Catan: Gwiezdni osadnicy. Pierwsze wrażenia

Pierwsze wrażenia mogą się okazać mylne, ale oczywiście nie zaszkodzi się nimi podzielić, a potem je ostatecznie zweryfikować (na co będzie czas w osobnej recenzji). Dziś tymczasem na gorąco chciałem się podzielić pierwszymi spostrzeżeniami o grze Catan. Gwiezdni osadnicy nowości od wydawnictwa Galakta.

Informacje o grze


Autor: Klaus Teuber
Wydawnictwo: Galakta
Liczba graczy: 3 – 4
Czas gry: ok. 120 minut
Wiek: od 8 lat
Cena: ok. 280 zł

Pierwsze spostrzeżenie: gra zajmuje na stole naprawdę dużo miejsca. Plansza po rozłożeniu jest wielkości ok. 84cm x 54cm (mierzyłem). Sam setup również może chwilę zająć – układ rozgrywki początkowej jest ściśle określony i trzeba porozkładać całą masę żetonów na odpowiednie pola.

Spostrzeżenie drugie: wygląda to wszystko świetnie. Co prawda same statki-matki, które mają tu szczególną rolę, wyglądają jakby były z początków ery lotów kosmicznych, ale wszystko jest dość spójne.

Spostrzeżenie trzecie: wyczuwamy od początku “osadniczą” ekonomię: z jednej strony produkcja jest generowana przez kostki, z drugiej czasem jesteśmy zdani na handel (z graczami i z bankiem). Zadbać tu musimy nie tylko o nowe kolonie i porty kosmiczne, ale też o wystawianie kolejnych statków, które założą placówki handlowe i nowe kolonie. Jest tu tego dużo więcej niż w oryginalnym Catanie. Nie ma tu więc lepszych i gorszych połączeń, bo i tak do najbliższego układu planetarnego trzeba dolecieć. I oczywiście: kto pierwszy, ten lepszy.

Handel został zdecydowanie usprawniony. Okazuje się, że wszystko można załatwić bez portów. I to jeszcze z lepszym kursem. Tak więc prawie wszystkie surowce wymienimy 3:1. Natomiast tzw. dobra handlowe nawet po kursie 2:1.

Zresztą niewykluczone, że po drodze spotka nas cała masa przygód. Odległość, którą możemy pokonać w danej rundzie, jest określana przez “rzut” statkiem-matką. Najczęściej otrzymujemy wyniki 3-5, zdarza się jednak spotkanie (jeśli po “rzucie” pojawi się czarna kulka). Spotkanie to karta, którą czyta inny gracz i która określa, co się stanie. Zawsze też stajemy przed wyborami. Walczyć – nie walczyć? Pomóc – nie pomóc?

Ciekawym rozwiązaniem i jednocześnie pomocą w grze są rasy obcych. Jeśli zakładamy placówkę handlową, możemy wybrać sobie jedną zdolność z danej rasy, która daje nam bonus w dalszej grze. Z jednej strony kolonie to surowce – ale warto też pomyśleć właśnie o placówkach, które mogą nam zdecydowanie pomóc.

Na koniec: cała gra to jeden wielki wyścig o 15 punktów. Nie zabraknie tu emocji, nie zabraknie zajmowania miejsc innym, nie zabraknie też przeróżnych spotkań po drodze.

Najistotniejsze podobieństwa i różnice między grami Catan i Catan: Gwiezdni Osadnicy:

Podobieństwa

  • dalej produkcja wywoływana za pomocą rzutu 2K6 – dalej handel i negocjacje pomiędzy graczami
  • dalej potrzebne będzie zbieranie surowców, żeby wybudować kolejne budowle
  • zmienna plansza (która jednak wygląda zupełnie inaczej)
  • dalej wyścig o zdobycie określonej liczby punktów (tu granica jest jednak trochę wyżej)

Różnice

  • oprócz produkcji i handlu mamy tu fazę lotu (dostępną dla graczy, którzy mają jakiś statek)
  • statki zdecydowanie będą nam potrzebne, m.in. by dotrzeć do innych układów planetarnych
  • z początku nie wiemy, jakie tam będą wartości (do produkcji) i czy nie spotkamy piratów/lodowych planet
  • mamy dostępny wariant, gdzie zupełnie nie znamy rozkładu planet na planszy (wszystko jest zakryte)
  • nie ma portów, trochę inaczej są wymieniane dobra z bankiem – po lepszych kursach (aczkolwiek handel jest moim zdaniem usprawniony)
  • każdy z graczy posiada wielki statek-matkę (to ten spory kawał plastiku): oprócz tego, że pokazuje on naszą siłę i prędkość, a także zdolność do wystawiania placówek handlowych, to jeszcze służy jako swego rodzaju kostka w niektórych przypadkach
  • w czasie lotów mogą trafić się różne niespodzianki (karty wydarzeń)
  • po założeniu placówek handlowych wspierać nas będzie konkretna rasa
  • celem jest zdobycie 15 punktów, a zdobywamy je za: wybudowanie kolonii, portów, w czasie niektórych wydarzeń, pokonaniu piratów etc. (dużo więcej możliwości punktowania)

 

Dziękujemy wydawnictwu Galakta za przekazanie gry.

Łukasz Hapka

Game Details
NameCatan: Starfarers (2019)
ComplexityMedium Light [2.33]
BGG Rank [User Rating]3227 [7.80]
Player Count (recommended)2-4 (3-4)
Designer(s)Klaus Teuber
Artists(s)Michaela Kienle and Franz Vohwinkel
Publisher(s)999 Games, Albi, Catan Studio, Galakta, HaKubia, KOSMOS, Lautapelit.fi, Piatnik and spilbræt.dk
Mechanism(s)Trading
Łukasz Hapka