Tajemnicze Podziemia. Dla dzieci i na imprezy. Recenzja

oklWystarczy spojrzeć na pudełko, by wiedzieć, że czeka nas dobra zabawa.

Oto opasły jegomość, w ciężkiej zbroi, ucieka w popłochu przed straszliwym cieniem na ścianie. Czy to duch?… nieee, zaraz, to tylko kot! Lepiej jednak, by rycerz zachował czujność. Pod sklepieniem już czyhają żądne krwi nietoperze, zaś za kolumną, skrada się paskudna mumia. Może jednak powinien zatrzymać się na chwilę, bowiem posadzka usłana jest nieprzebranymi skarbami. Cała ta niesamowita scena, rozgrywa się w… Tajemniczych Podziemiach.

Ta ciekawa gra wydana została przez Trefl i przeznaczona dla 1-5 osób w wieku od 6 lat. Autorem jest sam Reiner Knizia, który opracował blisko 600 gier. 

 

Pudełko jest zachęcające, zatem zajrzyjmy do środka…

 IMG_1110

W środku znajdziemy: instrukcję – sześciostronicową książeczkę, bogato ilustrowaną; 5 plansz, na których każdy gracz będzie układał swoje kafelki; wypraski z kafelkami w pięciu kolorach na rewersach (awersy są identyczne dla każdego koloru);

IMG_1111

IMG_1112
W środku jest także podstawka, nieznanego przeznaczenia, na której z jednej strony mamy, znanego nam już z pudełka i instrukcji, czmychającego gdzie pieprz rośnie rycerza, na drugiej zaś, naprzemiennie- potwory, przesympatyczne z wyglądu, oraz skarby, w środku zaś stoi smutny czerwony smok.

Do gry dołączone są trzy woreczki strunowe, w tym jeden zawierający przezroczyste tokeny, w dwóch kolorach. 

A gdyby użyć tajemniczej podstawki pod tokeny? Z pewnością będą się na niej dobrze prezentowały ;).

Wszystkie elementy mają ładne, ciepłe kolory. Dodatkowo, każda plansza ma nieco inne rozmieszczenie „bazowych” skarbów i potworów.

Z czym to się je…?

IMG_1116

Instrukcja jest przejrzysta, do przyswojenia w 10 minut, dodatkowo podane są w niej przykłady, zilustrowane obrazkami. Gra jest bardzo prosta, a dla nieco bardziej wymagających graczy, przygotowany jest wariant utrudniający rozgrywkę. Każdy śmiałek ma do dyspozycji planszę, oraz 16 z 20 dostępnych kafelków (ten prosty trick zwiększa niepowtarzalność każdej rozgrywki). Kafelki stanowią części labiryntu, który trzeba ułożyć. Zastosowano tu ciekawą mechanikę polegającą na tym, że jeden z graczy (instrukcja zaleca by był to najmłodszy, lub którykolwiek wybrany przez pozostałych) tasuje swoje kafle, zakryte, i ujawnia je po kolei, następnie pozostali biorą taki sam kafel i kładą w dowolnym, wybranym przez siebie, miejscu na planszy.

IMG_1117

Należy pamiętać przy układaniu labiryntu o trzech rzeczach. By nie zablokować sobie drogi, nie zablokować sobie dostępu do skarbów oraz by zablokować jak najwięcej potworów (choć jak wspomniałem wcześniej są tak sympatyczne, że aż robi się nam ich żal). Po zakończeniu rozgrywki wszyscy gracze kładą żółte tokeny na dostępnych skarbach, a czerwone na dostępnych potworach, poruszając się w ułożonym labiryncie możliwymi do przejścia ścieżkami.

W wersji dla zaawansowanych, kafle układa się rozpoczynając od wejścia do labiryntu, a następnie dokładając do wybranego boku wcześniej ułożonego kafla. Pozostałe zasady są takie same. 

IMG_1120

Punktacja przedstawia się następująco: za każdy zdobyty skarb: 1 pkt., za każdego napotkanego potwora: -2 pkt. Sumujemy i voila, gotowe.
Proste? Bardzo… a do tego ile emocji i śmiechu :) 

Dla kogo są Tajemnicze Podziemia?

Gra robi bardzo dobre wrażenie, jest prosta, ale nie prostacka. Dla osób lubiących liczyć, daje możliwość ustalenia taktyki układania kafli, ponieważ wszyscy widzą, które z nich są dostępne. Wystarczy odrobina wyobraźni przestrzennej. Nie wiadomo jedynie w jakiej kolejności będą wylosowane. Wraz ze zmniejszaniem się dostępnych kafli niesamowicie rosną emocje, ponieważ zdarza się, że w ferworze walki źle obmyślimy układ kafli i kolejny zwyczajnie zablokuje nam przejście a co za tym idzie drogę do zwycięstwa.

