Gry planszowe i mechanizmy. Część 8 – draft
Draft (dociąg elementów) w różnych odsłonach pojawia się w grach planszowych. Możemy dobierać karty ze wspólnej talii, tak jak w jednej z popularniejszych gier – Wsiąść do Pociągu. Funkcjonuje on w środowisku planszówkowym, jako card drafting.
Draft odnosi się też do wzięcia ze swojej puli (kart, kafelek) jednego elementu. Resztę natomiast przekazujemy graczowi obok. Komponenty krążą wokół stołu, dopóki wszystkie nie zostaną wybrane. W ten sposób niejako wybieramy, co bardziej nam się przyda, nie pozostawiając jednak rywalowi bardzo mocnej karty/kafelka. Właśnie o takim draftingu będzie ten tekst.
Mechanizm ten bardzo angażuje uczestników rozgrywki. Najczęściej występuje on jako główny trzon gry (np. w 7 Cudów Świata). W związku z tym na każdym etapie musimy uważnie obserwować poczynania naszych rywali. Jednak może on tylko posłużyć, jako wprowadzenie do gry (np. w Szmal) albo rozlosowania nagród za wygranie pewnego etapu rozgrywki (np. Sabotażysta i Dungeon Bazar).
Pomimo tych różnic, draft charakteryzuje się tym, że:
- nikt nie czeka na swoją kolejkę,
- na równi angażuje każdego,
- taka gra nie ma przestojów …
- … jednak niektórzy mogą wpaść w paraliż decyzyjny,
- jest jednak dłuższą formą rozdzielenia kart, aniżeli klasyczne losowe rozdanie,
- mamy wpływ na zawartość swojej puli oraz pośrednio rywali,
- bardzo często liczba kart, określa liczbę rund, przez jaką toczy się rozgrywka,
- rzadko działa w dwuosobowym gronie, gdyż rotacja kart jest zbyt mała i łatwo wybrać sobie te lepsze karty. Ponadto wiesz, co ma przeciwnik na ręce.
Oto kilka gier z draftem:
Spis treści
7 Cudów Świata
Liczba graczy: 3-7
Fabuła: Gracze wcielają się w rolę przywódcy jednego z wielkich miast antycznych. Zbierają surowce ze swoich terytoriów, prześcigają się w odkryciach cywilizacyjnych oraz tworzą potęgę militarną. Zwycięzcą zostanie ten, komu uda się stworzyć największe imperium.
Złożoność zasad: początkujący
Wersja polska: tak (wydawnictwo REBEL.pl)
Liczba dodatków: 3
Plusy:
- regrywalność
- dynamiczna rozgrywka
- wiele dróg do zwycięstwa
- pomimo prostych zasad, gra nie jest łatwa
- każdy buduje własną cywilizację, której nikt nie może zniszczyć przez najazd militarny
- możliwość tworzenie comba
- poprzez mechanizm draftu i obserwację poczynań rywali możemy podbierać im karty, które dałyby im wiele punktów zwycięstwa
- ładna oprawa graficzna
Minusy:
- brak wariantu dwuosobowego
Pośród Gwiazd (gra wieloosobowa i dwuosobowa)
Liczba graczy: 2-4
Fabuła: Po okresie wojen, przyszedł czas na rozwój infrastruktury kosmosu. Zadaniem każdego gracza jest stworzenie stacji kosmicznej z jak najlepszych sektorów. Trzeba wybierać mądrze, bo im więcej znajdziemy zależności pomiędzy nimi, tym zyskamy na koniec gry więcej punktów.
Złożoność zasad: początkujący
Wersja polska: tak (wydawnictwo Portal Games)
Liczba dodatków: 3 (1 w języku polskim)
Plusy:
- proste zasady
- sporo kombinowania
- widoczny rozwój naszej stacji, poprzez powiększający się jej obszar
- bardzo ładna oprawa graficzna
- dobry wariant dwuosobowy
- unowocześniona wersja polska
Minusy:
- niezbalansowane rasy w rozgrywce dwuosobowej
- mało miejsca na interakcję
- brak wyczuwalnego klimatu
Sushi go!
