[Przegląd Mobilnych Planszówek] Potion Explosion

W Potion Explosion wywołujesz eksplozje odczynników, inicjujesz reakcje łańcuchowe i gromadzisz składniki w swoim kociołku. Zdobyte z trudem łzy jednorożca, łupież wróżek i inne magiczne ingrediencje posłużą do stworzenia potężnych eliksirów o nieobliczalnych efektach! Niech zwycięży najlepszy czarownik! 

Dziś zapraszam na recenzję aplikacji Potion Explosion (Wybuchowa Mieszanka). Jest to jedenasta część naszego cyklu o mobilnych planszówkach.

Link do aplikacji w sklepie google play (Autor: Asmodee Digital)

Gra jest płatna (12,99 zł na dzień 10/07/2018)

Wprowadzenie

Potion Explosion zostało po polsku wydane jako Wybuchowa Mieszanka. W grze wcielamy się w role adeptów magii, którzy warzą odpowiednie mikstury. Co ciekawe za tak atrakcyjnym tematem mamy właściwie całkiem nieźle pomyślaną grę logiczną. Z wyglądu bowiem mamy rewelacyjnie wyglądające kulki, które wysuwają się ze specjalnej planszy. Mamy też bajecznie kolorową oprawę graficzną. Ale… gdy dojdziemy do samej gry okazuje się, że najważniejsze to odpowiednio wymyślić sekwencję ruchów (i wykorzystania bonusów), by zebrać odpowiednie kolory i dopasować je do naszych eliksirów. Można to nazwać łamigłówką, można nazwać swoistą grą logiczną. 

Zdobywanie kulek polega na wyjęciu jednej i jeśli w ten sposób doprowadzimy do zderzenia tych samych kolorów, wówczas zabieramy wszystko, co wybuchło. W ten sposób można zdobyć nawet kilka kolorów. Oczywiście to nie wszystko: w trakcie gry tworzymy nasze mikstury, które potem zapewniają nam jednorazowe bonusy (np. zebranie z najniższego rzędu kulek w różnych kolorach). 

Jak wygrywamy i za co są tu punkty? Przede wszystkim każdy z eliksirów ma swoją wartość punktową – im więcej kulek w recepturze, tym jest wartościowszy. Poza tym mamy też odznaczenia: za stworzenie 3 mikstur jednego rodzaju, a także za stworzenie 5 różnych mikstur. Każdy z nich jest wart 4 punkty. 

Zawartość aplikacji

Ogólnie gra oferuje:

  • Tryb jednoosobowy i grę przeciw 3 komputerowym przeciwnikom
  • Tryb pass & play (+ przeciwnicy komputerowi)
  • System osiągnięć
  • Wieloosobowy tryb on-line z międzynarodowym rankingiem
  • Rozszerzenie (dodatkowo płatne) „Piątej Ingrediencji”: nowe zasady i jeszcze więcej wyzwań dzięki Profesorom, nowym eliksirom i nowej ingrediencji Ektoplazma z Zaświatów. Dostępne w sklepie z grami!

Wrażenia, wygoda, ergonomia, wydajność

Od początku rzuca się w oczy, że jest tu obecny polski język (w interfejsie). Mimo to znalazło się parę miejsc, gdzie jest problem z wyświetlaniem polskiej czcionki. Niby nieduża rzecz, ale przy takim graczu jak Asmodee trochę razi.

Poza tym aplikacja dość mocno jest nastawiona na efekty w trakcie gry. Kulki na torach się kręcą, przy naszym ruchu wybuchają, poza tym wszystkie efekty eliksirów są okraszone dodatkowymi efektami. Owszem, czujemy się trochę jak w filmie (chociażby takim Harrym Potterze, do którego znajdziemy tu mnóstwo odwołań), ale jak dla mnie jest tego nawet ciut za dużo. Oczywiście nie zapomniano o klimatycznej muzyce, która ma ilustrować magię, ale też warsztat z eliksirami.

