Gangi Nowego Jorku – pnij się w górę. Recenzja

Gangi Nowego JorkuPamiętacie film „Gangi Nowego Jorku”? Nie trzeba zbyt wiele przenikliwości, by znaleźć sporo podobieństw pomiędzy dziełem Martina Scorsese a recenzowaną dzisiaj grą. Tytuł jest dokładnie ten sam. Podobnie jak postać na okładce, która żywcem wyjęta jest z filmu. Chodzi mi o Billa „Rzeźnika”.

Gangi Nowego Jorku dzięki FoxGames otrzymał inną niż oryginalna szatę graficzną. Pierwotnie gra traktowała bowiem o szkockich klanach walczących o wpływy. Tutaj mamy zaś 8 gangów Nowego Jorku z końca XIX wieku.

Na ile poczujemy tu klimat wojen gangów? Czemu i jak będziemy się piąć w górę? Zapraszam do lektury.

Co w pudełku?

W niezbyt dużym pudełku mieści się instrukcja i karty. Tak, mamy tu do czynienia z karcianką. Mimo wszystko jest w niej spory powiew nowoczesności, bo nie będzie tu klasycznego wykładania kart i zbierania lew.

Same karty są standardowej jakości. Znajdziemy na nich postacie z 8 gangów. Niestety, cały gang składa się z jednej i tej samej postaci – nie ma tu żadnych wariacji ani różnorodności. Troszeczkę szkoda, aczkolwiek wpływa to też na większą czytelność kart.

Instrukcja jest składana w harmonijkę – zupełnie nie jest to wygodne w czytaniu. Poza tym przydałoby się kilka przykładów więcej. Mimo wszystko całość jest zrozumiała.

Trzy rodzaje kart

Trzy rodzaje kart

Zasady

Pomimo tego, że mamy tu dość szybką karciankę, zasady nie są trywialne. Poszczególne akcje wymagają dłuższego tłumaczenia.

Zacznijmy od obszaru gry – będziemy tu potrzebowali trochę miejsca, gdyż z kart tworzyć będziemy piramidę. Każdy poziom odpowiada jednej z dzielnic Nowego Jorku. W czasie gry odpowiednio manipulując kartami staramy się zdobyć jak najwięcej punktów.

Przed rozgrywką każdy otrzymuje zestaw 3 kart. To są jego „cele” (sojusze) – tymi ludźmi będziemy chcieli obsadzić najlepsze dzielnice Nowego Jorku. Nasz człowiek na szczycie piramidy to 3 punkty, niżej po 2 punkty, a w trzecim rzędzie 1 punkt.

Oprócz powyższych otrzymujemy też karty „gangsterskich wpływów” – w czasie gry będziemy mogli je zagrywać. Ważne! Należy oddzielić jedne karty od drugich.

Przed grą należy wyłożyć też 6 kart jako najniższy poziom piramidy – czyli hierarchii w gangsterskim światku.

Rozstawienie początkowe

Rozstawienie początkowe

Jakie mamy dostępne akcje:

  • awans – przesuwamy jedną z kart poziom wyżej; warunki:
    • miejsce, na które awansujemy musi być puste
    • jedno z miejsc niżej musi być zajęte
    • po wykonaniu przesunięcia musimy zapełnić wolne miejsce kartami z niższych rzędów, do najniższego rzędu dochodzi karta z talii
  • likwidacja (przepędzenie) – zagrywając kartę z ręki (z „wpływów”) wpływamy na jednego z gangsterów, by zlikwidował swojego sąsiada; po czym należy uzupełnić wolne miejsce jak w poprzedniej akcji

Wydaje się to pozornie skomplikowane, ale wystarczy popatrzeć na zdjęcia.

Piramida się zapełnia, wpływy są zagrywane. A kiedy koniec? Gdy wszyscy gracze spasują.

Punkty liczymy na podstawie naszych kart celów i 3 najwyższych rzędów piramidy:

  • jeśli mamy kartę z gangsterem z najwyższego rzędu – otrzymujemy 3 punkty
  • z 2. rzędu – 2 punkty
  • z 3. rzędu – 1 punkt

Mamy jeszcze dodatkowe zasady, gdy ktoś pierwszy awansuje kartę do któregoś z trzech najwyższych rzędów. Musi on odkryć jedną ze swoich kart celów. Następnie robią to kolejni gracze. Osoba, siedząca po prawej stronie aktywnego nie odkrywa karty (w 2 osoby robi to więc tylko jedna).

Czy to nie jest przypadkiem zbyt abstrakcyjne?

