Roll for the Galaxy: Ambicja – recenzja

W galaktyce znów zawrzało. Wszystko za sprawą charyzmatycznych liderów i przedsiębiorców. Roll for the Galaxy nie musiał długo czekać na dodatek. Podobnie jak starszy brat – Race for the Galaxy. Nie jest tajemnicą, że Tom Lehmann lubi swoje gry i lubi je rozwijać. I chociaż Roll jest wspólnym dziełem (Wei-Hwa Huang, Thomas Lehmann), to niewykluczone, że będzie wciąż rozszerzane o kolejne dodatki. 

 

Informacje o grze

Autor: Wei-Hwa Huang, Thomas Lehmann
Wydawnictwo: Games Factory Publishing
Liczba Graczy: 2 – 5
Czas Gry: od 30 do 70 minut
Wiek: od 12 lat
Cena: około 110 zł

Zwartość pudełka i wykonanie

Zawartość pudełka z dodatkiem nie powali nas raczej na kolana  – nie ma po prostu tego za dużo. Trochę szkoda, zwłaszcza przy takiej cenie.

Co jest w środku? Trochę kostek (łącznie 38), trochę kafli startowych (14 frakcji i 7 światów startowych), kilka (5) kafli „normalnych”. Do tego kafle celów (30) i żetony talentów (80). Z uwagi na to, że zmienia się setup, a także dochodzi nowy typ kostek, mamy też naklejki (5) na zasłonki graczy.

Czy to rzeczywiście mało? Szczególnie mało jest dodatkowych, „normalnych” kafli. Owszem, mamy więcej możliwości przy starcie (kafle startowe), ale chciałoby się czegoś więcej. Wśród tych 38 kostek mamy 2 nowe rodzaje: kości liderów i przedsiębiorców.

U góry kostki liderów, u dołu przedsiębiorców

Jakościowo właściwie nie mam zastrzeżeń, ale do jednej rzeczy nie sposób się nie przyczepić. Nowy typ kostek (przedsiębiorcy) ma kolor niesamowicie zbliżony do czerwonych kostek militarnych. Owszem, jest to jakiś odcień pomarańczowego, ale wystarczy odrobinę słabsze światło i już może być problem w ich znalezieniu.

Zasady

  1. Nowa kość lidera – każdy z graczy otrzymuje jedną taką na starcie (zamiast jednej z kostek bazowych). Ma ona na ściankach 2 symbole. Gdy więc wypadnie nam np.: Eksploracja i Produkcja, możemy kostkę przypisać do jednej z akcji, a po odkryciu kostek przez wszystkich zmienić (!) na inną. Daje nam to więc sporą elastyczność.
  2. Nowy symbol $ (między innymi na kostkach Przedsiębiorców) – zawsze w połączeniu z jakąś akcją. Gdy dana akcja zostaje zakończona (np. technologia zostanie ukończona), wówczas kostka z symbolem $ trafia od razu do kubka. 
  3. Nowe kafle startowe z interesującymi nowymi możliwościami
  4. Zmieniona zasada z odnawianiem się kredytów – jeśli po wykonaniu jakiejś akcji (np. z kafla) kredyty spadną nam do 0, wówczas od razu otrzymujemy 1 – nie musimy czekać do końca rundy. 
  5. Cele – jeśli zdecydujemy się z nimi grać, wówczas losujemy 6 z nich. Każdy z nich ma określone warunki, nagrodę, a także kiedy (w której fazie) można go zrealizować. Przykładowo cel może wskazywać określone światy lub określone kolory kostek. Nagrodą są zawsze talenty. Jeśli zachowamy je do końca gry, każdy z nich da nam po prostu 1 punkt. Możemy też wykorzystać je w trakcie gry jako kostki z * (dowolny symbol).

Wrażenia

Z początku miałem spore obiekcje: czemu to pudełko jest takie puste. Właściwie prawie nic nowego. I w dodatku tych kafli standardowych nie doszło zbyt wiele. Wystarczyła jednak tylko jedna gra, by przekonać się, że to naprawdę dobry dodatek. Ambicja dzięki kilku prostym zabiegom daje przede wszystkim więcej możliwości manipulowania kostkami (np. przez podwójne symbole na kostkach liderów). Dodatkowo zminimalizowano problemy z brakiem gotówki. Owszem, dalej trzeba o nią zadbać, ale jest tu trochę łatwiej. Ot, choćby dzięki kostkom z symbolem $. Mała rzecz, a zdecydowanie ułatwia sprawę.

