Gry planszowe i mechanizmy. Część 2 – gry typu dungeon crawl.
Zapraszam na drugi odcinek cyklu. Tym razem przybliżę Wam pojęcie dungeon crawl.
Określenie dungeon crawl pochodzi z gier RPG (np. Dungeons & Dragons). Najprościej rzecz ujmując odnosi się do typu przygody, w której gracze zwiedzają labirynt w celu zabijania stworów, rozwiązywania zagadek, plądrowania skarbu i zdobywania doświadczenia.
Gry planszowe typu dungeon crawl, czyli pełzanie w podziemiach, charakteryzują się:
-naciskiem na fabułę: czemu, po co i gdzie idziemy. Bardzo często można spotkać tryb kampanii, który łączy poszczególne przygody ze sobą.
-elementem eksploracji, czyli zwiedzania i odkrywania labiryntu;
-wysokim stopniem losowości, która objawia się poprzez rzuty kostką i dociąg kart;
-walką graczy z przeróżnymi stworami;
-różnorodnymi scenariuszami do rozegrania.
Są dwa główne typy gier typu dungeon crawl: kooperacyjne i zawierające osobę prowadzącą rozgrywkę (swoistego mistrza podziemi).
Poniżej przedstawiam kilka wybranych tytułów gier typu dungeon crawl oraz zawierające ich elementy:
Magia i Myszy
Liczba graczy: 1-4
Fabuła: bohaterowie przemienieni w sprytne myszy uciekają przed złą Vanestrą, pokonując na swojej drodze liczne przeciwności. Ich głównym celem jest uratowanie królestwa, któremu nadal są wierni.
Złożoność zasad: początkujący
Wersja polska: tak (wydawnictwo Cube Factory of Ideas)
Liczba dodatków: 2 (póki co brak wersji polskiej)
Plusy:
+ gra kooperacyjna
+ gra familijna
+ wysoka jakość wydania
+ gra kładzie większy nacisk na opowieść niż na mechanizmy
Minusy:
– regrywalność
Seria Dungeon & Dragons gry planszowe (Castle Ravenloft, Wrath of Ashardalon, The Legend of Drizzt, Temple of Elemental Evil)
Liczba graczy: 1-5
Fabuła: gracze wcielają się w rolę standardowych bohaterów w świecie fantasy D&D. Ich celem jest wykonanie różnych misji, w zależności od scenariusza.
Złożoność zasad: średnio zaawansowany
Wersja polska: nie
Liczba dodatków: wszystkie te gry można łączyć ze sobą
Plusy:
+ gry kooperacyjne
+ wysoka jakość wydania
+ można je traktować, jako wprowadzenie do mechanizmów i świata Dungeons&Dragons
+ możliwość łączenia zestawów, która likwiduje monotonię
Minusy:
– frustrująca losowość (wchodzisz do pomieszczenia i spada na ciebie pułapka) i z czasem monotonia
– wysoka cena
– brak edycji polskiej
Claustrophobia
Liczba graczy: 2
Fabuła: jeden z graczy kieruje grupą skazańców a drugi siłami zła w świecie Hell Dorado
Złożoność zasad: średnio zaawansowany
Wersja polska: tak (wydawnictwo Rebel.pl)
Liczba dodatków: 2 (póki co brak edycji polskiej)
Plusy:
+ wysoka jakość elementów
+ duży nacisk na mechanizmy, przez co gra staje się łamigłówką
+ różnorodność scenariuszy
+/- tylko dla dwóch graczy
Minus:
– mroczny świat Hell Dorado (ludzie atakujący Piekło w XVII wieku) nie spodoba się wielu odbiorcom
– wersja polska na chwilę obecną dostępna tylko na rynku wtórnym
Descent: Wędrówki w mroku
Liczba graczy: 2-5
Fabuła: gracze wcielają się w grupę bohaterów w świecie fantasy, którzy próbują wypędzić zło z czeluści Terrinoth. Naprzeciw nim stoi masa stworów, którymi kieruje jeden z uczestników gry.
Złożoność zasad: średnio zaawansowany
Wersja polska: tak (wydawnictwo Galakta)
Liczba dodatków: bardzo, bardzo wiele
Plusy:
+ jakość wydania
+ regrywalność (różnorodność scenariuszy i bohaterów oraz liczne dodatki)
+ dynamiczna rozgrywka, w którą łatwo się wczuć
Minusy:
– nieprecyzyjne zasady
– jeden z graczy (zazwyczaj kierujący stworami) musi je bardzo dobrze znać
Level 7 Omega Protocol
Liczba graczy: 2-5
Fabuła: gracze wcielają się w grupę kosmicznych komandosów, którzy wysłani są do tajnej placówki badawczej. Ich celem jest sprawienie, aby prawda o prowadzonych tam eksperymentach genetycznych nie wyszła na jaw. Na miejscu spotykają hordy mutantów, którymi dowodzi jeden z graczy.
Złożoność zasad: zaawansowany
Wersja polska: nie
Liczba dodatków: 0
Plusy:
+ interesujące mechanizmy
+ klimat przypominający filmy z serii „Obcy” (nie tak często spotykany w tego typach grach klimat science-fiction)
+ różnorodne scenariusze
+ jakość wydania
Minusy:
– cena i dostępność w Polsce
Posiadłość Szaleństwa
Liczba graczy: 2-5
Fabuła: jeden z graczy jest Strażnikiem Tajemnic, który kieruje potworami w „nawiedzonej” posiadłości. Pozostali starają się rozwikłać zagadki przez niego stworzone. Całość osadzona w uniwersum H.P. Lovecrafta.
Złożoność zasad: zaawansowany
Wersja polska: tak (wydawnictwo Galakta)
Liczba dodatków: 8 w wersji polskiej
Plusy:
+ rewelacyjna jakość wydania
+ interesujące mechanizmy
+ klimat H.P. Lovecrafta
+ dobre połączenie mechanizmów i fabuły
Minusy:
– bardzo specyficzna regrywalność: scenariusze są poniekąd „jednorazowe”
W następnym artykule przybliżę Wam gry planszowe z mechanizmem area control.
Sylwia, for2players.
Wszystkie zdjęcia zamieszczone w tym tekście pochodzą ze stron wydawców gier lub z serwisu www.boardgamegeek.com.
- Wsiąść do Pociągu: Kraje Północy. Recenzja - 4 września 2018
- Tavarua. Jazda na fali. Recenzja - 23 listopada 2017
- Przygoda z Afterglow Miniatures Game. Część 3: bardzo subiektywna opinia o systemie i uniwersum - 17 listopada 2017