Pojedynki czołgów podczas II Wojny Światowej – rzut okiem na Tanks

Tanks to prosta gra bitewna od wydawnictwa Gale Force Nine, w której gracze stają na czele plutonu składającego się z kilku czołgów z końcowego okresu II Wojny Światowej i każdy z nich stara się poprowadzić swoje siły do zwycięstwa.  Gra posiada łatwe do przyswojenia, klarowne zasady, rozgrywka trwa około godziny, jest dynamiczna i wymaga trochę strategii oraz szczęścia.

W zestawie startowym dostajemy 3 czołgi (1 Panterę oraz 2 Shermany), karty, kości i trochę żetonów.

Informacje o grze

Wydawnictwo: Gale Force Nine
Liczba graczy: 2
Czas gry: od 30 do 60minut
Wiek: od 10 lat
Cena: około 98 zł

 

Rozgrywka

Głównym celem rozgrywki jest (z reguły) po prostu zniszczenie czołgów przeciwnika.

Tura dzieli się na 3 fazy:

  1. Ruchu, w której poruszamy nasze pojazdy (od najniższej inicjatywy)
  2. Strzelania, w której staramy się uszkodzić pojazd przeciwnika (od najwyższej inicjatywy)
  3. Dowodzenia, w której próbujemy naprawiać uszkodzenia krytyczne i oznaczamy zniszczone pojazdy.

Choć rozgrywka przypomina trochę X-Winga, to ruch pojazdów jest bardzo uproszczony w Tanks brak tutaj wzorników czy zaawansowanego manewrowania. Dostępne przeszkody terenowe jak lasy czy budynki  służą przede wszystkim do osłony czołgów przed atakiem.

Atak polega na rzucie odpowiednią ilością kości. Każdy wynik 4, 5 to trafienie; 6 – to trafienie krytyczne. Przeciwnik rzuca kośćmi obrony wynik 4 i 5 niweluje trafienie, 6 – pozwala na wybór trafienia które blokujemy. Taki mechanizm wprowadza pewną decyzyjność na etapie przydzielania trafień, ponieważ trafienia krytyczne oprócz obrażeń negatywnie wpływają na możliwości pojazdu np. ograniczając jego mobilność (jest specjalna talia 32 typów różnych uszkodzeń krytycznych)

Warto tu wspomnieć o modyfikatorach związanych z ruchem bądź terenem:

  1. czołg stacjonarny może przerzuć kości ataku
  2. za każdy ruch czołgu atakującego w obrońcy w tej turze obrońca dostaje 1 dodatkową kość obrony
  3. osłona dodaje 1 kość obrony
  4. atak z boku lub z tyłu odejmuje kości obrony przeciwnikowi

Tym, co jest fajne w Tanks, są ulepszenia naszych pojazdów. Każdy z czołgów można wyposażyć w lepszą załogę, pancerz lub specjalną amunicję, która zwiększy jego szanse na przetrwanie na polu bitwy. Kart ulepszeń jest 16 i zabawa nimi jest przyjemna nawet mimo tego, iż większość to karty jednorazowego użytku.

Warto?

Przyznam, iż moje wrażenia są mieszane. Zestaw startowy kosztuje jedynie 98 zł, jednak szybko widać, iż warto kupić dodatki.  Powodem jest nie tylko zyskanie większej różnorodności pojazdów, samotnemu Tigerowi po prostu trudno jest czasem zniwelować przewagę wytrzymałości 2 Shermanów.  

Tytuł jest najprawdopodobniej przeznaczony jako wprowadzający do figurkowych gier bitewnych, stąd pewne uproszczenia mechaniki. Z jednej strony gra jest bardzo prosta i szybka, z drugiej walka wprowadza dużo niekontrolowanej losowości, a decyzji do podjęcia w czasie gry nie ma aż tak wiele. Jeśli jednak chciałbyś wprowadzić znajomych lub młodszych członków modeli w hobby, to warto się nim bliżej zainteresować, zwłaszcza iż używa on podobnych modeli, co dużo bardziej rozbudowany Bolt Action.

Robert “Rocy7” Cymbalak

Game Details
NameTanks: Panther vs Sherman (2016)
ZłożonośćMedium Light [1.76]
BGG Ranking5461 [7.19]
Player Count (Recommended)2 (2-2+)
Projektant/ProjektanciAndrew Haught, Chris Townley and Phil Yates
GrafikaSean Goodison
WydawcaBattlefront Miniatures Ltd, Gale Force Nine, LLC and Wargamer Games Studio
MechanizmyCritical Hits and Failures, Dice Rolling, Measurement Movement, Movement Points, Scenario / Mission / Campaign Game and Variable Player Powers
Robert "Rocy7" Cymbalak