Boss Monster: Następny poziom. Recenzja

Wiemy już, że być Bossem nie jest łatwo (a skąd?). Zbudowaliśmy sobie piękne lochy, a tymczasem pchają nam się do nich jacyś obłędni bohaterowie. Po co? Ale już skoro się tu pchają, to nic tylko przerobić ich na paróweczki. Ach, jak pięknie udekorują ścianę w naszym gabinecie

Boss Monster: Następny poziom to samodzielne rozszerzenie do gry Boss Monster. Oznacza to, że można je połączyć z podstawką, ale też Następny Poziom to samodzielna, pełnoprawna gra. Podobnie jak w przypadku oryginalnego Boss Monstera rozgrywka przeznaczona tu będzie dla 2 do 4 graczy. Co znajdziemy tu nowego? Czy warto inwestować w taki dodatek? Przekonajmy się.

Informacje o grze

Autor: Johnny O’Neal, Chris O’Neal
Wydawnictwo: Trefl Kraków
Liczba Graczy: 2 – 4
Czas Gry: od 20 do 40 minut
Wiek: od 10 lat
Cena: około 60 zł

Wykonanie

Pudełko jest rozmiaru podstawki. Żeby było ciekawiej, zostało dodatkowo „porysowane”. Ten specjalny efekt daje nam od razu stylowe, „stare” pudełko. Ciekawy i oryginalny zabieg. 

Jak się pewnie domyślacie, wewnątrz znajdziemy głównie karty z kolejną porcją świetnych pikselowych ilustracji. Zostały one oczywiście zainspirowane starymi grami video, ale też możemy znaleźć na nich sporo bardziej współczesnych „cytatów”. Samo wyszukiwanie takich smaczków jest bardzo ciekawe.

Jakość kart jest zadowalająca. Na plus: pomoc gracza (szkoda, że tylko jedna).

Zasady

Właściwie porównując z podstawką nic się nie zmieniło. Dalej budujemy lochy (2 rodzaje komnat). Dalej możemy od czasu do czasu rzucić czar. Dalej ważne jest, by mieć więcej danych symboli od innych graczy, dzięki czemu ściągać będziemy do naszych lochów odpowiednich bohaterów. 

Co się zmieniło?

  • hybrydowi bohaterowie – operujący na 2 rodzajach symboli – sprawdzamy łączną sumę symboli i kto ma ich najwięcej, ten „ściąga” ich do lochów
  • czary z dwoma opcjami (legendarne) – możemy wybrać, który efekt nam bardziej pasuje
  • oczywiście mamy tu też sporo nowych, ciekawych efektów, w tym całkiem niezłe wypaśne komnaty

Wrażenia

Po rozegraniu kilku partii w podstawkę właściwie nie będziemy czuli tu czegoś diametralnie różnego. Dzięki nowym kartom i efektom mamy tu jednak delikatny powiew świeżości. Nie jakiś super mocny, ale właśnie delikatny. Gra w swym podstawach nie uległa bowiem zmianie. Dalej mamy tu świetny klimat, humor, ilustracje. Dalej rywalizujemy o bohaterów i od czasu do czasu wbijamy sobie szpilę. 

W porównaniu z podstawką wydaje mi się jednak, że Boss Monster: Następny poziom jako samodzielna gra byłby lepszym wyborem. Hybrydowi bohaterowie i „łączone” czary sprawiają wrażenie, że jest tu coś więcej. I rzeczywiście. Dzięki temu mamy i więcej rywalizacji, a także więcej możliwości do pokombinowania.

Porównując pozostałe aspekty musiałbym pewnie powtórzyć sporo z recenzji podstawki. Gra jest podatna na wpływ losowości – nie wiemy, jakie komnaty za chwilę się pojawią czy jakie czary przyjdą nam na rękę. Podobnie nie wiemy, jaki bohater za chwilę pojawi się w mieście. Możemy przygotować się na bieżącą rundę (znamy wcześniej bohaterów), ale jeśli nie mamy odpowiednich kart na ręku, nic nie wskóramy. Czas gry również jest podobny: przy 2 osobach całość może zamknąć się w 20 minutach. Przy 4 – czas będzie raczej zbliżał się do 40 minut. Odnośnie regrywalności jest to też podobny poziom. Mamy tu sporo kart, które za każdym razem ułożą się inaczej. Poza tym mamy też różnych bossów, którzy troszeczkę inaczej pokierują naszą strategią na rozgrywkę (zdolność przy „awansie”). Co do skalowania, to właściwie w każdym składzie osobowym jest OK. W 4 osoby z pewnością poziom interakcji się zwiększy (więcej osób = więcej rzucanych czarów etc.). W 2 osoby owszem, mamy pewną „luźność”, ale i tak dzięki niektórym kartom może być naprawdę złośliwie. 

