Gry planszowe i mechanizmy. Część 2 – gry typu dungeon crawl.

resource-token-fanZapraszam na drugi odcinek cyklu. Tym razem przybliżę Wam pojęcie dungeon crawl.

Określenie dungeon crawl pochodzi z gier RPG (np. Dungeons & Dragons). Najprościej rzecz ujmując odnosi się do typu przygody, w której gracze zwiedzają labirynt w celu zabijania stworów, rozwiązywania zagadek, plądrowania skarbu i zdobywania doświadczenia.

Gry planszowe typu dungeon crawl, czyli pełzanie w podziemiach, charakteryzują się:

-naciskiem na fabułę: czemu, po co i gdzie idziemy. Bardzo często można spotkać tryb kampanii, który łączy poszczególne przygody ze sobą.

-elementem eksploracji, czyli zwiedzania i odkrywania labiryntu;

-wysokim stopniem losowości, która objawia się poprzez rzuty kostką i dociąg kart;

-walką graczy z przeróżnymi stworami;

-różnorodnymi scenariuszami do rozegrania.

Są dwa główne typy gier typu dungeon crawl: kooperacyjne i zawierające osobę prowadzącą rozgrywkę (swoistego mistrza podziemi).

Poniżej przedstawiam kilka wybranych tytułów gier typu dungeon crawl oraz zawierające ich elementy:

mim boxMagia i Myszy

Liczba graczy: 1-4

Fabuła: bohaterowie przemienieni w sprytne myszy uciekają przed złą Vanestrą, pokonując na swojej drodze liczne przeciwności. Ich głównym celem jest uratowanie królestwa, któremu nadal są wierni.

Złożoność zasad: początkujący

Wersja polska: tak (wydawnictwo Cube Factory of Ideas)

Liczba dodatków: 2 (póki co brak wersji polskiej)

Plusy:

+ gra kooperacyjna

+ gra familijna

+ wysoka jakość wydania

+ gra kładzie większy nacisk na opowieść niż na mechanizmy

Minusy:

– regrywalność

mim elem

 

dd boxSeria Dungeon & Dragons gry planszowe (Castle Ravenloft, Wrath of Ashardalon, The Legend of Drizzt, Temple of Elemental Evil)

Liczba graczy: 1-5

Fabuła: gracze wcielają się w rolę standardowych bohaterów w świecie fantasy D&D. Ich celem jest wykonanie różnych misji, w zależności od scenariusza.

Złożoność zasad: średnio zaawansowany

Wersja polska: nie       

Liczba dodatków: wszystkie te gry można łączyć ze sobą

Plusy:

+ gry kooperacyjne

+ wysoka jakość wydania

+ można je traktować, jako wprowadzenie do mechanizmów i świata Dungeons&Dragons

+ możliwość łączenia zestawów, która likwiduje monotonię

Minusy:

– frustrująca losowość (wchodzisz do pomieszczenia i spada na ciebie pułapka) i z czasem monotonia

– wysoka cena

– brak edycji polskiej

 dd elem

 

clau boxClaustrophobia

Liczba graczy: 2

Fabuła: jeden z graczy kieruje grupą skazańców a drugi siłami zła w świecie Hell Dorado

Złożoność zasad: średnio zaawansowany

Wersja polska: tak (wydawnictwo Rebel.pl)

Liczba dodatków: 2 (póki co brak edycji polskiej)

Plusy:

+ wysoka jakość elementów

+ duży nacisk na mechanizmy, przez co gra staje się łamigłówką

+ różnorodność scenariuszy

 

+/- tylko dla dwóch graczy

 

Minus:

– mroczny świat Hell Dorado (ludzie atakujący Piekło w XVII wieku) nie spodoba się wielu odbiorcom

– wersja polska na chwilę obecną dostępna tylko na rynku wtórnym

clau elem

 

desc boxDescent: Wędrówki w mroku

Liczba graczy: 2-5

Fabuła: gracze wcielają się w grupę bohaterów w świecie fantasy, którzy próbują wypędzić zło z czeluści Terrinoth. Naprzeciw nim stoi masa stworów, którymi kieruje jeden z uczestników gry.

Złożoność zasad: średnio zaawansowany

Wersja polska: tak (wydawnictwo Galakta)

Liczba dodatków: bardzo, bardzo wiele

Plusy:

+ jakość wydania

+ regrywalność (różnorodność scenariuszy i bohaterów oraz liczne dodatki)

+ dynamiczna rozgrywka, w którą łatwo się wczuć

Minusy:

– nieprecyzyjne zasady

– jeden z graczy (zazwyczaj kierujący stworami) musi je bardzo dobrze znaćdesc elem

 

 

level boxLevel 7 Omega Protocol

Liczba graczy: 2-5

Fabuła: gracze wcielają się w grupę kosmicznych komandosów, którzy wysłani są do tajnej placówki badawczej. Ich celem jest sprawienie, aby prawda o prowadzonych tam eksperymentach genetycznych nie wyszła na jaw. Na miejscu spotykają hordy mutantów, którymi dowodzi jeden z graczy.

Złożoność zasad: zaawansowany

Wersja polska: nie

Liczba dodatków: 0

Plusy:

+ interesujące mechanizmy

+ klimat przypominający filmy z serii „Obcy” (nie tak często spotykany w tego typach grach klimat science-fiction)

+ różnorodne scenariusze

+ jakość wydania

Minusy:

– cena i dostępność w Polsce

level elem

 

pos boxPosiadłość Szaleństwa

Liczba graczy: 2-5

Fabuła: jeden z graczy jest Strażnikiem Tajemnic, który kieruje potworami w „nawiedzonej” posiadłości. Pozostali starają się rozwikłać zagadki przez niego stworzone. Całość osadzona w uniwersum H.P. Lovecrafta.

Złożoność zasad: zaawansowany

Wersja polska: tak (wydawnictwo Galakta)

Liczba dodatków: 8 w wersji polskiej

Plusy:

+ rewelacyjna jakość wydania

+ interesujące mechanizmy

+ klimat H.P. Lovecrafta

+ dobre połączenie mechanizmów i fabuły

Minusy:

– bardzo specyficzna regrywalność: scenariusze są poniekąd „jednorazowe”

pos elem

 

W następnym artykule przybliżę Wam gry planszowe z mechanizmem area control.

Sylwia, for2players.

 Wszystkie zdjęcia zamieszczone w tym tekście pochodzą ze stron wydawców gier lub z serwisu www.boardgamegeek.com.

 

for2players