Goool! – Piłka jest okrągła – Recenzja
Nieduża gra. Do tego rozgrywka dość szybka. Napis na pudełku głosi, że czeka nas “wielka piłka”. Sprawdźmy, bo mistrzostwa tuż za pasem.
Corné van Moorsel jest autorem kilku gier, gdzie toczymy mecze piłki nożnej. “Goool!” (org. StreetSoccer) to tak naprawdę pojedynek piątek piłkarskich. Champions 2020 tego samego autora korzysta z tej samej mechaniki, ale już na dużej planszy z 11 zawodnikami po każdej ze stron. Czy jednak małe to znaczy mniej wartościowe?
Spis treści
Zasady
Zanim przystąpimy do pojedynku musimy rozstawić naszych zawodników. Jest tu kilka zasad rozstawienia: ktoś w środku, bramkarz, napastnik… Muszę przyznać, że to dość ciekawy element. I jak się później okazało – kluczowy dla późniejszej rozgrywki.
Gra pomimo pewnych podobieństw do piłki nożnej jest troszeczkę abstrakcyjną wariacją na jej temat. Jednak nie odbieram tego za wadę. Trudno jest wszystkie złożoności i zależności występujące w czasie meczu przenieść na planszę.
Gdy zawodnicy są już rozstawieni, możemy przystąpić do meczu, który będzie trwał 25 tur. Każda z nich to ruch determinowany rzutem kostki. Oczywiście im większy rzut, tym więcej punktów ruchu. Piłkarze poruszają się w liniach prostych. Gdy któryś z nich dotrze do pola z piłką, od razu wykonuje podanie/strzał. Piłka może raz w ciągu lotu zmienić tor o 45 stopni (podkręcić). Jest tu jeszcze jeden ważny element: gdy piłka styka się z zawodnikiem, otrzymuje on dodatkowy punkt ruchu. Można więc przy dobrym rozstawieniu piłkarzy otrzymać kilka dodatkowych punktów. Nie muszę tu ukrywać, że rozstawienie rozstawieniem, ale losowość kostki robi swoje. Za dużo nie ugramy, jeśli wynik rzutu nie był zbyt wysoki. Obrazuje to w pewien sposób emocje i niepewność związaną z każdym pojedynkiem piłkarskim. Mimo wszystko na wynik rzutu nie mamy wpływu. Możemy tylko starać się wykorzystać go jak najkorzystniej.
Gra pozwala nam też na pewne zagrania taktyczne. Nie każdy ruch naszych piłkarzy musi powodować dojście do piłki. Pozwala nam to (zwłaszcza przy słabym rzucie kostką) lepiej przygotować się na atak przeciwnika. Czasem właśnie dobrze rozstawiony zawodnik może przełamać nawet najlepiej zapowiadający się atak.
Jest tu jeszcze jeden szkopuł: mianowicie najwyższe rzuty (“5” i “6”) będą kończyły się najprawdopodobniej bramką. Przy “w miarę dobrym” rozstawieniu, takie rezultaty kończą się golem (gooolem?). Jak już podkreśliłem wcześniej – rozstawienie początkowe (najlepiej w łańcuch wzdłuż boiska) jest bardzo ważne. Nasi zawodnicy nie będą zbyt ruchliwi na planszy. Nie zawsze będziemy sobie mogli pozwolić na przestawienie naszych zawodników w dogodniejsze miejsca, gdy przeciwnik wtargnął już na naszą połowę, zwłaszcza przy takiej długości meczu. Oczywiście będą miały miejsca pewne przetasowania i ruchy na boisku, ale nie zmienią one drastycznie początkowej sytuacji (i być może przewagi).
Wrażeń kilka
Przyjemnie jest rzucać raz za razem “6” i widzieć jak piłka pokonuje całe boisko, by ostatecznie trafić w siatce przeciwnika. Jednak jak mówi stare piłkarskie przysłowie: “Piłka jest okrągła, a bramki są dwie”. Sporo będzie tu zależeć od rzutów. Nic nie poradzimy. Zapewnia to jednak pewien poziom napięcia. Mój brat – wielki fan piłki – docenił grę. Losowość nie była dla niego przeszkodą. Dodatkowo mecz nie trwa za długo, a kolejki są szybkie. Gdy los nie będzie po naszej stronie, zawsze można zagrać rewanż.
Początkowo troszeczkę kłopotliwe w czasie gry może być liczenie i dokładanie bonusowych punktów, jednak wystarczy 1-2 mecze i zaczynamy się do tego przyzwyczajać. Poza tym zasady nie powinny nikomu sprawić problemów.
Podsumowując
Fani piłki nożnej znajdą tu szybki przerywnik – być może do zagrania w czasie przerwy meczu. Dodatkowo dobrze, jakby owi fani nie byli uczuleni na losowość Acha, niby piątki piłkarskie, ale czuć emocje prawdziwego, porządnego meczu.
- szybka rozgrywka o prostych zasadach
- regrywalność – możliwość testowania różnych rozstawień
- przyjemna oprawa graficzna, figurki zawodników
Gdzieś pomiędzy jest jeszcze logiczny charakter rozgrywki. Jednemu będzie to pasować, a drugi nie odnajdzie się w tym liczeniu punkt po punkcie naszych ruchów (przy kilku opcjach ruchu naprawdę łatwo o pomyłkę).
- jak dla mnie będzie to jednak losowość
Ocena:
(3 / 5)
Fani piłki nożnej niech spokojnie dodadzą do tego jedną gwiazdkę.
Galeria:
- Goool!
- Ciasnota boiskowa
- Oczekiwanie na gwizdek
Game Details | |
---|---|
![]() | |
Name | StreetSoccer (2002) |
Złożoność | Medium Light [1.54] |
BGG Ranking | 3049 [6.53] |
Liczba graczy | 2 |
Projektant/Projektanci | Corné van Moorsel |
Grafika | Stéphane Poinsot, Marek Szyszko and Christof Tisch |
Wydawca | Cwali, Egmont Polska and Morapiaf |
Mechanizmy | Dice Rolling, Grid Movement and Roll / Spin and Move |
- Trio – zapamiętaj i zbieraj tria. Recenzja - 8 grudnia 2023
- Strefa 25 – postapo i paragrafy. Recenzja - 22 listopada 2023
- Moje małe Everdell – miasteczko zwierząt dla młodszych graczy. Recenzja - 24 października 2023