To oczywiście nie wszystko. Dzięki celom gra otrzymuje dodatkową głębię. Dają nam one dodatkowe wybory i możliwości. Przypomina się tu oczywiście pierwszy dodatek do Race for the Galaxy, gdzie również doszły płytki celów (The Gathering Storm). Co prawda tam były one w większości wypadków prostsze do realizacji, ale dalej przed graczami był wybór realizacji własnej strategii, czy też tej w oparciu o cele. Z moich doświadczeń wynika, że cele w Ambicji są jednak ciut trudniejsze. Może to kwestia bardzo dużego worka z kafelkami, gdzie czasem ciężko coś trafić. Tak czy siak celów jest aż 20, więc z pewnością znajdą się i prostsze, i trudniejsze (zwłaszcza dla konkretnej rozgrywki).

W przypadku celów staje oczywiście przed nami decyzja, jaką strategię obrać. Czy skupiać się raczej na kaflach, które posiadamy? Czy próbować realizować cele? Praktyka podpowiada jednak, że pomimo pewnych bonusów z celów, warto skupiać się jednak na czymś innym. Jak wspomniałem wcześniej, nie jest to często łatwe, a bonusy często są niewspółmierne do wysiłków. Dlatego jeśli uda nam się „po drodze” je zrealizować, to warto. W innym przypadku trzeba się zastanowić. Wiadomo, że dalej Roll to swego rodzaju wyścig. Skupisz się na celach, zapomnisz o innych aspektach, a tymczasem przeciwnicy skończą grę.

Podsumowanie

Werdykt może być tylko jeden: Ambicję z pewnością warto mieć. Jeśli masz Roll for the Galaxy, to dodatek zakup bez wahania. Pozornie niezbyt duża liczba komponentów przekłada się jednak na bogatą, ciekawą rozgrywkę. 

Jak dla mnie – zdecydowanie warto. Oczywiście Ambicję powinniśmy traktować „delikatnie”. Najpierw wprowadzić np. nowe kafle i kostki, a dopiero później, na spokojnie, cele. Wszystko zaś razem z pewnością docenią fani gry podstawowej. Dochodzi tutaj kilka elementów, więc nowym graczom polecam zapoznać się najpierw z samym Rollem. Jednak (tak jak w przypadku dodatków do Race’a) gdy raz spróbujesz nowych mechanizmów, okaże się, że świetnie rozszerzają i ulepszają rozgrywkę.

Plusy
  • nowe kafle startowe 
  • nowe rodzaje kostek
  • cele !
  • odczuwalna większa elastyczność w manipulacji kostkami
  • pomocne akcje/kostki przy braku kredytów
Plusy / minusy
  • rozgrywka nie zmienia się dramatycznie, można odnieść wrażenie jedynie „kosmetycznych” zmian
Minusy
  • jak za taką cenę – po prostu mało komponentów

Ocena: 4.5 Stars (4.5 / 5)

Dziękujemy wydawnictwu Games Factory Publishing za przekazanie gry do recenzji.

Łukasz Hapka

Tę i wiele innych gier możesz kupić w dobrej cenie w sklepie naszego partnera – planszostrefa.pl.

Podstawowe informacje (na podst. BGG)

NazwaRoll for the Galaxy: Ambition
AutorWei-Hwa Huang, Thomas Lehmann
GrafikMartin Hoffmann, Claus Stephan, Mirko Suzuki
WydawcaCrowd Games, Games Factory Publishing, Gigamic, Pegasus Spiele, Rio Grande Games
Rok wydania2015
Liczba graczy2 - 5
Sugerowana liczba graczy Najlepiej w: 5
Liczba rekomendowana: 2, 3, 4, 5
(15 głosy/głosów)
Czas gry60
Sugerowany wiek min.14 i więcej
Sugerowany wiek min. (wg użytk. BGG)8 i więcej
(6 głosy/ów)
Zależność językowaModerate in-game text - needs crib sheet or paste ups
(7 głosy/ów)
KategoriaCivilization, Dice, Economic, Expansion for Base-game, Science Fiction, Space Exploration
MechanikaDeck / Pool Building, Dice Rolling, Simultaneous Action Selection, Variable Phase Order, Variable Player Powers, Worker Placement
RozszerzeniaRoll for the Galaxy: World of Ambition, Roll for the Galaxy
RodzinaAdmin: Better Description Needed!, Race for the Galaxy

Informacje pochodzą z serwisu boardgamegeek.com. Więcej informacji o grze.

Łukasz Hapka

Łukasz Hapka

Jest miłośnikiem gier złożonych. Mimo wszystko sympatią darzy wiele tytułów, niekoniecznie mózgożernych. W kręgu jego zainteresowań są także gry logiczne.
Ulubione tytuły: Race for the Galaxy, Le Havre, Lewis & Clark.
Łukasz Hapka