Nova Ziemia, czyli płaska kostka Rubika. Recenzja

Gry logiczne to dla mnie nieoczywisty temat; z jednej strony lubię łamigłówki, z drugiej rozwiązywanie zagadek na czas mnie stresuje. Nie można jednak pozostawać w strefie komfortu, tak więc z ciekawością przystąpiłam to testowania Novej Ziemi wydawnictwa Muduko.

Nova Ziemia to gra logiczna o terraformacji planety. Podczas rozgrywki przesuwamy i obracamy kafle, aby zrealizować nadane misje i zapewnić przetrwanie zwierząt z różnych stref klimatycznych.

Informacje o grze

Nova Ziemia - okładka


Autor: Sofu Chang
Wydawnictwo: Muduko
Liczba graczy: 1-4
Czas gry: 30 min
Wiek: 10+
Cena: 45 zł

Kolorowa Nova Ziemia

Barwna, nieco abstrakcyjna okładka przywołuje na myśl puzzle lub kolorowe klocki. W środku znajdują się dwustronne kafle terenu oraz karty, podzielone na misje, cele i katastrofy. Swoje miejsce ma też, przydatna w wariancie kompetytywnym, minutowa klepsydra.

Ilustracje są kolorowe, proste i czytelne, dokładnie takie jakich można się spodziewać po grze logicznej; nie absorbują nadmiernie, pozwalając skupić się na zagadce. Fajnie, że symbolika na kartach celów i misji jest podwójna: oznaczenie cyfrowe, pokrywa się z ilością i rozmieszczeniem zwierzątek (lub kaktusów) na kartach. W ten sposób wątpliwości co do treści można od razu zweryfikować.

Nova Ziemia - Muduko

Powstaje Nova Ziemia czyli Przesuwamy, obracamy, licytujemy

Zamysł gry jest prosty: kierując się obowiązującymi regułami, w ograniczonej ilości ruchów, należy tak manipulować kaflami na planszy, aby spełniły wymagania podane na kartach misji i celów. Przypomina to układanie kostki Rubika rozłożonej płasko na stole.

Podstawową wersją gry jest kooperacja. Drużyna musi wspólnie spełnić cztery cele nim talia misji się wyczerpie. W swojej turze gracz musi spełnić co najmniej jedną swoja misję, żeby przystąpić do realizacji wspólnego celu. Niezrealizowanie misji skutkuje zrzucaniem kart, co skraca czas całej drużynie. Wyzwanie można skomplikować dodając do rozgrywki karty katastrof, które wprowadzają dodatkowe ograniczenia, zmniejszając ilość kart na ręce lub modyfikując wymagania spełnianych misji.

Jeżeli nadal jest za mało emocji, Nova Ziemia ma również wariant rywalizacyjny, w którym sprawdzimy, kto jest najskuteczniejszym “terratransformatorem”. Odsłaniamy pierwszą kartę na stosie, przekręcamy klepsydrę, a potem licytujemy, kto jest w stanie zrealizować cel mniejszą liczbą ruchów. Osoba, która wygrała licytację przystępuje do realizacji zadania. Jeżeli jej się uda – dostaje punkt, jeżeli nie, traci. I tak oto prosta gra logiczna zmienia się w emocjonującą bitwę.

Łamigłówki są fajne

Nova Ziemia rozwija wyobraźnię przestrzenną. Jak wszystkie gry logiczne, początkowo faworyzuje osoby, które ten zmysł dostały w pakiecie od natury, z czasem jednak dystans się zmniejsza. Zauważyłam, że już po paru grach było mi łatwiej przewidzieć, jak zmieni się plansza nawet na kilka ruchów do przodu, podobnie wzrost swoich umiejętności oceniły pozostałe osoby. To niesamowicie fajne widzieć jak ludzie, którzy początkowo mieli trudność z przewidzeniem jak zmieni się plansza bez próbnego przestawienia kafli, po paru grach robili to z dużo większą płynnością i sprawiało im to autentyczną frajdę.

