Catan: Gwiezdni osadnicy. Pierwsze wrażenia

Pierwsze wrażenia mogą się okazać mylne, ale oczywiście nie zaszkodzi się nimi podzielić, a potem je ostatecznie zweryfikować (na co będzie czas w osobnej recenzji). Dziś tymczasem na gorąco chciałem się podzielić pierwszymi spostrzeżeniami o grze Catan. Gwiezdni osadnicy nowości od wydawnictwa Galakta.

Informacje o grze


Autor: Klaus Teuber
Wydawnictwo: Galakta
Liczba graczy: 3 – 4
Czas gry: ok. 120 minut
Wiek: od 8 lat
Cena: ok. 280 zł

Pierwsze spostrzeżenie: gra zajmuje na stole naprawdę dużo miejsca. Plansza po rozłożeniu jest wielkości ok. 84cm x 54cm (mierzyłem). Sam setup również może chwilę zająć – układ rozgrywki początkowej jest ściśle określony i trzeba porozkładać całą masę żetonów na odpowiednie pola.

Spostrzeżenie drugie: wygląda to wszystko świetnie. Co prawda same statki-matki, które mają tu szczególną rolę, wyglądają jakby były z początków ery lotów kosmicznych, ale wszystko jest dość spójne.

Spostrzeżenie trzecie: wyczuwamy od początku “osadniczą” ekonomię: z jednej strony produkcja jest generowana przez kostki, z drugiej czasem jesteśmy zdani na handel (z graczami i z bankiem). Zadbać tu musimy nie tylko o nowe kolonie i porty kosmiczne, ale też o wystawianie kolejnych statków, które założą placówki handlowe i nowe kolonie. Jest tu tego dużo więcej niż w oryginalnym Catanie. Nie ma tu więc lepszych i gorszych połączeń, bo i tak do najbliższego układu planetarnego trzeba dolecieć. I oczywiście: kto pierwszy, ten lepszy.

Handel został zdecydowanie usprawniony. Okazuje się, że wszystko można załatwić bez portów. I to jeszcze z lepszym kursem. Tak więc prawie wszystkie surowce wymienimy 3:1. Natomiast tzw. dobra handlowe nawet po kursie 2:1.

Zresztą niewykluczone, że po drodze spotka nas cała masa przygód. Odległość, którą możemy pokonać w danej rundzie, jest określana przez “rzut” statkiem-matką. Najczęściej otrzymujemy wyniki 3-5, zdarza się jednak spotkanie (jeśli po “rzucie” pojawi się czarna kulka). Spotkanie to karta, którą czyta inny gracz i która określa, co się stanie. Zawsze też stajemy przed wyborami. Walczyć – nie walczyć? Pomóc – nie pomóc?

Ciekawym rozwiązaniem i jednocześnie pomocą w grze są rasy obcych. Jeśli zakładamy placówkę handlową, możemy wybrać sobie jedną zdolność z danej rasy, która daje nam bonus w dalszej grze. Z jednej strony kolonie to surowce – ale warto też pomyśleć właśnie o placówkach, które mogą nam zdecydowanie pomóc.

Na koniec: cała gra to jeden wielki wyścig o 15 punktów. Nie zabraknie tu emocji, nie zabraknie zajmowania miejsc innym, nie zabraknie też przeróżnych spotkań po drodze.

Najistotniejsze podobieństwa i różnice między grami Catan i Catan: Gwiezdni Osadnicy:

Podobieństwa

  • dalej produkcja wywoływana za pomocą rzutu 2K6 – dalej handel i negocjacje pomiędzy graczami
  • dalej potrzebne będzie zbieranie surowców, żeby wybudować kolejne budowle
  • zmienna plansza (która jednak wygląda zupełnie inaczej)
  • dalej wyścig o zdobycie określonej liczby punktów (tu granica jest jednak trochę wyżej)

Różnice

  • oprócz produkcji i handlu mamy tu fazę lotu (dostępną dla graczy, którzy mają jakiś statek)
  • statki zdecydowanie będą nam potrzebne, m.in. by dotrzeć do innych układów planetarnych
  • z początku nie wiemy, jakie tam będą wartości (do produkcji) i czy nie spotkamy piratów/lodowych planet
  • mamy dostępny wariant, gdzie zupełnie nie znamy rozkładu planet na planszy (wszystko jest zakryte)
  • nie ma portów, trochę inaczej są wymieniane dobra z bankiem – po lepszych kursach (aczkolwiek handel jest moim zdaniem usprawniony)
  • każdy z graczy posiada wielki statek-matkę (to ten spory kawał plastiku): oprócz tego, że pokazuje on naszą siłę i prędkość, a także zdolność do wystawiania placówek handlowych, to jeszcze służy jako swego rodzaju kostka w niektórych przypadkach
  • w czasie lotów mogą trafić się różne niespodzianki (karty wydarzeń)
  • po założeniu placówek handlowych wspierać nas będzie konkretna rasa
  • celem jest zdobycie 15 punktów, a zdobywamy je za: wybudowanie kolonii, portów, w czasie niektórych wydarzeń, pokonaniu piratów etc. (dużo więcej możliwości punktowania)

 

Dziękujemy wydawnictwu Galakta za przekazanie gry.

Łukasz Hapka

Game Details
NameCatan: Starfarers (2019)
ComplexityMedium Light [2.31]
BGG Rank [User Rating]2557 [7.71]
Player Count (recommended)2-4 (3-4)
Designer(s)Klaus Teuber
Artists(s)Michaela Kienle and Franz Vohwinkel
Publisher(s)Catan Studio, KOSMOS, 999 Games, Albi, Devir, Galakta, HaKubia, Lautapelit.fi, Piatnik and spilbræt.dk
Mechanism(s)Hexagon Grid and Trading
Łukasz Hapka
Latest posts by Łukasz Hapka (see all)