Ale historia! Niby tylko quiz… Recenzja

ale historiaZadaniem gry Ale historia! jest zapoznanie graczy z historią Polski. Już z okładki pudełka możemy się domyślić, że okazją wydania tytułu była 1050. rocznica Chrztu Polski. Czy jednak mamy tu coś więcej niż tylko pytania i sprawdzenie wiedzy? Okazuje się, że tak. Owszem, element edukacyjny, czy też quizowy jest tu wiodący, ale gra nie ogranicza się tylko do tego.

Za wszystkim stoi wydawnictwo Granna, a autorem Ale historia! jest Filip Miłuński. Gra pozwala usiąść przy stole aż 6 osobom, w wieku od 12 lat. Czas rozgrywki to około 45 minut. 

Historyczne pudło

Pudełko pokryte jest przeróżnymi grafikami, zdjęciami dotyczącymi historii Polski. Z okładki patrzy na nas sam Marszałek, Reytan, a także Zygmunt III z wysokości swojej kolumny. Na dole i po bokach pudełka zobaczymy polskie monety z różnych okresów historycznych.

Główną siłą napędową gry są karty. To na nich znajdziemy pytania. Na nich też znajdziemy kolejne zdjęcia, obrazy, reprodukcje etc. Dobrze, że udało się dogadać z przeróżnymi muzeami i autorami, gdyż nie mamy tu grafik na potrzeby gry, a autentyczne obrazy (m. in. Matejko), piękne zdjęcia, także historyczne (np. z lat 50-tych).

Oprócz kart znajdziemy w środku sporo żetonów monet, które tu służyć będą jako punkty. Mamy też planszę (która nota bene jest tylko pomocą do gry, dosłownie „ściągawką”).

Dla wariantu zaawansowanego znajdziemy też zestaw dodatkowych żetonów.

Jak z jakością? Naprawdę świetnie. Nawet karty są grubsze niż w wielu grach, a na pewno niż w standardowych karciankach. Poza tym do reszty nie mam uwag. Wszystko prezentuje się naprawdę porządnie.

Zasady gry

 

Przygotowanie do gry wygląda bardzo prosto: z wszystkich kart losujemy 20 kart (przy grze w 3 i 6 osób tylko 18). Tak przygotowaną talię wykładamy na specjalne (zacieniowane) miejsce na planszę. Następnie 4 karty z wierzchu należy położyć na torze, po prawej stronie. Każdy z graczy otrzymuje 1 grosz. Możemy rozpoczynać rozgrywkę.

Pierwszy gracz wybiera jedną z kart leżących na planszy (tylko tych z toru). W pierwszej kolejności powinien on (bez oglądania tyłu karty) wskazać, z jakim rejonem Polski jest związana kategoria karty (u góry). Dla podpowiedzi można spojrzeć na mapę naszego kraju. Dodatkową kategorią jest „Polacy w Europie i na świecie”. Za poprawnie udzieloną odpowiedź aktywny gracz otrzymuje jeden punkt (czyli tzw. grosz).

W tym momencie wszyscy pozostali gracze kolejno wybierają, na które pytanie z karty będą odpowiadali. Wybór mają spośród 3 poziomów trudności. Wiadomo, że pytania będą dotyczyły tematu, który przedstawiony jest na awersie (postać, miejscowość, wydarzenie). Po zadeklarowaniu wszystkich, na które pytania odpowiadają, następuje część quizowa:

  • dla pytań łatwych może paść jedynie odpowiedź „tak” lub „nie”, więc wszyscy, którzy je wybrali, na trzy cztery pokazują kciuk w górę lub w dół
  • dla pytań średnich mogą paść odpowiedzi „a”, „b” lub „c” (ewentualnie 1, 2, 3) – w tym przypadku należy pokazać 1, 2 lub 3 palce
  • pytanie trudne jest pytaniem otwartym – zasady gry pozwalają w tym przypadku, by wybrał je maksymalnie jeden gracz.

A jak wygląda punktacja?

  • łatwe – poprawna odpowiedź: 1 pkt, niepoprawna: 0
  • średnie – poprawna odpowiedź: 2 pkty, niepoprawna: -1 pkt
  • trudne – poprawna odpowiedź: 3 pkty, niepoprawna: -2pkty

Po udzieleniu wszystkich odpowiedzi kolejka przechodzi na następnego gracza. Gramy tak do momentu wyczerpania się wybranych kart. Następnie należy policzyć, kto zebrał najwięcej punktów i ten właśnie gracz zostaje zwycięzcą.

Wariant zaawansowany

Żetony wykorzystywane w wariancie zaawansowanym

Żetony wykorzystywane w wariancie zaawansowanym

W wariancie zaawansowanym dochodzą 3 dodatkowe żetony akcji specjalnych, które każdy z graczy będzie posiadał od początku rozgrywki:

  • honor – deklarujemy jego użycie przed przeczytaniem pytania – dzięki niemu podwajana jest liczba punktów – zarówno dodatnich za poprawną odpowiedź, jak i ujemnych za niepoprawną
  • gościnność – deklarujemy jego użycie przed przeczytaniem pytania – dzięki niemu nie stracimy punktów po udzieleniu niepoprawnej odpowiedzi
  • waleczność – możemy użyć go w dowolnym momencie naszej tury – pozwala nam wymienić się jedną ze zdobytych kart z innym graczem

A co to za zdobyte karty? Otóż to kolejna nowość w grze zaawansowanej. Karty, które zabieramy z toru, trafiają do nas i możemy za nie zdobyć dodatkowe punkty na koniec gry. Będziemy więc starali się zdobywać przewagi w poszczególnych rejonach, ale też w konkretnych okresach historycznych (oznaczonych też kolorem karty).

