Over/Under – za dużo czy za mało? Recenzja

over_under

Zdradzę już na początku, że Over/Under to gra quizowa. Na szczęście nietypowa i niekoniecznie polegająca na wiedzy. Na pudełku znajdziemy informację, że jest to ‚the game of guesstimates’. Rzeczownik zaś guesstimate wskazuje, że chodzić tu będzie o szacowanie (estymację) opartą zarówno o obliczenia jak i zgadywanie. Widzimy więc, że zapowiada się ciekawie.

Over/Under pozwoli nam na grę od 2 osób (górny limit jest chyba ograniczony jedynie zdrowym rozsądkiem/brakiem czasu/zbyt małą przestrzenią). Kto zaś jest autorem? No, nie uwierzycie… Reiner Knizia.

A co dalej? Zapraszam do lektury.

Wykonanie

W poręcznym i dość skromnym pudełeczku znajdziemy właściwie same karty (jest też oczywiście miejsce na zwięzłą instrukcję). Będzie ich w sumie 200, na każdej zaś mamy 3 pytania. Wychodzi więc, że na dobrych kilkanaście (-dziesiąt?) rozgrywek powinno starczyć.

Karty są dobrej jakości, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że chodzi o grę imprezową, która niejedno powinna przejść. Pudełko jest też z porządnej tektury, a w dodatku na tyle poręczne, że zmieści się do plecaka na każdy wyjazd.

Sporo kart w poręcznym pudełku

Sporo kart w poręcznym pudełku

 

Zasady

Ze wszystkich kart wybieramy 20-40 kart (najlepiej wybrać tu wielokrotność liczby graczy, czyli np. 24 przy 6 osobach). Reszta kart zostaje w pudełku na kolejne rozgrywki.

Pierwszy gracz wybiera z pierwszej karty jedno z trzech pytań. Ważne, by tak trzymał kartę, by ani on, ani nikt inny nie widział odpowiedzi, które znajdują się po drugiej stronie. A jakie to pytania? Mogą być pytania o datę: w którym roku populacja USA przekroczyła 50 milionów. Mogą być pytania o odległości, powierzchnie: np. jaka jest odległość z Ziemi do Księżyca? jaka jest powierzchnia wszystkich lądów na Ziemi? Ogółem na większość z tych pytań nie będziemy znali odpowiedzi. Naszym zadaniem będzie więc szacowanie. Ale jak? No właśnie, wróćmy do gry. Pierwszy gracz wybiera pytanie i zadaje je pozostałym graczom. Wszyscy pozostali naradzają się nad odpowiedzią. Muszą ustalić jedną wersję. Po ustaleniu, gracz zadający pytanie (ciągle nie zna właściwej odpowiedzi z karty) określa (głośno), czy podana wartość/rok/etc. jest poniżej czy powyżej właściwej odpowiedzi. Można też określić, że podana odpowiedź jest właściwą. Dopiero wtedy weryfikujemy, czy strzał aktywnego gracza jest OK. 

Przykładowo pada pytanie: Ilu ludzi co roku odwiedza Wielki Kanion? Gracze ustalają odpowiedź 50 tysięcy. Aktywny gracz po zastanowieniu stwierdza, że raczej będzie to więcej. I ma rację! Poprawna odpowiedź to 4,4 miliona. 

Gdy odpowiedź aktywnego gracza była poprawna (za dużo/za mało/akurat), wówczas dostaje on kartę jako punkt. Kolejka przechodzi wtedy na następnego gracza. Jeśli udałoby się trafić i graczom, i aktywnemu graczowi (czyli odpowiedź byłaby akurat), wówczas aktywny gracz dostaje punkt i rozgrywa kolejną bonusową kolejkę. 

Jeśli odpowiedź jest niepoprawna, wówczas kartę odkładamy do pudelka (nikt nie otrzymuje punktu).

Gra toczy się do momentu wyczerpania kart (czyli wybranych przed grą 20-40). Na koniec zliczamy punkty. Kto miał ich więcej, wygrywa.

Wrażenia

Co narzuca się od razu? Amerykańskie realia, amerykańska historia, amerykańskie drużyny, amerykańskie jednostki (mile, cale, stopy, funty, …), do tego wszystkiego karty w języku angielskim.

