Level 7 Omega Protocol – taktyczny dungeon crawler

Level 7 Omega Protocol jest taktyczną  grą z gatunku dungeon crawler. Tym co wyróżnia ten tytuł od innych pozycji gatunku, jest duży nacisk na planowanie swoich akcji u obu stron konfliktu. Gra może być rozegrana w formie kampanii złożonej z 9 misji, z których każda może być też rozgrywana samodzielnie.

Poniższy tekst powstał po 8 rozgrywkach w przedmiotowy tytuł, w różnych ekipach graczy, 2 razy grałem jako komandos, 6 jako nadzorca.

Wersja językowa

Gra jest wydana w angielskiej wersji językowej, serwis BGG pomoże jedynie w kwestii kart zdolności komandosów, przez co, przynajmniej overseer, nadal musi znać ten język.

Subterra Bravo

Tytuł opowiada historię misji grupy bojowej komandosów wysłanych przez utajniony dział w obrębie Rządu Stanów Zjednoczonych. Ich misją jest unormowanie (zatarcie śladów) sytuacji w Subterra Bravo, tajnej rządowej placówce – opanowanej przez złowrogie mutanty obcego pochodzenia. Do pięciu graczy może wcielać się w role komandosów, a jeden gracz działa jako nadzorca, kontrolujący monstrualnych mieszkańców Subterra Bravo.

Osobom, którym w tym miejscu nasunęły się skojarzenia z serią gier komputerowych XCOM odpowiadam – iż są to skojarzenia uzasadnione.

Komandosi

Na misję odbicia tajnej placówki nie wysyła się żółtodziobów, komandosi zabierają ze sobą sprzęt, drony bojowe oraz swoje umiejętności.

Gracze wcielający się w komandosów, przed rozgrywką konfigurują swoje postacie przez wybranie klasy postaci (5), kart z puli zdolności specjalnych (10 unikalnych i 10 ogólnych).

Oczywiście nie można wybrać wszystkiego (limit punktów na zdolności), co pozwala ciekawie zaprojektować nie tylko skład na misje, ale też specjalizacje. Przykładowo zwiadowca może specjalizować się w walce w zwarciu, rozbrajaniu i wyszukiwaniu pułapek lub ich tworzeniu. Warto w tym miejscu pamiętać, by poszczególne postacie wzajemnie się uzupełniały a ich zdolności były zróżnicowane, ekipa strzelców wyborowych może nie przetrwać pułapek.

Nadzorca

Czy gdybyś był wrednym, szalonym naukowcem, obcego pochodzenia i miał 50 lat na prace w swoim tajnym laboratorium, życzyłbyś sobie nieproszonych gości? Overseer (gracz kierujący mutantami) posiada pewną pulę kart pułapek specyficzną dla danego scenariusza, którą rozmieszcza w poszczególnych pomieszczeniach (z reguły do 3 na pomieszczenie). Ułożenia kart nie da się z reguły, w trakcie gry zmienić, dlatego tu też istotne jest planowanie. Czy postawić na zamek siłowy, czy rażący prądem? Użyć gazu czy zrzucić intruzom sufit na głowę? 

Nadzorca musi nie tylko zaplanować jakie pułapki chce zastawić na komandosów, ale też ich kolejność . Czy warto popsuć szyki graczom na początku czy może najpaskudniejsze niespodzianki zostawić na końcowe pomieszczenia misji?

Oczywiście pułapki to nie cały arsenał w sztuczkach overseera, ma on do swoje dyspozycji również różne mutanty, charakteryzujące się unikalnymi zdolnościami.

Akcja

Turę zaczynają komandosi i również ten etap muszą zaplanować, gdyż faza ta ma duże znaczenie. Drużyna przed początkiem rundy musi wybrać postawę dla każdego komandosa (1 z 3) w danej turze (wpływa ona na szybkość ruchu, ilość adrenaliny oraz ewentualne specjalne zdolności), oraz kolejności działania poszczególnych żołnierzy w turze.  

W swojej turze każdy z graczy płaci adrenaliną za wykonane akcji jak ruch czy atak.

Walka jest dość losowa i oparta na kościach, jednak dzięki aktywowanym zdolnościom postaci,  losowość tę można ograniczyć (przerzuty, dodatkowe kości, automatyczne trafienia).

Gdy strach jest paliwem

Jednym z ciekawszych elementów Omega Protocol jest mechanizm adrenaliny. W fazie nadzorcy cała adrenalina zużyta przez komandosów staje się jego „zasobem”.  To za jej pomocą płaci on za aktywowanie mutantów i  odpalanie akcji z Overseer Dashboard Pieces .

