Gry planszowe i mechanizmy. Część 6 – deck building.
Deck building, czyli budowanie talii, to mechanizm w grach karcianych, który wymaga od gracza stworzenia własnej talii do gry w trakcie rozgrywki. W tytułach z tą mechaniką uczestnicy zazwyczaj startują z góry narzuconą talią podstawową. Przeważnie dzięki jakieś walucie zawartej w grze, gracze mają możliwość „dokupowania” nowych kart do swojej talii. Celem tych czynności jest stworzenie dobrze działającego silnika*.
* silnik (ang. engine) – planszówkowa nazwa na zespół sprawnie działających ze sobą elementów w grze, stworzonych przez gracza w trakcie rozgrywki, poprzez umiejętne wykorzystanie zasad i dobre planowanie. Zbudowanie silnika pozwala uczestnikowi wydajnie wykorzystać każdą kolejną turę w partii. Poniekąd można to porównać do efektu kuli śnieżnej.
Dominion
Liczba graczy: 2-4
Fabuła: jesteś władcą w średniowiecznej krainie. Starasz się stworzyć ze swojego pomniejszego królestwa tytułowe Dominium.
Złożoność zasad: początkujący.
Wersja polska: tak (Games Factory Publishing).
Liczba dodatków: bardzo wiele.
Plusy:
+ różnorodność rozgrywek, nawet przy samej podstawce – gra jest regrywalna
+ szybka rozgrywka
+ dobra jako pierwszy „deck builder”
+ proste zasady, łatwe do wytłumaczenia nawet nie-graczom
Minusy:
– niespójna, czasami specyficzna oprawa graficzna
– liczba dodatków może przerażać graczy , którzy chcą zacząć przygodę z Dominionem
– niewyczuwalny klimat
Kamień Gromu (Thunderstone)
Liczba graczy: 2-5
Fabuła: poszukiwacze przygód starają się znaleźć legendarny Kamień Gromu i wypędzić Zło z przeklętych podziemi.
Złożoność zasad: początkujący.
Wersja polska: tak (wydawnictwo REBEL.pl; wersja ta dostępna jest tylko na rynku wtórnym).
Liczba dodatków: gra ma wiele wcieleń i do każdego z nich są dodatki.
Plusy:
+ w gruncie rzeczy jest to Dominion, ale z lepiej wyczuwalną fabułą i ładniejszą grafiką.
Minusy:
– różne wcielenia gry mogą przytłoczyć osobę chcącą zakupić ten tytuł.
Star Realms
Liczba graczy: 2 (kupując jedną grę podstawową).
Fabuła: gracze walczą w kosmosie swoimi statkami.
Złożoność zasad: początkujący.
Wersja polska: nie.
Liczba dodatków: sporo i rośnie.
Plusy:
+ proste zasady
+ stosunkowa niska cena
+ różne frakcje
+ oprawa graficzna
+ krótki czas rozgrywki
Minusy:
– ażeby grać w większym gronie trzeba dokupić kolejne egzemplarze gry
Shadowrun Crossfire
Liczba graczy: 2-4.
Fabuła: przenosimy się do świata Shadowrun, gdzie jako shadowrunerzy podejmujemy się różnych misji.
Złożoność zasad: średnio zaawansowany.
Wersja polska: nie.
Liczba dodatków: 0.
Plusy:
+ gra kooperacyjna
+ bardzo dynamiczna i emocjonująca rozgrywka
+ regrywalność (do pewnego momentu – patrz minusy)
+ wyczuwalny klimat
+ rozwój postaci (elementy RPG)
+ ładna grafika
Minusy:
– gra domaga się dodatku, gdyż w podstawowym pudełku jest za mało misji, a za dużo powietrza
– odstraszać może losowość tego tytułu
– cena jest nieadekwatna do liczby elementów
Legendary (seria gier: Alien, Marvel, Predator)
Liczba graczy: 1-5.
