The Hunters A.D. 2114 – trailer i pierwsze wrażenia z rozgrywki

W 2111 roku najczarniejsze przewidywania naukowców stały się straszną rzeczywistością w  Ziemię uderzył meteoryt o wielkości niespotykanej w historii naszej planety. Przetrwali nieliczni, którzy muszą stawić czoła nowemu zagrożeniu dla przetrwania gatunku. Maszyny myślące, masowo budowane przed Uderzeniem, uwolnione z krępujących systemów zarządzania, jako jedyne na powierzchni przetrwały skutki kataklizmu. Teraz, korzystając ze swojej nieludzkiej inteligencji, stanowią śmiertelne zagrożenie dla swych dawnych panów. Jedynie Łowcy – wybitne jednostki potrafią stawić im czoło.

Łowcy (The Hunters A.D. 2114) w zeszłym zebrali na platformie kickstarter ponad 175 tysięcy dolarów od 1582 wspierających. Kampania polskiej wersji trafi na Zagramw.to 16 kwietnia, zaś w ciągu pierwszych 72 godzin koszt zamówienia egzemplarza wyniesie 299 zł.

Gra Łowcy to kooperacyjna gra przygodowa, w której od 1 do 4 graczy stara się przetrwać w niebezpiecznym świecie przyszłości.

Opowieść

Łowcy podobnie jak Gloomhaven skupiają się wyłącznie na kampanii, gra nie oferuje opcji rozegrania samodzielnych scenariuszy. Nasza drużyna podróżuje między lokacjami po drodze tworząc własną opowieść. Istotnym elementem rozgrywki jest historia znajdująca się na kartach wydarzeń. Wybory, które stawiają przed nami te karty, nie tylko pozwalają nam poznać kolejne fragmenty fabuły, ale niejednokrotnie prowadzą również do jednej z prawie 50 misji. Scenariusze są różne poczynając od potyczek z bandytami, przez ataki na konwoje maszyn na obronie ludzkich osiedli kończąc. Cała kampania może trwać jedynie określoną liczbę rund zaś brak zakończenia głównego wątku fabularnego przed upływem czasu kończy grę porażką.

Misje

Misja składa się z rund podczas których każdy z bohaterów oraz wrogów wykonuje 2 akcje. Oprócz 3 akcji podstawowych jak ruch, atak wręcz czy interakcja łowca może użyć 1 z 5 kart akcji z unikalnej dla niego talii. Takie rozwiązanie zwiększa unikalność poszczególnych postaci, bo możliwości z kart są ściśle związane z klasą postaci. Ataki niezależnie od formy rozstrzygane są przez rzuty kośćmi z modyfikatorami na które wpływają zagrane karty akcji i statystyki ekwipunku.

Interesującym elementem misji jest fakt, że na przebieg części z nich wpływa pora dnia oraz warunki pogodowe. Podczas misji nocnych trudniej trafić zaś sytuacje dodatkowo może skomplikować ulewny deszcz bądź mgła.

Rozbudowa i rozwój

W przerwach między misjami rozbudowujemy bazę, rozwijamy postacie i zdobywamy lepszy ekwipunek. Baza składa się z 5 pomieszczeń: kuźni, warsztatu, pracowni płatnerskiej, pracowni rusznikarskiej i laboratorium każde z nich wytwarza inny rodzaj ekwipunku jeśli posiadamy odpowiednie schematy. Po każdej misji bohaterowie zdobywają punkty doświadczenia, które mogą przeznaczyć na awans. Rozwój bohaterów opiera się na zakupie nowych kart akcji do swojej talii lub kart umiejętności, które wpływają na stałe na cechy łowców.

Pierwsze wrażenia

The Hunters to przede wszystkim gra dla fanów kampanii i aspektów takich jak rozbudowa bazy i crafting. Dla części osób wadą gry może okazać się przede wszystkim dość czasochłonne przygotowanie gry oraz misji (dużo różnych kafli). Choć autor przewidział opcje zapisu stanu gry na specjalnej karcie to jednak konieczność notowania stanu rozłożonych Kart Lokacji wraz z Kartami Wydarzeń może być uciążliwa zwłaszcza w późniejszych etapach rozgrywki. Jak w większości kooperacji występuje duża podatność na syndrom lidera potęgowana przez brak niejawnych informacji oraz presji czasu na decyzję.

Zarówno na planszy jak i kartach postaci jest trochę za dużo różnych ikon wiążących się z różnorodnymi modyfikatorami, ale po kilku rozgrywkach można się do tego przyzwyczaić. Jeśli chodzi o samą walkę to osobiście nie lubię mechanizmu w którym dość łatwo zablokować atak (50% szansa na unik to jednak sporo), bo prowadzi do „pustych rund”.

W ciekawy sposób rozwiązano ekwipunek. Wszystkie przedmioty znajdują się na kaflach, zaś specjalne wcięcia w kartonikach broni pozwalają dołączyć różnorodne akcesoria jak celowniki, dodatkowe magazynki czy specjalne rodzaje amunicji.

Łowcy przypadną do gustu przede wszystkim fanom historii rozgrywających się w świecie postapokaliptycznym.  Same opowieści z kart bywają interesujące i wciągają w kampanię zaś rozgrywka daje sporo możliwości rozwoju drużyny (nowe karty do talii) oraz różnorodny ekwipunek do zdobycia. Mam nadzieje, że do czasu premiery autor zwiększy odrobinę poziom trudności (już nad tym pracuje) i zmniejszy mikrozarządzanie związane z walką (ilość ikon i mikro zasad) ponieważ na chwilę obecną misje są często jakby w tle kampanii i nie zawsze stanowią satysfakcjonujące wyzwanie.

 

Robert “Rocy7” Cymbalak

Podstawowe informacje (na podst. BGG)

NazwaThe Hunters A.D. 2114
AutorMateusz Albricht
GrafikMateusz Albricht, Filip Dudek, Tomasz Jedruszek
Wydawca(Self-Published)
Rok wydania2019
Liczba graczy1 - 4
Sugerowana liczba graczy Najlepiej w: 1
Liczba rekomendowana: 2
(1 głosy/głosów)
Czas gry90
Sugerowany wiek min.13 i więcej
KategoriaAdventure, Fighting, Miniatures, Science Fiction
MechanikaCooperative Play, Grid Movement, Modular Board, Role Playing, Variable Player Powers
RozszerzeniaThe Hunters A.D. 2114: New Huntsville
RodzinaAdmin: Unreleased Games, Crowdfunding: Kickstarter

Informacje pochodzą z serwisu boardgamegeek.com. Więcej informacji o grze.

Robert "Rocy7" Cymbalak

Gram w różne gry, ale to klimat jest najważniejszy, zwłaszcza kosmiczny.
Lubie gry 4X, strategie, figurkowe gry bitewne w kosmosie oraz dungeon
crawlery.

Ulubione gry: Dropfleet Commander, Burning Suns, Forbidden Stars, The Others 7 Sins.
Robert