Liczba graczy: 2-5
Fabuła: Zadaniem graczy jest stworzenie najlepszej kombinacji z dostępnych składników. Ten zawodnik, któremu uda się znaleźć najlepszy zestaw złożony z różnych zestawów sushi, zdobędzie największą liczbę punktów i wygra rozgrywkę.
Złożoność zasad: początkujący
Wersja polska: nie
Liczba dodatków: 0
Plusy:
- proste zasady
- krótka i lekka rozgrywka
- ładna i zabawna oprawa graficzna
Minusy:
- lepsza w większą liczbę graczy
- zbyt prosta dla zaawansowanych graczy
- mało emocjonująca rozgrywka
Szmal
Liczba graczy: 2-5
Fabuła: Zawodnicy wcielają się w gangsterów, którzy nie cofną się przed niczym, aby zdobyć największe wpływy w mieście. Będziecie mogli prowadzić legalne interesy, ale to tylko przykrywka.
Złożoność zasad: początkujący
Wersja polska: tak (wydawnictwo REBEL.pl)
Liczba dodatków: 0
Plusy:
- proste zasady
- dynamiczna rozgrywka
- oryginalna tematyka
- klimatyczne wykonanie
Minusy:
- to tylko gra imprezowa
Hollywood
Liczba graczy: 2-6
Fabuła: Waszym zadaniem jest nakręcenie jak najlepszego filmu. Będziecie potrzebować tylko dobrego reżysera, porywczego scenariusza i genialnej obsady. Jeżeli skorzystacie z profesjonalnej pomocy charakteryzatora i kaskaderów, to zwiększycie swoją szansę na otrzymanie Oskara.
Złożoność zasad: początkujący
Wersja polska: tak (wydawnictwo Egmont Polska)
Liczba dodatków: wersja polska zawiera wszystkie wydane do tej pory dodatki
Plusy:
- proste zasady
- dobra gra na imprezy
- kilka modułowych dodatków w wersji polskiej w jednym pudełku
- interesująca tematyka
Minusy:
- bardzo słabo skaluje się na dwóch graczy
- niewyczuwalny klimat, a szkoda
- schematyczność rozgrywek
Poprzez Wieki
Liczba graczy: 2
Fabuła: Gracze wcielają się w przywódców starożytnych cywilizacji i starają się zbudować imponujące królestwo. Będziemy wznosić monumenty, budować okazałe fortece i gromadzić wiedzę. Ten, komu uda się to zrobić najlepiej, zostanie zapamiętany na wieki.
Złożoność zasad: początkujący
Wersja polska: tak (wydawnictwo Portal Games)
Liczba dodatków: 0
Plusy:
- proste zasady
- krótki czas rozgrywki
- ładna oprawa graficzna
Minusy:
- zalecana jest znajomość wszystkich kart, więc gra nie spodoba się osobom, które nie lubią elementu pamięciowego
- brak odczuwalnego klimatu
W następnym artykule przybliżę Wam gry planszowe z mechanizmem jednoczesnego wybierania akcji.
Sylwia, for2players.
Poprzednie części cyklu:
Część 1 – gry kooperacyjne
Część 2 – gry typu dungeon crawl
Część 3 – gry z mechanizmem area control
Część 4 – gry typu 4X
Część 5 – gry z mechanizmem worker placement
Część 6 – gry z mechanizmem deck building
Część 7 – gry z mechanizmem set collection
Wszystkie zdjęcia zamieszczone w tym tekście pochodzą ze stron wydawców gier lub z serwisu www.boardgamegeek.com.
Zapraszamy także do sklepu naszego partnera, gdzie kupisz wiele gier w dobrej cenie – planszostrefa.pl.
- Wsiąść do Pociągu: Kraje Północy. Recenzja - 4 września 2018
- Tavarua. Jazda na fali. Recenzja - 23 listopada 2017
- Przygoda z Afterglow Miniatures Game. Część 3: bardzo subiektywna opinia o systemie i uniwersum - 17 listopada 2017