Odnośnie samych efektów, to można próbować jakoś sobie z nimi poradzić. Jeśli dla kogoś są one za wolne i niepotrzebnie wydłużają rozgrywkę, można je przyspieszyć (opcja “2x”). Niby to pomaga, ale z drugiej strony od teraz efekty są trochę komicznie przyspieszone. Szkoda, że nie można ich całkowicie wyłączyć, ale cóż…

Samo wejście do gry (ja osobiście nie znałem wcześniej zasad do wersji analogowej) nie jest trudne. Na początek oczywiście mamy tutorial, w którym uczymy się wszystkich elementów. Co prawda i tak kluczowe okaże się wykorzystanie eliksirów, z których mocami musimy się zapoznać. Na szczęście w trakcie rozgrywki możemy podejrzeć i przeczytać wszystkie działania. 

Rozgrywka jest płynna. Czasem chciałoby się, by przeciwnicy (AI) wykonywali swoje posunięcia szybciej, ale nie jest źle. Często bowiem nasz ruch ogranicza się do wyjęcia jednej kulki i zebrania pozostałych zderzonych. Bardzo ułatwia przelewanie mikstur jeden przycisk, który automatycznie dopasowuje kolory i umieszcza je w fiolkach. Jednak jest tu jeden mały szkopuł: przy idealnym dopasowaniu nie ma problemu, gdy jednak chcemy, by kulka trafiła do konkretnego eliksiru, lepiej to zrobić ręcznie. Nie ma tu bowiem możliwości wycofania ruchu. Podobnie przy wykorzystaniu eliksiru, jeśli już na niego klikniemy i w tym momencie zdecydujemy się przerwać, nie ma takiej możliwości. Niby niewiele, ale w trakcie gry chciałoby się mieć większą swobodę.

Przy nauce gry zauważalne są zmiany w poziomie trudności AI. Oczywiście może trochę potrwać, zanim zaczniemy wygrywać (zwłaszcza, gdy nie znaliśmy wcześniej gry). Gdy już dojdziemy do zwycięstw na średnim poziomie, okaże się, że i poziom trudny jest do pokonania. Pomiędzy nimi nie odczułem jakiejś dużej różnicy. 

Podsumowanie

Potion Explosion w wersji cyfrowej nie ustrzegło się od wad. Mimo wszystko całość prezentuje się bardzo efektownie: dużo efektów wizualnych, dźwiękowych… Z pewnością warto sięgnąć po wersję mobilną z uwagi na płynną rozgrywkę (gdzie omijamy cały setup). Trochę szkoda, że za dodatek trzeba jeszcze dopłacić (choć i podstawka nie jest tania). 

Plusy
  • płynna rozgrywka
  • dopracowana wizualnie
  • system osiągnięć
  • kilka poziomów AI
Plusy / minusy
  • dużo efektów w trakcie gry
Minusy
  • zdecydowanie niedopracowana polska wersja językowa (problem z wyświetlaniem polskich znaków)
  • pomimo niemałej ceny, dodatek (Piąta Ingrediencja) nie wchodzi w skład aplikacji 

 

Ocena: 3.5 out of 5 stars (3,5 / 5)

Testowane na Xiaomi Redmi 4X

  • ekran: 720 x 1280 px (5,00″) 294 ppi 
  • procesor: Qualcomm Snapdragon 435 8940, 1.40 GHz, liczba rdzeni: 8, GPU: Adreno 505
  • pamięć RAM: 3GB
  • system: Android 7.1.2 Nougat

Łukasz Hapka

Galeria

Game Details
NamePotion Explosion (2015)
Accessibility ReportMeeple Like Us
ZłożonośćMedium Light [1.77]
BGG Ranking545 [7.13]
Liczba graczy2-4
Projektant/ProjektanciStefano Castelli, Andrea Crespi and Lorenzo Silva
GrafikaGiulia Ghigini
WydawcaHorrible Guild, 999 Games, ADC Blackfire Entertainment, BoardM Factory, CMON Global Limited, Cool Mini Or Not, Delta Vision Publishing, Edge Entertainment, Galápagos Jogos, Ghenos Games, HaKubia, HeidelBÄR Games, Heidelberger Spieleverlag, Hobby Japan, IELLO, InterHit, Kilogames, Lanlalen, MINDOK, Rebel Sp. z o.o., SuperHeated Neurons and Swan Panasia Co., Ltd.
MechanizmyPattern Recognition, Set Collection, Take That and Variable Set-up
Łukasz Hapka