Unlock! Demo – rzut okiem

Unlock! to jedna z ostatnich planszowych nowości. Do tego okazało się, że niedługo wyda ją Rebel. Jakby tego było mało, zupełnie niespodziewanie wydawnictwo zdecydowało się na nietypową akcję promocyjną, wysyłając wersję demo do grupy recenzentów. Oczywiście nikogo przedtem nie uprzedzając. A któż nie lubi miłych niespodzianek?

Tak czy siak i mi przypadło brać w tym udział, więc i nie omieszkam podzielić się moimi wrażeniami.

Informacje o grze

 
Autor: Alice Carroll, Thomas Cauët, Cyril Demaegd
Wydawnictwo: Rebel Games (II kwartał 2017)
Liczba Graczy: 2 – 6
Czas Gry: od 45 do 75 minut
Wiek: od 10 lat

Wrażenia

W tajemniczej kopercie znalazła się 2-stronicowa instrukcja i 2 talie. Okazuje się, że to wystarczy do gry. Właściwie to każdy ze scenariuszy będzie chyba właśnie osobną talią. Cała więc gra nie będzie zawierała zbyt wiele.

Jakość? Naprawdę dobra (mowa tu oczywiście o samych kartach). Grafiki? Ciekawe, klimatyczne.

Żeby jednak na tym nie skończyć, do gry wymagana jest aplikacja mobilna (póki co dostępna tylko dla androida). Niestety obecnie nie jest tam obsługiwany język polski (jest dopiero w planach).

Jeśli chodzi o zasady, to wszystko świetnie tłumaczy sam wydawca na stronie: http://wydawnictwo.rebel.pl/x.php/6,866/Unlock-macie-tylko-godzine…html

W zasadzie nie ma tych zasad dużo. Po przejściu krótkiej talii treningowej wiemy już wszystko. Gra opiera się (jak w prawdziwym escape roomie) na wyjściu z pokoju. Żeby to zrobić rozwiązujemy szereg łamigłówek, które odkrywają przed nami nowe przedmioty i zagadki. Na rozwiązanie całości mamy tu godzinę (odmierzaną przez aplikację). W scenariuszu treningowym wszystko jest oczywiście uproszczone, a czas to 10 minut. 

Sprytnym “mechanizmem” jest tu łączenie kart: suma liczb z kart: niebieskiej i czerwonej może dać nam numer nowej karty, którą w ten sposób możemy odkryć. Dodatkowo mamy też w grze maszyny, które dają nam czerwone numery. W maszynie jednak możemy uruchomić kilka elementów, które w różnych kombinacjach dadzą nam różne liczby. 

A po co właściwie jest ta aplikacja? To ona zarządza grą, to do niej wprowadzamy odkryte kody, to ona pozwala nam odkryć kolejne karty. Sama więc “chuda” talia to nie wszystko. Okazuje się, że gra jest o wiele ciekawsza niż to się początkowo wydawało. 

Tak czy siak sam trening jest właściwie tylko po to, by zaznajomić się z grą. Wyzwanie znikome. Ale przed nami jest jeszcze scenariusz Elita. Znajdujemy się więc w pokoju gracza/hazardzisty, gdzie musimy znaleźć obciążające go dowody. Żeby za dużo nie zdradzać, do rozwiązania jest kilka ciekawych zagadek, o wiele bogatszych niż w początkowym scenariuszu. Nie jest wcale tak prosto, a czas leci nieubłaganie. Na koniec oczywiście spora satysfakcja, a same wrażenia zbliżone do tych z escape roomu.

Należy tu oczywiście poruszyć kwestię liczby graczy. Właściwie w demo można zagrać samemu. Jak będzie w kolejnych? Czas pokaże. Z pewnością zbyt wiele osób tylko utrudni grę. Wszyscy bowiem powinni widzieć dobrze wszystkie karty i najlepiej, gdyby siedzieli z jednej strony. 

Na “duży” Unlock! będę więc czekał z niecierpliwością. Po scenariuszu Elita wiem, że będzie można spodziewać się całkiem ciekawych zagadek, niespodziewanych zwrotów akcji i… po prostu dobrej zabawy. Można z pewnością obawiać się, co będzie, gdy przejdziemy wszystkie scenariusze. I to od razu. Przecież każdy z nich to 1h zabawy. Chyba że coś nam nie pójdzie. W grze bowiem przewidziane są kary. Dodatkowo czas przecież może minąć, a nam do głowy nie przyjdzie żadne rozwiązanie… Ale dalej nie zmienia to faktu, że gdy już dojdziemy do końca, nie będziemy chcieli wracać do danego scenariusza. 

Z pewnością polecam ściągnąć sobie demo, wydrukować i spróbować zabawy. Jeśli lubicie zagadki, powinno wam się spodobać.

Łukasz Hapka

Game Details
NameUnlock!: Escape Adventures (2017)
Accessibility ReportMeeple Like Us
ZłożonośćMedium Light [2.12]
BGG RankingNot Ranked [7.36]
Player Count (Recommended)1-6 (1-4)
Projektant/ProjektanciAlice Carroll, Thomas Cauët and Cyril Demaegd
GrafikaFlorian de Gesincourt, Arnaud Demaegd, Legruth and Pierre Santamaria
WydawcaSpace Cowboys, ADC Blackfire Entertainment, Asmodee, Asterion Press, Gém Klub Kft., JD Éditions, Kaissa Chess & Games, Korea Boardgames, Lifestyle Boardgames Ltd, Meanbook Games, Morapiaf, Rebel Sp. z o.o. and Siam Board Games
MechanizmyCooperative Game, Elapsed Real Time Ending, Scenario / Mission / Campaign Game and Storytelling
Łukasz Hapka