Gangi Nowego Jorku troszeczkę mamią klimatem. Tak naprawdę poruszamy kartami po dość abstrakcyjnej piramidzie. Akcje od początku wydają się troszeczkę dziwne. Szczególnie to likwidowanie może sprawić trochę problemów.

8 gangów

8 gangów

Nie zmienia to jednak faktu, że gra się szybko i przyjemnie. Gangi to sympatyczny przerywnik. Jest tu rzeczywiście trochę decyzji. Jest też element strategiczny – w końcu możemy operować „wpływami”. Warto się zastanowić, w którym momencie ich użyć. Co prawda z moich doświadczeń wynika, że lepiej zachować je na koniec, jednak układ, który tworzy się „na górze” piramidy tworzy się dużo wcześniej. Warto więc zawczasu zadbać o odpowiednich ludzi na odpowiednich stanowiskach

W grze z pewnością dobrze analizować ruchy przeciwników. Oczywiście wszystko po to, by wytypować ich cele. Może się bowiem okazać, że jest to jedna z naszych kart. Z drugiej strony możemy przewidzieć, kogo rywale będą się starali forsować w górę. Stąd też w Gangach może być momentami gorąco. W końcu każdy chce rządzić Nowym Jorkiem.

Czy losowość bardzo może tu zaboleć? Rozkład początkowych kart, przemyślany setup miał temu zapobiec. Mimo wszystko – karty to karty. Ich kolejność wpływa z pewnością na wynik. Dobrze więc, że do dyspozycji mamy 3 cele. Nie musimy punktować na każdym z nich. Wystarczy, że mocno skupimy się na 2 z nich. Czasem to wystarczy.

Warto też wspomnieć dwa słowa o skalowalności. Gra przeznaczona jest dla 2-4 osób. W 2 osoby jest dużo do zrobienia, sporo do przewidzenia, ale trochę mało się dzieje. W 4 osoby zaś gra szybko się kończy. W 3 osoby zaś jest wszystko: i jako taka kontrola, i sporo zmian i interakcji.

Piramida zapełnia się w czasie gry

Piramida zapełnia się w czasie gry

Podsumowanie

Gangi Nowego Jorku należy potraktować jako lekki przerywnik, filler. Jak przystało na niezbyt złożoną karciankę mamy tu trochę taktyki, trochę planowania, ale też sporą losowość. Czy przypadnie nam do gustu? To oczywiście zależy od nas i od naszych współgraczy. Do jej plusów należy zaliczyć przede wszystkim niebanalną mechanikę, ciekawą oprawę graficzną i dość płynną rozgrywkę.

Plusy
  • oprawa graficzna
  • płynna rozgrywka
  • niebanalne decyzje 
Plusy / minusy
  • rozgrywka może być pod koniec dość agresywna
  • losowość jak przystało na karciankę
Minusy
  • zasady powinny być okraszone większą liczbą przykładów
  • pudełko mogłoby być jeszcze mniejsze

Ocena: (3 / 5)

Dziękujemy wydawnictwu FoxGames za przekazanie gry do recenzji.

Łukasz Hapka

Wiele innych gier możesz kupić w dobrej cenie w sklepie naszego partnera – planszostrefa.pl.

Podstawowe informacje (na podst. BGG)

NazwaKing's Kilt
AutorGord!
GrafikTomasz Larek
WydawcaEagle-Gryphon Games, Foxgames (Poland)
Rok wydania2015
Liczba graczy2 - 4
Sugerowana liczba graczy Najlepiej w: 4
Liczba rekomendowana: 2, 3, 4
(4 głosy/głosów)
Czas gry45
Sugerowany wiek min.8 i więcej
Sugerowany wiek min. (wg użytk. BGG)8 i więcej
(2 głosy/ów)
Zależność językowaSome necessary text - easily memorized or small crib sheet
(1 głosy/ów)
KategoriaCard Game
MechanikaGrid Movement
RodzinaAdmin: Unreleased Games, Country: Scotland, Crowdfunding: Kickstarter, The E•G•G Series, Games by the Game Artisans of Canada

Informacje pochodzą z serwisu boardgamegeek.com. Więcej informacji o grze.

Łukasz Hapka

Łukasz Hapka

Jest miłośnikiem gier złożonych. Mimo wszystko sympatią darzy wiele tytułów, niekoniecznie mózgożernych. W kręgu jego zainteresowań są także gry logiczne.
Ulubione tytuły: Race for the Galaxy, Le Havre, Lewis & Clark.
Łukasz Hapka

Latest posts by Łukasz Hapka (see all)