadza też konieczność odświeżenia torów z pomocnikami (ikonka z przekreślonymi niebieskimi kartami – powoduje usunięcie 2 skrajnych lewych kart). Zdarzało się bowiem, że nikomu z graczy nie pasował żaden z nich, a jednocześnie nikt nie chciał pierwszy dokonać zakupu.
Same zdobienia być może nie będą dla graczy aż tak atrakcyjne z uwagi na swoją cenę, ale czego się nie robi dla dodatkowych punktów. Warto tu też dodać o pionku rzemieślnika. Wprowadzenie go uważam za świetny pomysł. Przyspiesza on grę i umożliwia rozmaite nieoczekiwane zagrania. W końcu można dzięki niemu zwiększyć sobie produkcję albo wykonać 2 akcje więcej (np. na placu miejskim).
W samej grze i możliwych strategiach rozgrywki wiele się nie zmienia. Źródłem punktów są przede wszystkim budynki. Wiadomo, można też zbudować kawałek katedry, ale często okazuje się, że to za mało. Budynki po prostu opłacają się dużo bardziej. Do tego oczywiście możemy je ulepszyć za pomocą zdobień. Dodatkowy koszt, ale warto. Sami pomocnicy robią się dzięki narzędziom dużo mocniejsi, a więc zdecydowanie usprawniają rozgrywkę. Być może będzie to dla niektórych powód do narzekań, bo przecież jednemu graczowi uda się złożyć z tego jakieś mocne kombo (pomocnik + narzędzie), a innemu nie za bardzo. Mimo wszystko możliwości jest sporo, o wiele więcej niż w przypadku samej tylko podstawki.
Rozszerzenie wprowadza możliwość gry aż w 6 osób, ale szczerze nie polecam takiej rozgrywki. Po pierwsze wydłuży się dodatkowo czas rozgrywki, ale okazuje się też, że gra nie jest do końca na to przygotowana (mamy to podkreślone w instrukcji): brakuje bowiem kart nagród dla budujących katedrę. Powinno ich być dla 6 osób dokładnie 13, a jest 11. Hmm… czy naprawdę nie dałoby się dołożyć ich do pudełka…?
Sam czas gry nie wydłuża się zbytnio. Z jednej strony wykładamy dodatkowych robotników do Domu Gildii (jeden na drugiego), ale też należy pamiętać o dużo potężniejszych efektach robotników z narzędziami. Dalej wszystko powinno zamknąć się w pudełkowych 60-80 minutach.
Podsumowanie
Masz i lubisz Architektów? Prędzej czy później kupisz więc Wiek rzemieślników. Nowi pomocnicy? Bardzo przydatni. Podobnie nowe budynki. Ale to nie koniec: nowy typ pracownika (rzemieślnik), a także zdobienia ulepszające budynki i narzędzia wspierające naszych pomocników. To wszystko układa się w naprawdę świetny dodatek do świetnej gry.
- do Architektów dodano naprawdę przemyślane elementy:
- więcej pomocników
- więcej budynków
- więcej możliwości: narzędzia i zdobienia
- pionek rzemieślnika
- nie do końca przemyślane rozwiązanie z dodaniem 6. gracza
Ocena: (5 / 5)
Dziękujemy wydawnictwu Portal Games za przekazanie gry do recenzji.
Łukasz Hapka
- Tuki – kto będzie szybszy? Recenzja - 6 grudnia 2024
- Dunder albo kot z zaświatu – gdzie dojdziemy śladami niezwykłego kota? Recenzja - 4 grudnia 2024
- W mroku wieży. Recenzja gry książkowej - 10 września 2024