Game Over. Nie daj się zabić. Recenzja

Czy nie za dużo nasze dzieci spędzają czasu przed komputerami (względnie komórkami czy tabletami)? Może mała odskocznia? Gra planszowa przenosząca nas w świat znany poniekąd z gier komputerowych. Przewrotne? Poniekąd. 

Game Over to gra pamięciowa już dla 5-latków. Każdy z graczy kieruje rycerzem, który przemierza lochy w poszukiwaniu skarbu. Oczywiście nie będzie tak prosto, gdyż co chwila spotyka potwory. Wystarczy jednak włączyć pamięć i ewentualnie mieć trochę szczęścia, by przebyć lochy bez zadrapania. Jeśli jednak coś nam się nie uda, wówczas następuje game over – rozpoczynamy od początku. 

Informacje o grze



Autor: Jérémy Peytevin
Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Liczba graczy: 2 – 4
Czas gry: ok. 15 minut
Wiek: od 5 lat
Cena: około 25 zł
Instrukcja

Wykonanie

Niezbyt duże pudełko zaskakuje przede wszystkim sposobem otwierania. Zawartość bowiem wysuwamy z “obwoluty”. W środku zaś… karty.

Część z nich to poszczególne komnaty lochów, 4 rycerzy i 4 bronie. Wszystko świetnie zilustrowane przez Nikolę Kucharską. Szczególnie dla dzieci wygląda to niesamowicie zachęcająco. 

Karty mogłyby być troszeczkę grubsze, ale mimo to powinny poradzić sobie z małymi rączkami przez wiele rozgrywek.

Zasady

Każdy z graczy prowadzi przez tajemnicze lochy swojego rycerza. Jego zadaniem będzie znaleźć skarb (przypisany tylko jemu). A do tego oczywiście klucz.

Rozgrywkę zaczynamy od ułożenia w kwadracie 25 (wszystkich) zakrytych kart lochów. Każdy z graczy ustawia swojego rycerza w jednym z rogów.

W swojej kolejce:

  • wybieramy odpowiednią broń (z 4 dostępnych: bomba, topór, pistolet i łuk)
  • następnie odkrywamy sąsiadującą z naszą postacią kartę lochów

Jeśli był to potwór, a broń jest odpowiednia, wówczas pokonujemy go i możemy iść dalej. Można wtedy zmienić broń i odkrywać kolejną kartę. 

Tura gracza kończy się, gdy:

  • nie uda mu się pokonać kolejnego potwora (broń jest niepasująca)
  • natrafi na smoka (którego nie da się pokonać żadną bronią)
  • nie ma kolejnych kart, które mógłby odkryć

 

Należy wówczas oddać broń i zakryć wszystkie karty. Kolejka przechodzi wtedy na kolejnego gracza.

Kiedy gra się kończy? Gdy graczowi uda się w jednym ruchu odsłonić klucz i skarb, który jest przypisany do jego rycerza. Wówczas oczywiście wygrywa.

Wrażenia

Lochy, rycerze… Przede wszystkim znajdziemy w Game Over całkiem sporo klimatu. Wszystko dzięki świetnym ilustracjom. Dzieci bardzo chętnie siadają do tego tytułu między innymi z uwagi na grafiki. Na szczęście wszystko jest dostosowane do odbiorców: mamy tu i śmiesznych rycerzy, i sympatyczne potwory. Nie jest więc strasznie, a raczej zabawnie. 

Jak już pewnie domyśliliście się z zasad, w grze chodzi o to, by zapamiętywać położenie kart. Dzięki temu będziemy mogli pokonywać kolejne potwory. Przemierzamy więc labirynt, pokonujemy chytre monstra, aby w końcu znaleźć klucz i skarb. Wszystko niby statyczne, ale są też karty smoków (2). Tego stwora nie da się niczym pokonać. Zabija więc naszego bohatera. Ale przy tym zamieniamy kartę smoka z inną dowolną. Można więc przez to wprowadzić trochę zamieszania. 

Ogólnie gra jest prosta i skierowana właściwie do dzieci. Pudełkowy wiek 5+ jest odpowiedni. Oczywiście z czasem dzieci będą szukać trochę bogatszych rozgrywek, ale dla młodszych jest to świetna zabawa. Szczególnie, gdy uda się komuś podłożyć smoka i przy okazji zamienić go z kluczem. Wbrew pozorom właśnie takie zabiegi mogą pomóc graczom wygrać. 

Co ze starszymi dziećmi? 10+? Można się spodziewać, że rozgrywka okaże się dla nich trochę za prosta. Element memory nie dla każdego okazuje się bowiem interesujący. A w Game Over ciężko doszukać się czegoś poza tym. 

Gra działa w każdym składzie osobowym. Oczywiście przy komplecie graczy będzie dużo więcej zamieszania, zamieniania kart, ale też jest wtedy najzabawniej. Przy mniejszej liczbie osób mamy po prostu spokojniejszą rozgrywkę i krótszy czas oczekiwania na ruch. 

Czy gra jest losowa? Tak. Mamy tu przede wszystkim przypadkowy rozkład kart labiryntu, który może być szczęśliwy dla jednego z graczy (np. klucz i odpowiedni skarb zaraz przy wejściu). Z drugiej strony dzieci często nie kończą na jednej rozgrywce, stąd też można liczyć, że następnym razem będzie inaczej.

Podsumowanie

Game Over wbrew pozorom nie jest grą przygodową, ale ciekawą propozycją ćwiczącą u dzieci pamięć. Gracze starają się zapamiętać kolejne komnaty z potworami i wybrać odpowiednie dla nich bronie. Wszystko wygląda świetnie, a sama gra jest lekka i przyjemna. 

Co prawda czasami pojawi się smok, którego ktoś może nam “podłożyć”, ale poza tym gra nie jest agresywna. Świetna dla dzieci i do rodzinnych rozgrywek. 

Plusy
  • proste zasady
  • szybka, przyjemna rozgrywka
  • świetnie ćwicząca pamięć
  • klimatyczne ilustracje
  • kompaktowe pudełko !
Plusy / minusy
  • dla starszych dzieci może okazać się za prosta

Ocena: (4 / 5)

Dziękujemy wydawnictwu Nasza Księgarnia za przekazanie gry do recenzji.

Łukasz Hapka

Podstawowe informacje (na podst. BGG)

NazwaGame Over
AutorJérémy Peytevin
GrafikNikola Kucharska, Midam
WydawcaLa Haute Roche, Nasza Księgarnia
Rok wydania2012
Liczba graczy2 - 4
Sugerowana liczba graczy Najlepiej w: 4
Liczba rekomendowana: 2, 3, 4
(3 głosy/głosów)
Czas gry15
Sugerowany wiek min.5 i więcej
Sugerowany wiek min. (wg użytk. BGG)5 i więcej
(1 głosy/ów)
Zależność językowaNo necessary in-game text
(1 głosy/ów)
KategoriaCard Game, Children's Game
MechanikaMemory

Informacje pochodzą z serwisu boardgamegeek.com. Więcej informacji o grze.

Łukasz Hapka

Łukasz Hapka

Jest miłośnikiem gier złożonych. Mimo wszystko sympatią darzy wiele tytułów, niekoniecznie mózgożernych. W kręgu jego zainteresowań są także gry logiczne.
Ulubione tytuły: Race for the Galaxy, Le Havre, Lewis & Clark.
Łukasz Hapka