[Przegląd Mobilnych Planszówek] Suburbia

Dziś zapraszam na recenzję aplikacji Suburbia. Jest to siódma część naszego cyklu o mobilnych planszówkach.

Link do aplikacji w sklepie google play (Producent Bezier Games)

Gra jest płatna – obecna cena to 29.99,- (stan na 13.06.2018).

Zbuduj miasto

Gra Suburbia pierwotnie została wydana w 2012 roku. A w 2013 została nagrodzona nagrodą Mensy. W czasie rozgrywki każdy z graczy tworzy miasto. Celem zaś będzie przyciągnięcie do niego jak największej liczby mieszkańców. Wszystko to dzięki poszczególnym budynkom, które zwiększają naszą atrakcyjność. 

W grze dysponować będziemy 4 wskaźnikami:

  • stan gotówki
  • populacja (właściwie ona właśnie decyduje o zwycięstwie)
  • przychód (uwzględniany na koniec tury gracza)
  • reputacja (zamieniana w populacją na koniec tury gracza)

W czasie każdej tury gracz wybiera jeden kafel (budynek), który dołoży do swojego miasta. W przypadku braku gotówki można go obrócić na drugą stronę. Wówczas zamieni się w jezioro i da nam dodatkową kasę. Budynki (pogrupowane w 3 stosy) kupujemy z rynku: im coś dalej na torze, tym jest droższe (dodatkowy koszt oprócz tego widniejącego na kaflu).

Dokładane budynki od razu zmieniają nasze statystyki. Czasem wpływają na całe miasto (np. bonus za każdy niebieski budynek). Wgłębiając się w temat, mamy tu dość klimatyczny element: rzeźnia zmniejsza naszą reputację, ale też dodaje nam dochód i raczej nie powinna sąsiadować z osiedlem mieszkalnym.

Jak to wszystko udało się zmieścić w aplikacji?

Wrażenia

Siadając do aplikacji miałem za sobą jedną (i to w dodatku niepełną) rozgrywkę w “normalną” Suburbię. Można więc powiedzieć, że zaczynałem od zera. Pierwsza rzecz w takim przypadku to oczywiście tutorial. Jak się sprawdza? Wszystko właściwie jest dobrze wytłumaczone, ale trochę czasu zajmuje przyswojenie sobie wszystkich elementów interfejsu. Plansza gracza wygląda trochę inaczej. Ale z czasem jest coraz lepiej. Same budynki mają czytelną ikonografię (jak w wersji analogowej), więc nie będzie tu problemu. 

Język aplikacji to angielski, ale mamy tu niezbyt wiele i niezbyt skomplikowanych sformułowań, więc i mniej zaawansowani raczej nie powinni mieć problemów. 

Od mobilnej planszówki ja osobiście wymagam przede wszystkim dobrego i solidnego AI. Jak jest w tym przypadku? Pewną ciekawostką jest 6 różnorodnych “charakterów” komputera. Dzięki czemu możemy mieć przeciwników nastawionych na cele, na szybki wzrost populacji, na gotówkę. Każdy gra trochę inaczej. Jest też typ “nieprzewidywalny” Za każdym razem mamy tu inne wyzwanie. Mamy tu oczywiście także możliwość gry Pass-and-Play, ale nie korzystałem z niej.

Kampania

Kampania przeznaczona jest do gry solo. Co w niej znajdziemy? Przede wszystkim “akcja” dzieje się w prawdziwych miastach USA. Każde z nich wymaga posiada 3 poziomy rozgrywki, a dodatkowo każdy poziom to 3 wymagania:

  • połączenie wszystkich budynków – mamy tu wstępnie rozłożone budynki w obszarze gracza (czasem dość od siebie odsunięte)
  • konkretny poziom populacji na koniec rozgrywki (np. 50 i więcej, ale też 30 i mniej)
  • konkretny poziom gotówki/przychodu bądź reputacji 

Wszystkie te wymagania składają się często na dość trudną rozgrywkę. Do tego należy dołożyć notoryczne “znikanie” kafelków – 2 po każdej turze. Nie jest ich więc zbyt dużo, kolejność jak zwykle losowa, więc i wyzwanie niemałe. 

Co prawda nie udało mi się jeszcze wykonać wszystkich zadań, ale jest to dość wciągające i, jak wspominałem, wymagające. 

Wygoda, ergonomia, wydajność

Szata graficzna jest specyficzna. Nie zmieniono tu właściwie wyglądu kafelków, stąd też i pozostałe elementy są utrzymane w podobnej stylistyce. Mi osobiście trochę zajęło, zanim przyzwyczaiłem się do oznaczeń i interfejsu, ale po jakimś czasie stwierdziłem, że jest naprawdę wyjątkowo czytelny.