Podsumowanie

Boss Monster: Następny poziom to bardzo dobra kontynuacja podstawki. Może nam posłużyć jako rozszerzenie kart z oryginalnej gry. Dodatkowo, jeśli jeszcze nie zaczęliście swojej podziemnej przygody, możecie sięgnąć właśnie po Następny poziom, który sprawdza się świetnie jako samodzielna gra. I tak właśnie polecałbym zrobić. W pudełku znajdziemy bowiem sporo ciekawych, różnorodnych kart. Poza tym są tu też hybrydowi bohaterowie i czary, które dają nam alternatywne efekty. Wszystko to sprawia, że mamy tu sporo możliwości. 

Gra z pewnością zachęci fanów starych gier video. Poza tym mamy tu dość proste zasady, płynną rozgrywkę i bardzo przyzwoity czas gry. Do tego polejmy to sosem z negatywnej interakcji (której z drugiej strony nie ma przesadnie za dużo)…. I gotowe! Boss Monster: Następny poziom zaprasza!

FAQ do gry – wraz z instrukcją łączenia obu pudełek

Plusy
  • samodzielne rozszerzenie (2 w 1)
  • te same świetne grafiki
  • ten sam świetny humor
  • dodatkowo: hybrydowi bohaterowie, nowe efekty czarów
  • płynna rozgrywka
Plusy / minusy
  • losowość

Ocena: 4 Stars (4 / 5)

 

Dziękujemy wydawnictwu Trefl Kraków za przekazanie gry do recenzji.

Łukasz Hapka

Podstawowe informacje (na podst. BGG)

NazwaBoss Monster 2: The Next Level
AutorJohnny O'Neal, Chris O'Neal
GrafikDarren Calvert
WydawcaBrotherwise Games, Edge Entertainment, Fever Games, Pegasus Spiele
Rok wydania2015
Liczba graczy2 - 4
Sugerowana liczba graczy Najlepiej w: 4
Liczba rekomendowana: 2, 3, 4
(10 głosy/głosów)
Czas gry30
Sugerowany wiek min.13 i więcej
Sugerowany wiek min. (wg użytk. BGG)8 i więcej
(4 głosy/ów)
Zależność językowaModerate in-game text - needs crib sheet or paste ups
(2 głosy/ów)
KategoriaCard Game, City Building, Expansion for Base-game, Fantasy, Video Game Theme
MechanikaAuction/Bidding, Hand Management, Player Elimination, Take That
RozszerzeniaBoss Monster: Final Form! Promo Card, Boss Monster: Crash Landing, Boss Monster: Get Over Here! Promo Card, Boss Monster: Hidden Secrets, Boss Monster: Implements of Destruction, Boss Monster: Klonos Promo Card, Boss Monster: König Croak Promo Card, Boss Monster: Malakill Promo Card, Boss Monster: Mirrax Promo Card, Boss Monster: Paper & Pixels, Boss Monster: Portable Pack, Boss Monster: Reactor Core, Boss Monster: The Lost Levels, Boss Monster: Tools of Hero-Kind, Boss Monster: Totale Zerstörung!
RodzinaBoss Monster, Crowdfunding: Kickstarter

Informacje pochodzą z serwisu boardgamegeek.com. Więcej informacji o grze.

Łukasz Hapka

Łukasz Hapka

Jest miłośnikiem gier złożonych. Mimo wszystko sympatią darzy wiele tytułów, niekoniecznie mózgożernych. W kręgu jego zainteresowań są także gry logiczne.
Ulubione tytuły: Race for the Galaxy, Le Havre, Lewis & Clark.
Łukasz Hapka

Latest posts by Łukasz Hapka (see all)