Rzucili mi na Tacę Duże Sumy i tak powstała recenzja

…a tak na poważnie, to jedyny żart związany z tytułem, bo zakładam, że temat jest przerobiony konkretnie i lepiej skupić się na samej grze, a raczej dwóch. Będzie to bowiem recenzja podwójna: pierwszej oraz drugiej części genialnej wykreślanki Wolfganga Warscha, twórcy takich gier jak Szarlatani z Pasikurowic, Fudżi oraz The Mind. Jak widać, ma na swoim koncie kilka ciekawych tytułów, zobaczmy więc czy Rzuć na Tacę oraz druga część – Duże Sumy to jest coś, czym autor może się pochwalić.

Informacje o grze


Autor: Wolfgang Warsch
Wydawnictwo: G3
Liczba graczy: 1-4
Czas gry: 20-40 min
Wiek: 8+ lat
Cena: około 40zł

Liczy się wnętrze? Oceńmy wygląd zewnętrzny

Gry z gatunku roll&write mają jedną ważną zaletę – nie zajmują dużo miejsca. Małe podręczne pudełko w obu przypadkach zawiera instrukcję, 6 kolorowych kości, 4 mazaki oraz arkusz 100 jednorazowych kartek, stanowiących najważniejszy element pudełka – to nasza plansza do gry, na której zdobywamy punkty. Pudełko wykonane jest solidnie, mały rozmiar daje możliwość zabrania tej gry praktycznie wszędzie, oczywiście mogłoby być jeszcze mniejsze, ale wtedy arkusze punktowe byłyby złożone na pół. Jest więc to idealna gra do zabrania na wyjazd. 

We wnętrzu drugiej części – Dużych Sum – czasami znaleźć można coś jeszcze. Jest to Złoty Bilet, który pozwala na odbiór dodatku do gry. Wydawnictwo G3 daje nam szansę poczuć się jak zwycięzca. Niczym tazosy znalezione w czipsach za młodu

Nie wygląd, lecz mechanika zrobi z Ciebie zawodnika

Zasady rozgrywki w Rzuć na Tacę i Duże Sumy same w sobie są dosyć proste. W swojej rundzie rzucamy kośćmi trzy razy, za każdym razem wybierając jedną, którą umieszczamy na swojej planszy i wykonujemy daną akcję z nią związaną. Tą kością już nie rzucamy, a dodatkowo, jeśli wartość oczek na niej była większa niż na pozostałych kościach, te kości odkładamy na srebrną tacę w pudełku. Nimi również już nie rzucam w swojej rundzie. Po rzuceniu przez aktywnego gracza trzy razy i wyborze trzech kości (lub mniej, jeśli wszystkie pozostałe spadną na tacę), wszyscy pozostali gracze wybierają  jedną ze znajdujących się na tacy i wykonują akcję z nią związaną. 

I to wszystko jeśli chodzi o zasady, przynajmniej te podstawowe.

Przejdźmy do tego co mamy na swojej planszy. 5 kolorowych obszarów ściśle związanych z kolorami kości, jakimi rzucamy. Dodatkowo mamy do dyspozycji kostkę białą, ale ta pełni rolę jokera – sami wybieramy, jakiego jest koloru.

Każdy z obszarów na naszej planszy jest zróżnicowany, w jednym wpisujemy po prostu wartości z oczek, a w innym wykreślamy daną liczbę lub jeszcze coś innego. Wszystko to aby otrzymać bonusy, które widnieją na kartce przy niektórych polach. Bonusami mogą być akcje dodatkowe, czyli przerzut oraz możliwość wybrania dodatkowej kości, ale również natychmiastowe dopisanie lub skreślenie liczby w innym obszarze gry.

I tu jest cała radość rozgrywki!

Gdy zakreślając coś, dostajemy bonus pozwalający nam wpisać cyfrę w innym miejscu, a to daje jeszcze inny bonus, co może powodować, że wybierając jedną kość, zakreślamy kilka rzeczy i na koniec gry otrzymamy dużo dodatkowych punktów. Niby nic, a cieszy, zaufajcie mi!

W tej grze jest prawdziwa kwintesencja gier typu roll&write: cała magia związana z grami w których wypisujemy i wykreślamy aby coś otrzymać, wzbogacona o tworzenie satysfakcjonujących combo.

Jak zauważyliście mówię o grze, ale przecież to recenzja dwóch części. Trzeba więc powiedzieć o pewnych różnicach między Rzuć na Tacę a Duże Sumy. Są trochę inne kolory niektórych kości, reguły w obszarach związanych z nimi również są inne, inne wymagania, inne bonusy. W Dużych Sumach dochodzi również akcja dodatkowa – Powrót Kości – czyli możemy cofnąć kostkę, która nam spadła na tacę do puli i rzucić nią ponownie. Oprócz tego, otrzymujemy teraz bonusy za zebranie wszystkich akcji dodatkowych z planszy. Widnieje to w górnej części planszy, nad obszarami do wykreślania. Czy w Dużych Sumach wyniki są większe niż w pierwszej odsłonie? U mnie póki co tak

Wrażenia z rozgrywki: Grać, grać i jeszcze raz grać!

Boom na gry roll&write miał miejsce w 2019 roku, a Rzuć na Tacę poznałem praktycznie jednocześnie z wieloma innymi tytułami tego gatunku. Będąc szczerym, nie zachęcił mnie od razu, nie widać było tu żadnego klimatu, jakaś kartka z masą cyfr i dziwnych znaków, bardzo matematyczna. To nie było to, czego szukałem w planszówkach, przyciągnęły mnie inne tytuły z tego gatunku.

