Polskie akcenty na Essen
Zbliża się Essen, najprawdopodobniej większość ekipy skupi się na nadchodzących euro grach (które, paradoksalnie mają swoją ojczyznę w Niemczech) ja zaś postanowiłem przybliżyć parę subiektywnie wybranych polskich akcentów, niejako z drugiej półkuli czyli ameristrashy.
Spis treści
Cry Havoc
O ile polska premiera nowej gry od Portalu już miała miejsce, to oficjalna zagraniczna będzie miała miejsce właśnie na Essen.
Opis dystrybutora
Cry Havoc to asymetryczna gra dla 2-4 graczy, oparta na mechanice kontrolowania terytorium (area control). Każdy gracz przewodzi jednej z czterech unikatowych Frakcji, zawzięcie walcząc o zdobycie jak największej liczby Kryształów. Ich wartość z pewnością przewyższy poniesione koszty. Aby zwyciężyć, gracze muszą ulepszać swoje talie, wznosić potężne budowle i wykorzystywać wyjątkowe Zdolności.
Nadzieje i obawy opisałem w relacji.
Hannibal. Rome vs Carthage
Phalanx zamierza odświeżyć legendarny tytuł Marka Simonitcha Hanibal Rzym kontra Kartagina, w 20 rocznicę jego wydania.
Opis dystrybutora
Jest to gra opowiadająca niesamowitą historię – tematem gry jest dramatyczny konflikt Republiki Rzymskiej z Kartaginą, którego wynik zadecydował o losach świata. Mimo tego, że grę zaprojektowano 20 lat temu, wciąż jest uważana za jedną z najlepszych pozycji dla 2 graczy (12 miejsce w rankingu BGG w kategorii gier wojennych). W nowym wydaniu poprawiona zostanie grafika i zasady gry, tak by lepiej pasowały do współczesnych wymagań graczy.
Nadzieje: interesujący tytuł na 2 osoby, który pozwoli odegrać epickie wydarzenia z historii a może nawet zmienić jej przebieg?
Obawy: czy nawet ulepszona 20 letnia mechanika oparta głównie na kartach przejdzie próbę czasu? Tytuł jest przeznaczony bardziej dla zaawansowanych graczy, czas rozgrywki oryginału oscylował około 3 godzin.
Wygnańcy: Oblężenie
Gra stworzona przez Mateusza Albrichta która odniósła sukces na Kickstarterze i Wspieram.to w tym roku spróbuje swoich sił również na ESSEN.
Opis dystrybutora
“Wygnańcy: Oblężenie” jest grą przeznaczoną dla 1-5 graczy, którzy mogą wspólnie stanąć na czele obrony twierdzy w kooperacyjnej rozgrywce. Możliwa jest też walka pomiędzy grupą obrońców, a napastnikami kierowanymi przez jednego z graczy. Trzeci wariant gry przewiduje samotną rozgrywkę.
Mechanika
W grze występują naprzemiennie dwie główne fazy: rozbudowa oraz oblężenie. Podczas rozbudowy gracze skupiają się na rozwoju swojego miasta lub obozowiska, szkoleniu nowych jednostek, machin i potworów oraz opracowywaniu nowych kart: rozkazów, specjalnych i reakcji potrzebnych podczas walki. Po każdej fazie rozbudowy następuje szturm. Podczas szturmu, wykorzystując dynamiczny system zagrywania kart, prowadzimy oddziały do walki, niszczymy fortyfikacje, używamy zabójczych machin i stosujemy liczne podstępy.
Nadzieje: Fani strategii i oblegania twierdz w okresie średniowiecza znajdą coś ciekawego dla siebie.
Obawy: Tytuł posiada dość wysoki próg wejścia zarówno pod kątem złożoności zasad jak i trudności scenariuszy. Karty są dużo bardziej istotne niż zaskakujące przemieszczanie jednostek na planszy. Brak elementów losowych w walce sprowadza ją w dużej mierze do dobrego zagrywania kart.
Wiek Złodziei
Wiek złodziei jest tytułem debiutanta Sławka Stępnia, który był jednym ze zwycięzców w konkursie Galakty dla projektantów gier planszowych.
Opis dystrybutora
Wiek Złodziei, to gra przeznaczona dla 2 do 4 graczy w której gracze wcielą się w mistrzów złodziejskiego fachu i spróbują wykraść legendarny Klejnot Cesarzy. Każdy z nich wcieli się w jedną z sześciu postaci złodziei. Posiadają one unikatowe zdolności, które pomogą jej przemknąć niezauważenie między strażnikami i zdobyć Klejnot Cesarzy. Samo zdobycie klejnotu to jednak tylko połowa złodziejskiej misji. Po udanej kradzieży trzeba jeszcze ujść z miasta z życiem.
Mechanika
Sednem rozgrywki jest planowanie akcji na daną rundę – każdy gracz ma do dyspozycji 10 pkt. akcji które rozdysponowuje między karty które chce zagrać w danej rundzie. Zasada jest taka że im więcej punktów akcji gracz przydzieli, tym szybciej wykona się efekt karty. To rodzi prostą zależność – albo gracz zagra 1 lub 2 karty i będzie prawie pewien że jego akcje wykonają się przed ruchem innych graczy, albo skonstruuje skomplikowaną akcję ryzykując, że pozostali gracze zupełnie zmienią układ planszy swoimi kartami. Do tego wszystkiego dochodzą strażnicy którzy co turę mają losową liczbę punktów akcji które decydują kiedy wykonają swoją robotę. Wszyscy gracze biorą udział w rozgrywce od początku do końca, nie ma możliwości wypadnięcia z gry – nawet złapanie przez strażników mimo że utrudnia grę, to nie uniemożliwia zwycięstwa.
Nadzieje: steampunkowy ( w zasadzie vinci punk) klimat serii Thief i bardzo ciekawa mechanika zarządzania akcjami.
Obawy: regrywalność gry przy małej zmienności ustawień początkowych planszy (choć są losowe żetony miasta) i ograniczonej talii kart, czas gry (60-120 minut) dość długi jak na tytuł o charakterze bardziej przygodowym.
- The Hunters A.D. 2114 – trailer i pierwsze wrażenia z rozgrywki - 8 kwietnia 2019
- Saltlands – walka o przetrwanie w pustynnym świecie. Recenzja - 21 listopada 2018
- Ilôs – odkryjmy nowy ląd. Recenzja - 3 września 2018