Zależność jest prosta: im więcej w swojej rundzie zrobią komandosi, im więcej adrenaliny wydadzą, tym więcej może zdziałać Overseer. Powoduje to, że gracze muszą kalkulować na ile mogą sobie pozwolić, gdyż czasem 1-2 punkty adrenaliny więcej ma duże znaczenie dla tego co może zrobić nadzorca.

Punkty kluczowe

W grze występują tak znane punkty kluczowe, do których postacie tak jak w Descencie są nieśmiertelne, jednak po ich minięciu np. po 6 rundzie, komandosów można już całkowicie wyeliminować z gry.

Eliminacja graczy ma pewne wady, ale w Level 7 Omega Protocol z reguły oznacza, że reszta zespołu i tak długo nie pociągnie. Dodatkowo punkty kluczowe uaktywniają specjalne wydarzenia dla nadzorcy. Granie z opcją tajnych wydarzeń dodaje grze klimatu a komandosi mogą zostać niemile zaskoczeni pojawieniem się gniazda mutantów lub silnego potwora tuż za swoimi plecami.

Czy warto się wybrać do Subterra Bravo?

Tym co podoba mi się w Level 7 Omega Protocol jest wysoki poziom taktyczności rozgrywki. Ta cecha wyróżnia ten tytuł na tle konkurencji, nie tylko Descenta, ale też Imperium Atakuje czy  The Others 7 Sins. Zwycięstwo wymaga właściwego doboru akcji w trakcie tury oraz prawidłowego planowania przed scenariuszem. Mechanizm adrenaliny sprawia, iż wybór każdej akcji jest istotny. Z punktu widzenia graczy komandowsów – tworzenie postaci pozwala na jej dostosowanie do każdej rozgrywki nawet bez konieczności rozegrania kampanii. Overseer ma pole do popisu z rozmieszczaniem pułapek i wyborem mutantów do misji.

Przy ogranych graczach balans jest dość dobrze zachowany, choć najlepiej moim zdaniem grać na 4 komandosów.

Niestety gra posiada kilka wad, które ostatecznie sprawiły, iż nie stoi już na mojej półce.

Choć wysoką regrywalność zapewnia różne ułożenia pułapek i postaci to jednak 9 scenariuszy po pewnym czasie okazuje się zbyt małą liczbą (gracze znają już punkty kluczowe). Ta wadę można jednak zniwelować kupując dodatek wprowadzający nowe misje (ukazał się on jednak dla mnie zbyt późno po premierze podstawowej wersji gry).

Zostają jednak dwa istotne problemy, z których najgorszym jest mechanizm LOS. W grze w której większość ataków jest przeprowadzana na odległość, tak niejasne i mało intuicyjne zasady linii wzroku oraz osłony, są poważną wadą. Problemy z LOS w tej grze dobrze wyjaśnia ten wątek na BGG, w którym fani tytułu doszli do wniosku, że prościej jest napisać home rule niż próbować logicznie wyjaśnić oryginalne zasady tej mechaniki. Zasada domowa brzmi: “Any corner of attacker to any corner of defender = Los with cover Any corner of atttacker to ALL corners of defender = Los no cover“.

Mniejszym problemem jest downtime pojawiający się w grupach optymalizatorów. Fakt, iż akcje obu stron da się przeliczyć na adrenalinę, powoduje iż komandosi mogą próbować maksymalnie zoptymalizować akcje jakie chcą wykonać w swojej turze. Ponieważ jednak Overseer ma akcje przerwania, ta optymalizacja jest często powtarzana, co spowalnia rozgrywkę w części ekip.

Pomimo problemów z mechaniką LOS uważam, że gra jest świetna, zaś reszta mechaniki działa bardzo fajnie, jeśli mieli byście okazje polecam Wam choć wypróbować ten tytuł.

Inne gry z gatunku dungeon crawler, jakie znam to: Descent 2 edycja, The Others 7 Sins, Imperium Atakuje, Conan, Dungeon Saga: Grobowiec Króla Krasnoludów, Last Night on Earth Timber Peak, Dracula.

Na koniec podziękowania za pomoc ze zdjęciami do niniejszego tekstu dla: “Marcina ‘ajfel’ Zawiślaka (CommandPoint.pl) oraz Pawła Matyja.

 

Game Details
NameLevel 7 [Omega Protocol] (2013)
ZłożonośćMedium [3.18]
BGG Ranking1291 [7.43]
Liczba graczy2-6
Projektant/ProjektanciWill Schoonover
GrafikaRichard Anderson, Matt Ferbrache, Laine Garrett, Adrian Majkrazk, Josh Manderville, Marco Mazzoni, Nestor Ossandon, Kevin Prangley and Mike Vaillancourt
WydawcaPrivateer Press
MechanizmyAction Points, Dice Rolling, Grid Movement, Modular Board, Player Elimination, Scenario / Mission / Campaign Game, Team-Based Game and Variable Player Powers
Robert "Rocy7" Cymbalak