Oczywiście na całość odbioru wpływa także nieduży komórkowy ekran. 5” to niedużo, ale mimo to czytelność jest zachowana. Momentami możemy mieć problem, żeby ogarnąć całe miasto, ale mamy tu też możliwość “zoomowania”. 

Nie uświadczymy tu za to żadnych animacji, ani innych fajerwerków. Wszystko jest proste, schludne, ale też działające i wydajne. Nie zauważyłem, by aplikacja w jakikolwiek sposób się “wieszała”.

Podsumowanie

Zacznę od tego, że lubię gry z budowaniem miasta. Suburbia jest wymyślona w wielu aspektach naprawdę sprytnie. I choć ostatecznie Zamki Ludwika postawię trochę wyżej, to jednak i budowanie miasta ma swój urok. Owszem, mamy tu sporo elementów trochę logiczno-abstrakcyjnych: liczenie, sąsiadowanie, ale to wszystko nie takie znów męczące. Ważne, że mamy aplikację, która te wszystkie współczynniki policzy nam bez zająknięcia. A do tego wszystko bezbłędnie rozłoży i złoży. Kto wie, może wkrótce skuszę się na cyfrowe Zamki?

Co jeszcze? W Suburbii ujęła mnie oczywiście kampania. Nie jest wcale tak prosto, choć nie ma żadnych przeciwników. Każde z miast to trochę inne wyzwanie, a kolejne poziomy trudności tylko dokręcają śrubę. Na pewno spędzimy na niej trochę czasu, bo nie zawsze za pierwszym razem się uda. W kampanii mamy jeszcze więcej liczenia, kombinowania, bo i często warunki wygranej są trudne: populacja co najmniej 60, przychód -1 lub niżej. Są też i takie, gdzie wymaganiami będzie populacja powyżej 100. Oczywiście za każdym razem dostaniemy trochę inny zestaw budynków, który zadanie trochę nam ułatwi bądź utrudni. 

W grze z AI również mamy dość ciekawie z uwagi na różnorodne “charaktery” komputera. 

Czy jednak aplikacja jest warta swojej ceny? Jak dla mnie nie jest źle, bo zapewnia naprawdę całkiem sporo zabawy (a kampania tak szybko się nie skończy!). Szkoda może trochę tej surowości w oprawie graficznej, ale jest to chyba konsekwencja takiego a nie innego stylu gry. 

Galeria

 

Plusy
  • kampania !
  • 6 “charakterów” AI
  • wydajność, ergonomia
Minusy
  • mi osobiście trochę zajęło przyswojenie sobie wszystkich elementów interfejsu

 

Ocena: (4,5 / 5)

Testowane na Xiaomi Redmi 4X

  • ekran: 720 x 1280 px (5,00″) 294 ppi 
  • procesor: Qualcomm Snapdragon 435 8940, 1.40 GHz, liczba rdzeni: 8, GPU: Adreno 505
  • pamięć RAM: 3GB
  • system: Android 7.1.2 Nougat

Łukasz Hapka

Podstawowe informacje (na podst. BGG)

NazwaSuburbia
AutorTed Alspach
GrafikTed Alspach, Klemens Franz, Ollin Timm
WydawcaBézier Games, Arclight, Cosmodrome Games, Crowd Games, Lookout Games, PaperGames (III), Planszoweczka.pl, uplay.it edizioni, Ystari Games
Rok wydania2012
Liczba graczy1 - 4
Sugerowana liczba graczy Najlepiej w: 4
Liczba rekomendowana: 1, 2, 3, 4
(268 głosy/głosów)
Czas gry90
Sugerowany wiek min.8 i więcej
Sugerowany wiek min. (wg użytk. BGG)10 i więcej
(49 głosy/ów)
Zależność językowaModerate in-game text - needs crib sheet or paste ups
(69 głosy/ów)
KategoriaCity Building, Economic
MechanikaCard Drafting, Set Collection, Tile Placement
RozszerzeniaSuburbia 5★, Suburbia Inc, Suburbia: Con Tiles, Suburbia: Essen SPIEL Expansion, Suburbia: Hala Stulecia
RodzinaMensa Select, Solitaire Games, Suburbia

Informacje pochodzą z serwisu boardgamegeek.com. Więcej informacji o grze.

Łukasz Hapka

Łukasz Hapka

Jest miłośnikiem gier złożonych. Mimo wszystko sympatią darzy wiele tytułów, niekoniecznie mózgożernych. W kręgu jego zainteresowań są także gry logiczne.
Ulubione tytuły: Race for the Galaxy, Le Havre, Lewis & Clark.
Łukasz Hapka