Pan tu nie stał – recenzja
Knizia posiada doktorat z matematyki. Porzucił jednakże wykładanie i karierę naukową, oddając się całkowicie projektowaniu planszówek. Które ZAWSZE kryją w sobie sprytny, obliczony na stosowanie liczb, mechanizm. Taka to już specyfika jest projektów. “Pan tu nie stał” nie będzie wyjątkiem od zasady. Celem graczy jest zgromadzenie największej liczby punktów zwycięstwa w chwili, gdy gra się zakończy [co uzależnione jest od dwóch czynników, ale o tym zaraz]. W tym celu otrzymują identyczną talię kart przedstawiających kolejkowiczów, którzy, w naszym imieniu, stać będą w kolejce po dobra luksusowe takie jak cukier, kawa zbożowa “Turek”, pary bamboszy na zimę, czy nawet wart, aż siedem punktów składak.
Spis treści
Zasady
W swojej turze gracz najpierw rozpatruje przewagę, czyli sprawdza, czy jego kolejkowicze posiadają wyższą wartość punktową. Jeśli tak, może dobrać jeden z dwóch towarów [w drugim przypadku nic się nie dzieje]. Nie zawsze jednakże warto brać ten najlepiej punktujący, ponieważ obniża on o tyleż samo wspomnianą wartość punktową [można to tłumaczyć tym, że trzymając pod pachami towar, trudniejsze staje się operowanie łokciami]. Ponadto, gdy tylko sklep się opróżni, natychmiast wszystkie wyłożone przy nim karty zostają odrzucone z gry. Zresztą wszystkie są jednorazowe, co wymusza przemyślane ruchy. Tuż po rozpatrzeniu fazy przewag, może podjąć dwie akcje spośród: – Dobrania na rękę nowego kolejkowicza z talii. – Wyłożenia go do kolejki. Podsumowując: sprawdzam, czy mam przewagę, a jeśli tak, zgarniam towar. Potem wykonuje dwie akcje. Tak, gra jest, aż tak prosta i w sumie byłem zaskoczony faktem, jak długo wertowałem, dobrą i nie pozostawiającą miejsca na wątpliwości instrukcję.
Oczywiście cały “clue” gry polega na takim zarządzaniu talią postaci o różnych wartościach i specjalnych umiejętnościach, aby być tym, który zgarnie jak najwięcej, w chwili, gdy skończy się talia dla jednego z graczy, albo wyczerpaniu ulegnie cały towar. Losowość jest dwojaka – z jednej strony każdy dysponuje równymi szansami, z drugiej przyjście danej karty na rękę w odpowiedniej chwili i odpowiednim czasie, może stanowić kluczowy punkt rozgrywki. Jednak nie zastanawiamy się nad tym, poświęcając całą uwagę optymalizacji ruchów i planowaniu następnych pod kątem tego, jacy kolejkowicze nadejdą, a którzy już się pojawili na planszy.
Tytuł skaluje się doskonale, choć naturalnie z większą liczbą graczy wydłuża się nie tylko czas rozgrywki, ale również rozgrywka staje się duża bardziej angażująca umysłowo, włącznie z liczeniem wartości i odejmowaniem. Dużo zabawy z liczbami wynagradza późniejsza satysfakcja z dobrze przeprowadzonego manewru.
Wykonanie
Absolutnie nie mam żadnych zarzutów – wręcz przeciwnie, bo została wydana bardzo dobrze i z pomysłem na siebie. Kafelki towarów budzą salwy śmiechu, a wszelkie ilustracje po prostu znakomicie bawią się konwencją. W szczególności wystawienie asa w rękawie w postaci pani z osiedla dotychczas zarządziło Pudełko jest również całkiem dobrze dopasowane do zawartości, aczkolwiek i tak można było to zrobić lepiej, ale wtedy gra nie byłaby tak eskponowana na półce.
Podsumowanie
Nie jest to tytuł dla graczy – raczej rzecz do wyciągnięcia przy spotkaniu z osobami pamiętającymi te czasy, albo odnajdujących upodobanie we wspomnieniach. Dzieci z kolei nie pojmą tematu przewodniego, zniechęcą się dość wysokim współczynnikiem użycia szarej masy, a ponadto to nie do nich kierowane są właśnie liczne mrugnięcia okiem w ilustracjach. Na pewno jednak warto ją dodać do swojej kolekcji, ponieważ eksploatuje ten interesujący okres, a przy tym zaskakująco zazebia się z mechaniką, czyniąc ją godnym przedstawicielem gier planszowych dla grup wiekowych 40+. Polecam! + Banalne zasady + Stosunkowo niewielki wpływ losowości + Świetna tematyka doskonale pasująca do mechaniki – Raczej do okazjonalnego wyciągania na stół
Ocena: 7/10
Dziękujemy wydawnictwu Egmont za przekazanie gry do recenzji.
Game Details | |
---|---|
Name | Great Wall of China (2006) |
Złożoność | Medium Light [1.85] |
BGG Ranking | 4179 [6.17] |
Player Count (Recommended) | 2-5 (3-5) |
Projektant/Projektanci | Reiner Knizia |
Grafika | Ted Nasmith and Marek Szyszko |
Wydawca | Egmont Polska, Fantasy Flight Games, 999 Games, Devir, KOSMOS, Laser plus and Sophisticated Games |
Mechanizmy | Area Majority / Influence and Hand Management |