Fakt, że w każdej rozgrywce gracze mają do dyspozycji 16 kafli z 20 możliwych, znacząco zwiększa regrywalność.  

Zasady są przejrzyste i łatwo przyswajalne. Osobiście miałem tylko jedną wątpliwość: czy kafle można dowolnie obracać, czy też należy je układać zgodnie z orientacją rysunku skrzyni na rewersie. Myślę, że to kwestia ustalenia przed grą. Jeśli przyjmiemy zasadę, że kafle można dowolnie obracać, gra staje się prostsza. Można więc tą zasadę zastosować, jeśli zamierzamy grać z młodszymi dziećmi.

Trefl podaje, że na rozgrywkę należy przeznaczyć około 20 minut. Wszystkie moje rozgrywki, zamykały się w 15-30 minutach i to bez względu na ilość graczy, ponieważ kolejne kafle, wszyscy układają jednocześnie. Dodatkowo, zastosowanie przezroczystych tokenów, do oznaczenia skarbów i potworów w labiryncie, bardzo usprawnia liczenie  zdobytych lub utraconych punktów.

Losowość w tej grze prawie nie występuje. Można ją odczuć ewentualnie na etapie przygotowania. Wariant dla zaawansowanych – „Krok po kroku”-  nieznacznie zwiększa losowość rozgrywki.

Moim zdaniem, pomimo prostych zasad, to bardzo ciekawa gra logiczna. Jest wesoła, szybka, bywa zaskakująca, daje możliwość ruszenia głową i potrenowania mózgu. Klimatu podziemi specjalnie w niej nie czuć- nie wieje stęchłymi wyziewami, nie słychać skowytu potępieńców i podzwaniających łańcuchów, ale gdzież najlepiej było umieścić labirynt pełen skarbów i potworów? Grafiki za to są bardzo ładne i budzą miłe skojarzenia. 

W Tajemnicze Podziemia gra się równie dobrze w pojedynkę, we dwie, trzy, cztery jak i pięć osób. Jedyna różnica polega na tym, że im więcej osób, tym zabawniej. W związku z tym, gra nadaje się, nie tylko dla dzieci, czy na rodzinne popołudniowe rozgrywki, ale sprawdza się doskonale w roli lekkiej, łatwej imprezówki, lub jako aperitif przed bardziej wymagającymi tytułami.

Podsumowanie

Tajemnicze Podziemia to w zasadzie gra dla każdego, kto lubi szybkie i lekkie rozgrywki. Jeśli, Drogi Graczu, na jedno z pytań poniżej odpowiesz twierdząco, ta gra jest dla Ciebie!!!!!

Czy lubisz krótkie emocjonujące gry imprezowe?
Czy masz dobrą wyobraźnię przestrzenną i lubisz zagadki logiczne?
Czy masz dzieci które lubią tajemnicze miejsca i mają żyłkę poszukiwaczy skarbów?

Plusy
  • Ładna oprawa graficzna
  • Proste zasady
  • Świetna skalowalność, gra nadaje się dla każdej liczby graczy od 1 do 5
  • Dzięki większej liczbie kafli, duża regrywalność
  • Duża doza humoru
  • Szybka rozgrywka
  • Dołączone woreczki strunowe
  • Cena

Plusy / minusy
  • kwestia dotycząca zasad orientacji kafli na planszy

Minusy
  • cienka tektura, kafle źle się wyciska z wyprasek, trzeba uważać, by ich nie przedrzeć

Ocena: (4,8 / 5)

Dziękujemy wydawnictwu Trefl za przekazanie gry do recenzji.

Jacek Wildbret-Tuszyński

Wiele innych gier możesz kupić w dobrej cenie w sklepie naszego partnera – planszostrefa.pl.

Podstawowe informacje (na podst. BGG)

NazwaTajemnicze podziemia
AutorReiner Knizia
GrafikTomasz Larek
WydawcaTrefl
Rok wydania2016
Liczba graczy1 - 5
Czas gry25
Sugerowany wiek min.6 i więcej
Sugerowany wiek min. (wg użytk. BGG)6 i więcej
(1 głosy/ów)
KategoriaChildren's Game, Fantasy, Maze
MechanikaRoute/Network Building, Tile Placement

Informacje pochodzą z serwisu boardgamegeek.com. Więcej informacji o grze.

Jacek Wildbret-Tuszyński

Jacek Wildbret-Tuszyński

Zakochany w przygodowych grach fantasy. Nie gardzi też dobrą karcianką. Eurosuchar - tylko pozwalający na dobre logiczne myślenie. Uważa, że gra powinna mieć dobry klimat, tak jak Zombicide Black Plague, Eldritch Horror, czy Runebound
Jacek Wildbret-Tuszyński

Latest posts by Jacek Wildbret-Tuszyński (see all)