Activity Original – stare dobre kalambury. Recenzja

Activity Original - OkładkaCzy jest ktoś, kto nie bawił się swego czasu w kalambury? Gier opierających się na podobnym pomyśle jest naprawdę sporo. W Activity Original będziemy odgadywać hasła dzięki rysunkom, pokazywaniu i mówieniu.

Czy nagrody przedstawione na okładce pudełka są zasłużone? Przekonajmy się.

Wygląd

Główna zawartość gry to mnóstwo kart (440). Na każdej z nich mamy 6 haseł. Jest więc tego sporo. Oprócz kart mamy też sporą planszę. No właśnie, czy rzeczywiście była potrzeba, by była ona taka duża. Powoduje to, że pudełko jest naprawdę spore i jak na grę imprezową dość nieporęczne do zabrania gdziekolwiek. Całej reszcie (pionki, klepsydra, jakość kart) nie mam nic do zarzucenia. Ot, dobra jakość. W końcu wydawcą jest Piatnik, znany ze znakomitej jakości kart.

Zasady

Plansza przygotowana do gry

Plansza przygotowana do gry

Jak przystało na grę kalamburową (i w zasadzie klasyczny tytuł) zasad nie ma dużo i są raczej intuicyjne.

Rozgrywka w większości przypadków będzie z podziałem na drużyny. Najlepiej oczywiście jakby były one równoliczne.

Rundę zawsze rozpoczynamy od wyboru przez drużynę stopnia trudności hasła: za 3, 4 bądź 5 punktów. Stojąc na starcie dodatkowo gracz prezentujący wybiera dowolne hasło z karty. W dalszej rozgrywce determinuje to pole, na którym  stoimy, np. po odgadnięciu pierwszego hasła za 3 punkty, w następnej kolejce drużyna będzie musiała odgadnąć hasło pokazywane (z różowego pola na karcie). Punkty oczywiście przekładają się na liczbę pól, które pokonuje nasz pionek po poprawnym odgadnięciu.

Niektóre hasła są zaznaczone na karcie czerwoną czcionką: wtedy odgadują wszyscy. Jest to tzw. “otwarta runda”. Inna jest też wtedy punktacja: jeśli odgadnie drużyna pokazującego, dostaje 6 pktów, w innym przypadku drużyna ta cofnie się o 2 pola, a ci, którzy odgadli, dostają 4 pkty.

Szczegóły samego prezentowania: przy mówieniu nie możemy użyć żadnej z form wyrazów z hasła, przy rysowaniu nie używamy cyfr ani liter, przy pokazywaniu nie pokazujemy niczego, co jest w pokoju.

Jest w tym wszystkim miejsce także na delikatną interakcję: jeśli pionek drużyny trafi na inny, wówczas ta druga drużyna cofa się o jedno pole.

Wygra oczywiście ta drużyna, która jako pierwsza dotrze do mety.

Przykładowe karty

Przykładowe karty

Wrażenia z rozgrywki

Activity to dość specyficzny tytuł. Najważniejsi tutaj są ludzie i to oni gwarantują zabawę. Jeśli więc zbiorą się ludzie, którzy bez problemu wstaną od stołu, by trochę się pogimnastykować, a nawet czasem powygłupiać, to gra będzie udana.

Hasła w grze są bardzo różnorodne i oczywiście hasło za “5” wcale nie musi być najtrudniejsze. Dodatkowo, na pewno przez dość długi czas hasła nie będą nam się powtarzały. Pewnym uproszczeniem jest fakt, że często zgadujemy po prostu jeden wyraz. (Ufff….) Oczywiście jak przystało na kalambury niektóre hasła będą dla nas niezłym wyzwaniem: jak pokazać “rozdzielność majątkową” albo narysować “kaszę gryczaną”. Niby oczywiste, ale przecież gdy klepsydra pracuje, wcale nie jest łatwo.

Gra zdecydowanie może przysłużyć się integracji: czy to w gronie koleżeńskim, czy rodzinnym. O ile oczywiście wszyscy będą przygotowani na taki rodzaj rozrywki i chętnie będą podchodzili do zadań. Tutaj ważne jest także, by uwierzyć w siebie, ale też starać się wejść w sposób myślenia pozostałych członków grupy. Prezentacje haseł opierać się przecież będą na pewnym skojarzeniach (zwłaszcza przy pokazywaniu), a więc bez wspólnego “języka” odgadnięcie może być trudne. Z drugiej strony po każdym haśle często dochodzi do dyskusji: “A dlaczego nie pokazałeś/narysowałeś tego w ten sposób?” Poznajemy też wtedy, jak inni postrzegają dane słowo, co czasem może nas nieźle zaskoczyć.

W tym wszystkim Activity jest wygodne do wszelkich dostosowań: krótsza gra? Gramy do połowy toru. Gramy z młodszymi graczami? Możemy wykluczyć karty z “5”. Wszystko zależy od nas.

Jedyny minus, o którym już wcześniej wspominałem, to za duże pudełko. Wiadomo, że takie właśnie najlepiej się sprzeda, jednak nie jest łatwo gdziekolwiek je zabrać (chyba że wszystkie imprezy odbywają się właśnie u nas). A wystarczyłoby złożyć planszę na 4…

No właśnie... Czy pudełko nie jest za duże?

No właśnie… Czy pudełko nie jest za duże?

Podsumowanie

Jeśli szukasz tego typu gry, to Activity bierz w ciemno Z pewnością sprawdzi się w czasie imprez koleżeńskich i rodzinnych. A przecież idą święta… Nie pozwólmy rodzinie spędzić jej bezmyślnie. Nic tak nie integruje w święta, jak wspólna gra

Serdecznie polecam!

Plusy
  • stare dobre kalambury w porządnym wydaniu
  • duża ilość haseł
  • spora podatność na modyfikacje
  • gra drużynowa – umożliwia integrację graczy
Plusy / minusy
  • wszystkie plusy/minusy gier kalamburowych: np. subiektywny podział trudności haseł
Minusy
  • nieporęcznie duże pudełko

Ocena: 4.5 out of 5 stars (4,5 / 5)

Dziękujemy wydawnictwu Piatnik za przekazanie gry do recenzji.

Łukasz Hapka

 

Game Details
NameActivity (1990)
ZłożonośćLight [1.12]
BGG Ranking8852 [5.87]
Player Count (Recommended)3-16 (4-6, 6, 8-12)
Projektant/ProjektanciUlrike Catty, Paul Catty, Hans Führer, Maria Führer and Ernst Führer
GrafikaG. H. Werbebüro
WydawcaDiscovery Toys, Feelindigo, Giochi Uniti and Piatnik
MechanizmyActing, Action Timer, Communication Limits, Line Drawing, Paper-and-Pencil, Team-Based Game and Track Movement
Łukasz Hapka