Hokus Pokus! – gdzie się podział królik? Recenzja

Hokus pokus! Jest królik. Nie ma królika. O, tu był! W grze Hokus Pokus! wcielać się będziemy w sztukmistrzów, którzy będą starali się jak najszybciej wykonać zadaną sztuczkę. Wszyscy w tym samym czasie. Potrzebne nam więc będą refleks, ale też logiczne myślenie. Kto wie? Może nawet gra powinna służyć jako trening zwinności dla przyszłych iluzjonistów?

Z pewnością można spotkać tytuły opierające się na podobnym pomyśle (mi kojarzą się np.: Hocki klocki, Gloobz czy Fun Farm). Co więc tym razem będzie innego? Czy uda się przyciągnąć graczy czymś więcej niż tylko kolorowym pudełkiem? Zapraszam do lektury.

Informacje o grze

Autor: Thierry Denoual
Wydawnictwo: FoxGames
Liczba Graczy: 2 – 4
Czas Gry: 10 minut
Wiek: od 6 lat
Cena: około 90 zł

Czarodziejskie pudełko

Po otwarciu pudełka możemy być troszkę zaskoczeni. Na przykład tym, gdzie jest instrukcja. A ta zaś jest rozmiaru kart z gry i mieści się właśnie pod nimi. Innym zaskoczeniem może być niezbyt duża liczba elementów. Ale za to wszystko mieści się świetnie w wyprasce. Co prawda karty nawet pomimo wypraski mogą się luźno poruszać po pudełku, ale cała reszta jest dość stabilna.

Jakość komponentów jest nadzwyczaj dobra. Jak widać na zdjęciach, poszczególne „części”, z których komponować będziemy sztuczki są wykonane z plastiku, więc raczej nic nie powinno się z nimi stać. Trochę szkoda, że królik nie jest ciut większy, bo w takim rozmiarze dość łatwo może się gdzieś zapodziać (zwłaszcza, że gra momentami może być dość dynamiczna).

Wspominałem już o kartach. To na nich będą przedstawione zadania do wykonania w czasie gry. Nie będziemy ich często przekładać ani tasować, ale mimo to są dość solidne. 

Jak schować królika?

Hokus Pokus! toczyć się będzie w czasie rzeczywistym. Po odsłonięciu karty wszyscy gracze naraz będą starali się wykonać sztuczkę. Kto pierwszy wykona ją poprawnie, otrzyma kartę (czyli punkt). Zdobycie 5 oznacza koniec gry i oczywiście wygraną. 

Na czym polegać będzie zadanie? Karty przedstawiają 

  1. elementy biorące udział w sztuczce – tylko z nich należy wykonać układ
  2. elementy widoczne – kolorowe elementy powinny być widoczne, wyszarzone zaś – schowane/ukryte

W wariancie zaawansowanym powinniśmy też zwrócić uwagę na elementy otoczone gwiazdką – to właśnie w nich powinniśmy ukryć pozostałe komponenty.

Patrząc na karty możemy się zastanawiać, w jaki sposób został zaprezentowany czarny cylinder. Otóż z uwagi na rozmiar nigdy nie jest on wyszarzony i zawsze jest „na wierzchu”.

Rozgrywka i wrażenia

Zacznę od razu od grupy docelowej. Z uwagi na oprawę graficzną może się wydawać, że gra jest skierowana do dzieci. Zresztą na pudełku mamy wiek 6+. Okazuje się jednak, że dla dzieci Hokus Pokus! wcale nie jest taki prosty. Zwłaszcza w wieku ok. 6 lat. Co ciekawe, nawet 8-9 latki mają z tym problem. Oczywiście jest tak na początku. 

Gra jak wiele zręcznościówek stawia przed nami problem, a po kilku rozgrywkach nabywamy zarówno refleksu, jak i nasz mózg przyzwyczaja się do specyfiki zadań. Tak samo jest tu z dorosłymi jak i z dziećmi. Mimo wszystko te 6 lat wydaje mi się minimalnie za mało. 

Wspominałem już wcześniej, że gra przypomina mi mocno np. Gloobz. Mamy tu właściwie bardzo podobny charakter rozgrywki. Jednak tam mamy możliwość gry w 6 osób. Tu zaś jesteśmy ograniczeni tylko do 4. Z jednej strony jest to zrozumiałe z uwagi na potrzebę dołożenia dodatkowych elementów do pudełka, co kosztowałoby swoje. Z drugiej jednak – trochę szkoda. Rozgrywka z pewnością by na tym tylko zyskała. 

Stąd też, jak pewnie się domyślacie, najlepiej grać w Hokus Pokus! w pełnym składzie. Można oczywiście w mniej, ale im więcej graczy, tym po prostu ciekawiej.

Sama rozgrywka jest bardzo przyjemna i dynamiczna. Wymagać jednak od nas będzie skupienia. W końcu jak najszybciej musimy zestawić sobie w głowie wszystkie elementy, by potem je jak najszybciej ułożyć. Czy każdemu będzie to odpowiadać? Niekoniecznie. Z pewnością niektórym odpowiadać będą gry spokojniejsze, wolniejsze, gdzie skupienie nie musi być cały czas wytężone.

Podsumowanie

Na koniec wypada mi po prostu podkreślić zalety Hokus pokus! – szybka rozgrywka, proste zasady, wytrzymałe plastikowe elementy. Mamy tu trochę logicznej zabawy (układanie elementów w ten sposób, by części nie było widać), ale też sporo gry na refleks. Rozgrywka toczyć się zaś będzie około 10-15 minut. 

Z drugiej strony przez cały czas wszyscy gracze muszą być skupieni. Chwila nieuwagi czy rozproszenia i już któryś z rywali zdobywa punkt. Warto to podkreślić, gdyż taki rodzaj rozgrywki nie każdemu musi odpowiadać. 

Plusy
  • proste zasady
  • szybka i dynamiczna rozgrywka
  • 2 poziomy trudności (wariant „zaawansowany”)
  • wytrzymałe plastikowe elementy
Minusy
  • zbyt duże pudełko
  • tylko do 4 graczy
  • mimo wszystko cena

Ocena: 4 Stars (4 / 5)

Dziękujemy wydawnictwu FoxGames za przekazanie gry do recenzji.

Łukasz Hapka

Podstawowe informacje (na podst. BGG)

NazwaTop That!
AutorThierry Denoual
GrafikStéphane Escapa
WydawcaBlue Orange (EU), Blue Orange Games, Feelindigo, Foxgames (Poland), Lúdilo, Pegasus Spiele
Rok wydania2016
Liczba graczy2 - 4
Sugerowana liczba graczy Najlepiej w: 4
Liczba rekomendowana: 2, 3
(1 głosy/głosów)
Czas gry10
Sugerowany wiek min.6 i więcej
Sugerowany wiek min. (wg użytk. BGG)5 i więcej
(1 głosy/ów)
KategoriaAction / Dexterity
MechanikaPattern Building

Informacje pochodzą z serwisu boardgamegeek.com. Więcej informacji o grze.

Łukasz Hapka

Łukasz Hapka

Jest miłośnikiem gier złożonych. Mimo wszystko sympatią darzy wiele tytułów, niekoniecznie mózgożernych. W kręgu jego zainteresowań są także gry logiczne.
Ulubione tytuły: Race for the Galaxy, Le Havre, Lewis & Clark.
Łukasz Hapka

Latest posts by Łukasz Hapka (see all)