Fabuła: gry przenoszą nas do uniwersum z filmów Obcy oraz Predator lub komiksów ze świata Marvela.
Złożoność zasad: średnio zaawansowany/zaawansowany.
Wersja polska: nie.
Liczba dodatków: 5 (tylko do serii Marvela).
Plusy:
+ klimat
+ gry kooperacyjne (ale nie wszystkie i nie do końca)
+ regrywalność
+ / – możliwość połączenia wszystkich gier (jest to nieklimatyczne)
+ / – seria przeznaczona raczej dla fanów poszczególnych uniwersum
Minusy:
– cena może odstraszyć, ale jest adekwatna do liczby kart w pudełku
– w niektórych grach z tej serii setup może być za długi.
To są gry czysto „deck buildingowe”. Ten mechanizm jest wpleciony w wiele innych tytułów i doczekał się odmian w postaci pool building i bag building.
Quarriors!
Liczba graczy: 2-4.
Fabuła: gracze wcielają się w tytułowych quarriorsów i walczą, aby zostać Championem.
Złożoność zasad: średnio zaawansowany.
Wersja polska: nie.
Liczba dodatków: 5 dużych.
Plusy:
+ mechanika pool building, czyli budowanie „talii”, ale nie za pomocą kart, a kości
+ wysoka jakość elementów
+ pudełko mieszczące wszystkie elementy, nawet karty w koszulkach
+ / – niewymiarowe pudło w formie metalowej puszki, bo niby niezniszczalne, ale nie wpasuje się w półkę z grami
Minusy:
– cena może odstraszać, bo jak można za 130 customizowanych kostek i talię kart wydać 230 złotych
– osoby ceniące więcej strategii niż losowości wybiorą tradycyjne pozycje z deck buildingiem, bo w turlaniu kości nie można obyć się bez sporej dawki losowości
– przeciętna grafika na kartach
Orléans
Liczba graczy: 2-4.
Fabuła: przenosimy się w czasy średniowieczne, w których przy pomocy specjalistów staramy zdobyć sławę i bogactwo.
Złożoność zasad: średnio zaawansowany.
Wersja polska: nie.
Liczba dodatków: 2 mini dodatki.
Plusy:
+ płynna rozgrywka
+ proste, intuicyjne zasady
+ mechanika bag building, czyli zarządzanie żetonami, które wrzucamy do woreczka
Minusy:
– słabo wyczuwalny klimat
Ciekawym spin-offem Dominiona jest gra Trains, czyli deck building plus operacje na planszy.
Trains
Liczba graczy: 2-4.
Fabuła: w grze zarządzasz prywatną firmą kolejową oraz starasz się za wszelką cenę być lepszy od konkurencji, zdobyć fortunę i zmonopolizować rynek.
Złożoność zasad: początkujący plus.
Wersja polska: nie.
Liczba dodatków: dwie nowe mapy.
Plusy:
+ proste do opanowania zasady
+ możliwość odkrywania gry i budowania strategii
+ karty służą do wykonywania akcji na planszy (budowania torów kolejowych czy stacji poprzez kładzenie elementów na planszy)
+ regrywalność
Minusy:
– Dominion z planszą
W następnym artykule przybliżę Wam gry planszowe z mechanizmem set collection.
Sylwia, for2players.
Poprzednie części cyklu:
Część 1 – gry kooperacyjne.
Część 2 – gry typu dungeon crawl.
Część 3 – gry z mechanizmem area control.
Część 4 – gry typu 4X.
Część 5 – gry z mechanizmem worker placement.
Wszystkie zdjęcia zamieszczone w tym tekście pochodzą ze stron wydawców gier lub z serwisu www.boardgamegeek.com.
- Wsiąść do Pociągu: Kraje Północy. Recenzja - 4 września 2018
- Tavarua. Jazda na fali. Recenzja - 23 listopada 2017
- Przygoda z Afterglow Miniatures Game. Część 3: bardzo subiektywna opinia o systemie i uniwersum - 17 listopada 2017