Hokus Pokus! – gdzie się podział królik? Recenzja

Hokus pokus! Jest królik. Nie ma królika. O, tu był! W grze Hokus Pokus! wcielać się będziemy w sztukmistrzów, którzy będą starali się jak najszybciej wykonać zadaną sztuczkę. Wszyscy w tym samym czasie. Potrzebne nam więc będą refleks, ale też logiczne myślenie. Kto wie? Może nawet gra powinna służyć jako trening zwinności dla przyszłych iluzjonistów?

Z pewnością można spotkać tytuły opierające się na podobnym pomyśle (mi kojarzą się np.: Hocki klocki, Gloobz czy Fun Farm). Co więc tym razem będzie innego? Czy uda się przyciągnąć graczy czymś więcej niż tylko kolorowym pudełkiem? Zapraszam do lektury.

Informacje o grze

Autor: Thierry Denoual
Wydawnictwo: FoxGames
Liczba Graczy: 2 – 4
Czas Gry: 10 minut
Wiek: od 6 lat
Cena: około 90 zł

Czarodziejskie pudełko

Po otwarciu pudełka możemy być troszkę zaskoczeni. Na przykład tym, gdzie jest instrukcja. A ta zaś jest rozmiaru kart z gry i mieści się właśnie pod nimi. Innym zaskoczeniem może być niezbyt duża liczba elementów. Ale za to wszystko mieści się świetnie w wyprasce. Co prawda karty nawet pomimo wypraski mogą się luźno poruszać po pudełku, ale cała reszta jest dość stabilna.

Jakość komponentów jest nadzwyczaj dobra. Jak widać na zdjęciach, poszczególne “części”, z których komponować będziemy sztuczki są wykonane z plastiku, więc raczej nic nie powinno się z nimi stać. Trochę szkoda, że królik nie jest ciut większy, bo w takim rozmiarze dość łatwo może się gdzieś zapodziać (zwłaszcza, że gra momentami może być dość dynamiczna).

Wspominałem już o kartach. To na nich będą przedstawione zadania do wykonania w czasie gry. Nie będziemy ich często przekładać ani tasować, ale mimo to są dość solidne. 

Jak schować królika?

Hokus Pokus! toczyć się będzie w czasie rzeczywistym. Po odsłonięciu karty wszyscy gracze naraz będą starali się wykonać sztuczkę. Kto pierwszy wykona ją poprawnie, otrzyma kartę (czyli punkt). Zdobycie 5 oznacza koniec gry i oczywiście wygraną. 

Na czym polegać będzie zadanie? Karty przedstawiają 

  1. elementy biorące udział w sztuczce – tylko z nich należy wykonać układ
  2. elementy widoczne – kolorowe elementy powinny być widoczne, wyszarzone zaś – schowane/ukryte

W wariancie zaawansowanym powinniśmy też zwrócić uwagę na elementy otoczone gwiazdką – to właśnie w nich powinniśmy ukryć pozostałe komponenty.

Patrząc na karty możemy się zastanawiać, w jaki sposób został zaprezentowany czarny cylinder. Otóż z uwagi na rozmiar nigdy nie jest on wyszarzony i zawsze jest “na wierzchu”.

Rozgrywka i wrażenia

Zacznę od razu od grupy docelowej. Z uwagi na oprawę graficzną może się wydawać, że gra jest skierowana do dzieci. Zresztą na pudełku mamy wiek 6+. Okazuje się jednak, że dla dzieci Hokus Pokus! wcale nie jest taki prosty. Zwłaszcza w wieku ok. 6 lat. Co ciekawe, nawet 8-9 latki mają z tym problem. Oczywiście jest tak na początku. 

Gra jak wiele zręcznościówek stawia przed nami problem, a po kilku rozgrywkach nabywamy zarówno refleksu, jak i nasz mózg przyzwyczaja się do specyfiki zadań. Tak samo jest tu z dorosłymi jak i z dziećmi. Mimo wszystko te 6 lat wydaje mi się minimalnie za mało. 

Wspominałem już wcześniej, że gra przypomina mi mocno np. Gloobz. Mamy tu właściwie bardzo podobny charakter rozgrywki. Jednak tam mamy możliwość gry w 6 osób. Tu zaś jesteśmy ograniczeni tylko do 4. Z jednej strony jest to zrozumiałe z uwagi na potrzebę dołożenia dodatkowych elementów do pudełka, co kosztowałoby swoje. Z drugiej jednak – trochę szkoda. Rozgrywka z pewnością by na tym tylko zyskała. 

Stąd też, jak pewnie się domyślacie, najlepiej grać w Hokus Pokus! w pełnym składzie. Można oczywiście w mniej, ale im więcej graczy, tym po prostu ciekawiej.

Sama rozgrywka jest bardzo przyjemna i dynamiczna. Wymagać jednak od nas będzie skupienia. W końcu jak najszybciej musimy zestawić sobie w głowie wszystkie elementy, by potem je jak najszybciej ułożyć. Czy każdemu będzie to odpowiadać? Niekoniecznie. Z pewnością niektórym odpowiadać będą gry spokojniejsze, wolniejsze, gdzie skupienie nie musi być cały czas wytężone.

Podsumowanie

Na koniec wypada mi po prostu podkreślić zalety Hokus pokus! – szybka rozgrywka, proste zasady, wytrzymałe plastikowe elementy. Mamy tu trochę logicznej zabawy (układanie elementów w ten sposób, by części nie było widać), ale też sporo gry na refleks. Rozgrywka toczyć się zaś będzie około 10-15 minut. 

Z drugiej strony przez cały czas wszyscy gracze muszą być skupieni. Chwila nieuwagi czy rozproszenia i już któryś z rywali zdobywa punkt. Warto to podkreślić, gdyż taki rodzaj rozgrywki nie każdemu musi odpowiadać. 

Plusy
  • proste zasady
  • szybka i dynamiczna rozgrywka
  • 2 poziomy trudności (wariant “zaawansowany”)
  • wytrzymałe plastikowe elementy
Minusy
  • zbyt duże pudełko
  • tylko do 4 graczy
  • mimo wszystko cena

Ocena: 4 out of 5 stars (4 / 5)

Dziękujemy wydawnictwu FoxGames za przekazanie gry do recenzji.

Łukasz Hapka

Game Details
NameTop That! (2016)
ZłożonośćLight [1.20]
BGG Ranking10481 [6.13]
Liczba graczy2-4
Projektant/ProjektanciThierry Denoual
GrafikaStéphane Escapa
WydawcaBlue Orange (EU), Blue Orange Games, Brainteasers, Feelindigo, FoxGames, Lautapelit.fi, Lúdilo and Pegasus Spiele
MechanizmyPattern Building
Łukasz Hapka