Planszowe Gram Prix 2021 – zmiany, zaproszenie do współtworzenia plebiscytu

W przyszłym roku odbędzie się szósta edycja Plebiscytu Planszowe Gram Prix, w którym to wy, gracze głosujecie na najlepsze gry planszowe, wydawnictwa, sklepy, inicjatywy i media planszówkowe. Przyznam, że przez chwilę zastanawiałem się czy organizować kolejną edycję, bo pracy dużo, a rąk do pomocy mało, nie mówiąc już o budżecie na promocję Plebiscytu. Ale szkoda mi było tych minionych pięciu lat, w trakcie których Planszowe Gram Prix zyskiwało coraz większą popularność.

Co roku analizuję wszystkie uwagi od głosujących i wydawców, również, a może nawet szczególnie, te krytyczne. Co roku wprowadzam jakieś zmiany, w najbliższej edycji tych zmian będzie więcej. Jako że Planszowe Gram Prix to plebiscyt dla fanów planszówek, a co dwie głowy to nie jedna, zapraszam do dyskusji odnośnie poniższych propozycji.

1. System weryfikacji głosujących

Wprowadzamy weryfikację adresów. Żeby zagłosować trzeba będzie się zarejestrować na stronie Planszowego Gram Prix i aktywować swoje konto przez kliknięcie linka w mailu. Póki co na bardziej zaawansowane zabezpieczenia nas nie stać. Obawiam się niestety, że część osób zrezygnuje przez to z głosowania, dlatego wdzięczny będę za każdą pomoc w promocji Planszowego Gram Prix.

2. Trzy głosy zamiast jednego

Postulat zagłosowania w każdej kategorii na więcej niż jedną pozycję, był podnoszony wielokrotnie. Czasami wybór jest naprawdę trudny, szczególnie, że głosowanie obejmuje gry, już po wstępnej selekcji, dokonanej przez wydawców. Dlatego w przyszłym roku będzie można oddać od 1 do 3 głosów w każdej z kategorii.

3. Najlepsza gra dla dwóch osób 

W tej kategorii, od następnej edycji, będą mogły być zgłaszane wyłącznie gry dwuosobowe a nie jak dotychczas również te, w które można grać w większą liczbę osób. Jeśli w danym roku takich gier będzie zbyt mało, pominiemy tę kategorię.

4. Najlepsza gra edukacyjna

To kategoria, która co roku wzbudza kontrowersje gdyż ciężko stworzyć definicję gry edukacyjnej, która zadowoli wszystkich i dlatego zastanawiam się nad jej likwidacją. 
Zresztą sami zobaczcie:
Definicja z regulaminu:
“gra planszowa edukacyjna – rozumie się przez to każdą grę planszową  która pozwala graczom na poszerzenie konkretnej dziedziny wiedzy, w której zdobywanie lub wykazywanie się wiedzą jest integralną częścią rozgrywki (element wiedzy ma znaczny udział w całej grze)”.

Jak widzicie jest ona dość ogólna a gry, które dotychczas w tej kategorii wygrały to:
2020: Brass Birmingham
2019: Wystawa Światowa 1893
2018: Timeline: Wiedza Ogólna
2017: Timeline: Polska
2016: Timeline: Nauka i Odkrycia

Podsumowując: w pierwszych trzech edycjach wygrywały gry typowo wiedzowe i tu nikt nie miał zastrzeżeń. Od 2019 roku już pojawiły się wątpliwości, nie tylko jeśli chodzi o wyniki, ale również zgłoszone przez wydawców gry bo przy tak ogólnej definicji można zgłaszać również gry, które w odczuciu wielu głosujących edukacyjnymi nie są. 

5. Najlepiej zilustrowana gra planszowa

Tutaj skłaniam się do zmiany kategorii na Najlepiej wykonana gra planszowa z uwagi na to, że czasami trudno jest oddzielić ilustracje od całości wykonania. To też była sugestia wielu głosujących.

6. Najlepsza gra polskiego autora

W tym roku pojawiła się wypowiedź jednego z wydawców, że w tej kategorii powinny brać udział wszystkie gry polskich autorów wydane w danym roku i to ja jako organizator powinienem tego dopilnować.

W każdej kategorii z grami jest tak, że gry zgłasza wydawca stosując się do następujących zasad:
– gra musi mieścić się w definicji kategorii zawartej w regulaminie,

– do każdej kategorii można zgłosić do 5 gier wydanych w języku polskim w danym roku
– jedna gra może wystąpić w maksimum 3 kategoriach. 

Przyznam, ze ciągle się zastanawiam czy tę kategorie wyłączyć z powyższych zasad.

7. Zgłoszenia do Planszowego Gram Prix

Problem ze zgłoszeniami jest taki, że w przypadku gier co roku aktualizuję listę wydawnictw i wysyłam do nich maile z formularzem zgłoszeniowy. Zdarza się jednak czasami, że przegapię np. wydawcę, który dopiero co się pojawił i wydał jedną grę. W zeszłym roku, ten fakt wywołał małą burzę i różne oskarżenia ze strony autorów pominiętej gry. Dlatego w 2021 roku postaram się, by listy wydawnictw były gotowe wcześniej a po ich publikacji na Board Times i grupach planszówkowych będę prosił graczy o ich weryfikację, jak to ma miejsce w przypadku sklepów, mediów i inicjatyw.

8. Budżet na promocję

Tak jak pisałem wcześniej obawiam się, że jeśli liczba głosujących ma się nadal zwiększyć to trzeba jeszcze mocniej postawić na promocję. Co roku bardzo pomagają znajomi z innych mediów planszówkowych i za to jestem naprawdę wdzięczny. Bez tej pomocy byłoby bardzo trudno.

Dodatkowo wykupuję reklamę na FB a w zeszłym roku również na Google Adwords. Budżet na promocję pochodził głównie z reklam na Board Times, wykupionych przez wydawców. Nie były to jednak duże kwoty i nie były też obowiązkowe.
Nie wydaje mi się, by wprowadzanie obowiązkowych opłat dla wydawców zgłaszających gry do plebiscytu, było dobrym pomysłem.
Przez chwilę myślałem o Patronite ale mam wątpliwości co do jego skuteczności w tym przypadku, nawet jeśli byłby to Patronite łączony: dla Board Times i Planszowego Gram Prix, żeby móc cos więcej zaoferować patronom.

Jeśli macie jakieś pomysły na finansowania promocji Planszowego Gram Prix, będę wdzięczny za wszelkie sugestie.

Serdecznie zapraszam do dyskusji nad proponowanymi tu zmianami. Więcej o Planszowym Gram Prix przeczytacie na tej stronie, tam też możecie zobaczyć wyniki wszystkich dotychczasowych edycji.

 

 

Krzysztof Pilch