Na koniec gry dla każdego rejonu i dla każdego okresu sprawdzamy, kto ma najwięcej kart. Ten gracz otrzymuje tyle dodatkowych punktów, ile odpowiednich kart zebrał. Oczywiście jedna karta należy zarówno do rejonu jak i do okresu. tak więc umiejętnie zbudowany zestaw może przynieść nam sporo punktów.

IMG_0679

Wrażenia

Zacznijmy od tego, że Ale historia! to ciekawie zaprojektowany quiz. Owszem, mamy tu po prostu pytania z wiedzy historycznej. Owszem, właściwie na tym skonstruowane jest wszystko. Nawet plansza (o czym wcześniej wspominałem) to tylko taka ściągawka. Ale mimo to mamy tu kilka ciekawych smaczków:

  • obstawianie swojej wiedzy: znamy kategorię, a następnie określamy poziom trudności pytania;
  • z powyższym związane są też odpowiednie kary, a więc pewne ryzyko: często w grach nie jesteśmy karani za niepoprawną odpowiedź – tu tylko najłatwiejsze pytanie nie niesie za sobą negatywnych konsekwencji; nie możemy więc bezkarnie brać „średnie” pytanie, a następnie strzelać – przy niepoprawnej odpowiedzi utracimy 1 punkt
  • najciekawszym jednak elementem jest, że tak naprawdę wybieramy kartę/kategorię „dla innych”; widzimy np. że jakaś karta nie jest wybierana przez innych, słyszymy komentarze: „co to za gość?” – to jest właśnie najlepszy powód, by tą kartę wybrać, bo być może rywale nie mają w tym zakresie żadnej wiedzy

Do tego wszystkiego dochodzi gra zaawansowana, gdzie:

  • kombinujemy z przewagami. Widzimy co zbierają inni, tak więc uważniej dobieramy karty. Dodatkowo „strzelamy”, że nasza kategoria należy do odpowiedniego rejonu (przewagi w rejonach też są punktowane)
  • mamy akcje specjalne – tutaj możemy zaryzykować więcej; pomogą nam w tym „Honor” i „Gościnność”. Z jednej strony możemy więc podwoić stawkę, z drugiej zaryzykować trudniejsze pytanie bez straty punktów za niepoprawną odpowiedź.

IMG_0674

 

Co jeszcze? Kart w grze mamy naprawdę sporo i wystarczą one na wiele rozgrywek. Weźmy pod uwagę, że w pudełku mamy 180 kart z pytaniami, na grę skorzystamy z 20, a i tak część pytań nie zostanie przeczytana (bo nikt ich nie wybrał).

Gra nie trwa zbyt długo. Zgodnie z pudełkiem zajmie ona ok. 45 min. Wariant zaawansowany będzie ciut dłuższy, ale oczywiście wszystko tu zależy od graczy (kart jest tyle samo w obu wariantach).

Jak gra się skaluje? Wg pudełka możemy grać w zakresie od 2 do 6 osób. W minimalnym składzie rozgrywka trochę wygląda jak przepytywanie. Polecam więc usiąść do stołu w składzie przynajmniej 3-osobowym. Wtedy rozgrywka nabiera charakteru, tempa.

Ale historia!

 

Ale historia! to świetny edukacyjny tytuł. Wydano go z okazji 1050-lecia Chrztu Polski. To dobra okazja, by sprawdzić, ile wiem. To dobra okazja, by spotkać się przy niej z rodziną, by nauczyć czegoś swoje dzieci. Uważam, że każdy powinien znać historię swojego kraju. Dzięki temu tytułowi, mamy okazję bawić się i uczyć

Co z graczami dorosłymi? Co z geekami? Być może gra nie zaskoczy ich mechanicznie (zwłaszcza tych ostatnich), ale wydaje mi się, że dla jednych, jak i drugich może stanowić przyjemną rozgrywkę.

Ja sam chętnie będę do niej siadał, a gdy moje dzieci podrosną będą miały świetną pomoc w nauce historii.

Plusy
  • dopracowana strona graficzna (reprodukcje, zdjęcia)
  • szybki setup
  • 2 warianty gry
  • ciekawe wybory, które nie ograniczają się tylko do odpowiadania na pytania
  • bardzo dobry sposób na przekazywanie historii dzieciom i młodzieży
  • 180 kart z pytaniami
Minusy
  • niezbyt interesująca rozgrywka 2-osobowa
  • mapa to tylko i wyłącznie ściągawka

Ocena: (4 / 5)

Dziękujemy wydawnictwu Granna za przekazanie gry do recenzji.

Łukasz Hapka

Wiele innych gier możesz kupić w dobrej cenie w sklepie naszego partnera – planszostrefa.pl.

Łukasz Hapka

Łukasz Hapka

Jest miłośnikiem gier złożonych. Mimo wszystko sympatią darzy wiele tytułów, niekoniecznie mózgożernych. W kręgu jego zainteresowań są także gry logiczne.
Ulubione tytuły: Race for the Galaxy, Le Havre, Lewis & Clark.
Łukasz Hapka

Latest posts by Łukasz Hapka (see all)