Może to trochę zniechęcić odbiorcę, ale muszę przyznać, że chyba na każdej karcie można wybrać pytanie „neutralne”, z tzw. „wiedzy ogólnej”. Czasem będzie to pytanie przyrodnicze, czasem geograficzne, a czasem z historii ogólnej. Nie trzeba więc często zanurzać się w amerykański świat (choć z drugiej strony z pewnością ciekawe jest, jaki procent amerykańskich kobiet na Walentynki wysyła sobie samym kwiaty). Tak czy siak pytania mogą być pouczające, choć zdarzają się zupełnie absurdalne i dziwne. Często więc z samych pytań jest sporo śmiechu, już nie wspominając o zawiłych obliczeniach i szacunkach przy próbie udzielenia odpowiedzi. Właściwie te wspólne liczenie/kombinowanie/przeliczanie daje efekt pokroju gry kooperacyjnej i nie jest raczej zbyt częste w quizach (coś podobnego znajdzie się w grupowej wersji Wits & Wagers).

Ważne, by grono osób grających prezentowało w miarę podobny poziom wiedzy, choć z drugiej strony czasem strzał zupełnie na ślepo okazuje się być bliższy niż odpowiedź udzielona po długiej analizie. 

Zabawa w Over/Under nie będzie jednak udana dla każdego. Jest tu trochę zabawy liczbami, przeliczania, prawdopodobieństwa. Ogólnie – dużo liczb. Jak na grę imprezową, nie każdemu więc przypadnie do gustu. 

Mi jednak spodobało się wspólne szacowanie, wspólne pomyłki, wspólne wybuchy śmiechu. Do tego wszystkiego dodajmy, że pytania są nadzwyczaj niecodzienne, a odpowiedzi bardzo często zaskakujące. Czy jednak pytania nie będą się powtarzać? Myślę, że nie ma obawy, jest ich naprawdę sporo, a przy tym trzeba by mieć naprawdę dobrą pamięć, by spamiętać odpowiedzi.

Jak gra się skaluje? Teoretycznie można grać w 2 osoby. Polecam jednak grać w co najmniej 3-4 osoby. Wtedy dochodzi kluczowy element – wspólnego szacowania, wspólne wybierania wyniku, który będzie dość blisko właściwej odpowiedzi. 

Podsumowanie

Nie mogę niestety Over/Under polecić z czystym sercem każdemu. Z jednej strony gra się niesamowicie przyjemnie i lekko. Niby gra wymaga wiedzy, a tak naprawdę chodzi o szacunki. Poza tym jest w miarę szybka i mieści się w poręcznym pudełku.

Z drugiej strony mamy tu zależność językową (pytania po angielsku), a także pytania nakierowane na amerykańskiego odbiorcę (amerykańskie realia i jednostki). Poza tym gra nie jest niestety dostępna w Polsce. 

Plusy
  • ciekawa gra quizowa
  • wspólne szacowanie
  • spory wybór pytań
  • ciekawe/nieszablonowe pytania
  • kompaktowe pudełko
Minusy
  • zależność językowa
  • amerykańskie realia i jednostki

Ocena: 3 Stars (3 / 5)

Dziękujemy wydawnictwu Gamewright za przekazanie gry do recenzji.

Łukasz Hapka

 

Podstawowe informacje (na podst. BGG)

NazwaOver/Under
AutorReiner Knizia
GrafikMike Mandolese
WydawcaGamewright, Piatnik
Rok wydania2008
Liczba graczy2 - 99
Sugerowana liczba graczy Najlepiej w: 5
Liczba rekomendowana: 6
(1 głosy/głosów)
Czas gry15
Sugerowany wiek min.10 i więcej
Sugerowany wiek min. (wg użytk. BGG)8 i więcej
(1 głosy/ów)
Zależność językowaUnplayable in another language
(1 głosy/ów)
KategoriaCard Game, Trivia
RodzinaGamewright Port-A-Party Series

Informacje pochodzą z serwisu boardgamegeek.com. Więcej informacji o grze.

Łukasz Hapka

Łukasz Hapka

Jest miłośnikiem gier złożonych. Mimo wszystko sympatią darzy wiele tytułów, niekoniecznie mózgożernych. W kręgu jego zainteresowań są także gry logiczne.
Ulubione tytuły: Race for the Galaxy, Le Havre, Lewis & Clark.
Łukasz Hapka

Latest posts by Łukasz Hapka (see all)