O jak bardzo się myliłem, jak mocno zgrzeszyłem! 

Gdy w końcu poznałem wykreślankę Warscha bliżej i zagrałem w nią – jakie to było dobre.

Muszę powiedzieć, że na ten moment jest to najczęściej wyciągana gra tego typu na stół. Szybka, łatwa do nauczenia innych i przyjemna. Dlatego też z niecierpliwością czekałem na kontynuację – Duże Sumy. I tak, wciąż brakuje tu klimatu, czyste rzucanie kośćmi i zakreślanie liczb, licząc sobie co opłaci się bardziej, ale jakie to wszystko jest przyjemne – zwłaszcza, gdy uda się zakreślić kilka pól z rzędu wybierając jedną z kości. I oczywiście, gra może frustrować w swej losowości, w końcu są tu kości. Zakładaliśmy coś innego, liczyliśmy, że wypadnie jakaś wartość, ona nie wypada, a my zmarnowaliśmy wszystkie przerzuty, zdarza się. Taki urok gier kościanych. Z drugiej strony powoduje to syndrom jeszcze jednej gry. Chcemy zagrać kolejną partię, bo tym razem na pewno pójdzie lepiej, obierzemy inną strategię i wykręcimy dużą sumę.

Nie będę kłamał, jeśli powiem że osobiście wolę przysiąść do wielogodzinnych tytułów, ale zwykle nie ma na to aż tyle czasu, łatwiej wyciągnąć coś szybkiego, zwłaszcza w domu, gdy głównie gramy w dwie osoby z narzeczoną. Tytuł się dobrze skaluje, bo w każdym składzie daje taką samą frajdę, może lekko potrafi wydłużyć się rozgrywka, ale gramy też mniej rund.

Teraz, gdy mam na półce obie części tego genialnego roll&write’a, jestem pewny, że nie ma szans, aby znudziła mi się rozgrywka w niego. Na zmianę będziemy sięgać po Rzuć na Tacę i Duże Sumy, aż nam się skończą kartki w pudełku. Dobrym pomysłem jest więc zalaminowanie kilku sztuk, albo skserowanie planszy na zapas.

A różnice? Może miałem lekkie wrażenie, że niektóre obszary gry są już lekko przekombinowane w drugiej części, stworzyło to kilka pytań, po odpowiedź na które trzeba było sięgnąć do instrukcji podczas pierwszej rozgrywki. Zasady są napisane czytelnie i zwięźle – opisują krok po kroku każdy element rozgrywki, obszar, akcję oraz bonus.

Rzuć na Tacę i Duże Sumy – czy warto?

Reasumując, oba tytuły są warte uwagi, warto zakupić przynajmniej jeden z nich, aby sprawdzić czy taka forma rozrywki jest dla nas; czy bawi nas tworzenie łańcuchów kombinacji, czy może szukamy w grach czegoś innego.  W teorii można by było nawet kupić tylko jedno z pudełek, a arkusze do drugiego wydrukować sobie z internetu. Jednak jeśli chcemy, aby nasi rodzimi wydawcy wypuszczali na nasz polski rynek dobre tytuły, chyba warto wesprzeć i zakupić daną grę, zwłaszcza jeśli to nie jest droga inwestycja w wiele godzin dobrej zabawy.

Patrząc na rozwój gier roll&write uważam, że jeszcze sporo można nowego wymyślić i nie mówię tu tylko wypatrując trzeciej odsłony serii, ale również ogólnie na rynku gier planszowych. Ja osobiście będę sięgał po tytuł tego gatunku i polecam to zrobić każdemu, nawet jeśli trzon waszej półki planszowej stanowią wypasione pudełka pełne plastiku.

Plusy
  • kompaktowe pudełko
  • szybkie i proste do nauczenia zasady
  • przyjemność tworzenia combosów
  • syndrom jeszcze jednej partii i kręcenia jak najwyższego wyniku
Plusy / minusy
  • ciężko tu mówić o negatywnej interakcji i podbieraniu kości innym graczom
Minusy
  • brak klimatu
  • losowość która potrafi frustrować

Ocena: 4 out of 5 stars (4 / 5)

Dziękujemy wydawnictwu G3 za przekazanie gry do recenzji.

Mateusz Tabędzki

Game Details
NameThat's Pretty Clever! (2018)
Accessibility ReportMeeple Like Us
ZłożonośćMedium Light [1.86]
BGG Ranking185 [7.57]
Liczba graczy1-4
Projektant/ProjektanciWolfgang Warsch
GrafikaLeon Schiffer
WydawcaSchmidt Spiele, 999 Games, Arclight Games, Brain Games, CMYK, Compaya.hu: Gamer Café Kft., Devir, G3, Kaissa Chess & Games, Korea Boardgames, Lautapelit.fi, Lavka Games, Stronghold Games, Swan Panasia Co., Ltd., Vennerød Forlag AS and YellowBOX
MechanizmyDice Rolling, Highest-Lowest Scoring, Paper-and-Pencil, Re-rolling and Locking and Solo / Solitaire Game
Game Details
NameTwice as Clever! (2019)
Accessibility ReportMeeple Like Us
ZłożonośćMedium Light [2.28]
BGG Ranking424 [7.44]
Liczba graczy1-4
Projektant/ProjektanciWolfgang Warsch
GrafikaLeon Schiffer
WydawcaSchmidt Spiele, 999 Games, CMYK, Compaya.hu: Gamer Café Kft., Devir, G3, Games4you, Korea Boardgames, Stronghold Games and Swan Panasia Co., Ltd.
MechanizmyDice Rolling, Paper-and-Pencil, Re-rolling and Locking and Solo / Solitaire Game
Mateusz Tabędzki