Tryb kooperacyjny pozwala gładko, bez stresu poznać zasady; uczy również współpracy i myślenia drużynowego. Kiedy opanuje się podstawy, można stopniowo zwiększać stopień trudności, dodając karty katastrof lub też przejść do rywalizacji — moim zdaniem najbardziej satysfakcjonującego wariantu.
Byłam zaskoczona jak dobrze się bawiliśmy; najpierw próbując prześcignąć się, kto pierwszy wyliczy ilość ruchów potrzebną do realizacji zadania, a potem nawzajem podcinając się, coraz ryzykowniej obniżając pułap.

Nova Ziemia - Muduko - karty

Nova Ziemia może być wspólną grą dla dzieci i dorosłych; nie ma korelacji pomiędzy życiowym doświadczeniem, a wynikami, stąd bystry młody będzie bez problemu konkurował, a nawet przebijał rodziców. Dodatkowo, dla wszystkich rozgrywka będzie angażująca, starsi mogą odkurzyć dawno nieużywane umiejętności, a dzieci rozwinąć swoje naturalne predyspozycje.

Jako kooperacja gra radzi sobie świetnie na dwie osoby lub jako wariant solo. Przy trzech lub większej ilości osób rywalizacja będzie atrakcyjniejsza. Czas oczekiwania na własną turę rośnie i kusi podpowiadanie wolniejszym, co zaprzecza idei gry logicznej, której celem jest przetestowanie indywidualnych umiejętności.

Temat czyli terraformacja planety jest bardzo pretekstowy i był raczej konceptem artystycznym, niż inspiracją dla mechaniki. Tak naprawdę gra mogłaby być o przekładaniu owoców w magazynie lub układaniu barwnych kleksów. Nie umniejsza to jednak jej grywalności.

Polskie wydanie Novej Ziemi posiada dwa błędy na kartach katastrof. Jeden na karcie Tsunami, która zamiast, jak jej oryginalny odpowiednik, zmniejszyć rękę do dwóch kart, zmniejsza ją do czterech, czyli standardowego rozmiaru. Drugi, mniej znaczący na karcie Tajfun, która każe odrzucić karty z talii misji i celów, podczas kiedy ta druga używana jest tylko podczas przygotowania rozgrywki. Na szczęście kart katastrof używa się tylko w najtrudniejszym wariancie kooperacji i nie psuje to rozrywki.

Podsumowanie

Nova Ziemia nie jest odkrywcza, ale bardzo zgrabna i może dostarczyć sporo zabawy, jeśli tylko ktoś lubi łamigłówki. Uważam, że w kategorii gier logicznych, to naprawdę dobra pozycja. U osób, które w grach poszukują odprężenia, może jednak wzbudzić irytację. Jest przy niej intensywnie, zabawnie, ale często również stresująco. Uwaga, nie siadaj do stołu z mistrzem układania kostki Rubika ;). 

Plusy
  • Proste zasady
  • Angażująca rozgrywka
  • Czytelne kafle i karty
  • Bawi zarówno dorosłych jak i dzieci
  • Różne warianty rozgrywki
Plusy / minusy
  • Gra promuje osoby o dobrej wyobraźni przestrzennej
Minusy
  • Drobne błędy na kartach katastrof
  • Pretekstowo potraktowany temat
  • Kooperacja raczej do dwóch osób

Ocena: 4 out of 5 stars (4 / 5)

Dziękujemy wydawnictwu Muduko za przekazanie gry do recenzji.

Ewa Struzik

Game Details
NameTerra Shifter (2017)
ComplexityMedium [2.50]
BGG Rank [User Rating]14385 [6.84]
Player Count (recommended)1-4 (1-2)
Designer(s)Sofu Chang (張守富)
Artists(s)Uncredited
Publisher(s)Muduko and Sharp Point Publishing
Mechanism(s)Action Points, Cooperative Game and Pattern Building
Ewa Struzik