Istanbul – na bazarze w dzień handlowy…(Patronat medialny BT)

istambul_okladkaMiło nam ogłosić, że serwis Board Times objął patronatem medialnym grę Istambuł, która zostanie wydana przez wydawnictwo Portal w linii wydawniczej 2 Pionki. Zachęcamy do przeczytania opisu wrażeń z rozgrywki w ten tytuł. 

Nie tak dawno pokusiłam się o krótką relację z XXIV edycji Pionka. Jedna z gier, w które miałam okazję zagrać zostanie objęta patronatem medialnym Board Times. Chodzi oczywiście o Istanbul, który jeszcze w tym roku doczeka się polskiego wydania – ukaże się ona pod szyldem 2Pionki. Gra zdobyła prestiżową nagrodę Kennerspiel des Jahres 2014. Jej autorem zaś jest Rüdiger Dorn – w jego dorobku znajdziemy takie hity jak Goa, Serce Smoka czy Genua. Patrząc na rosnącą popularność, Istanbul ma szanse pobić je wszystkie. I w sumie się nie dziwię Zapraszam na szersze wrażenia z rozgrywki.

Istanbul to gra przeznaczona dla 2 do 5 graczy powyżej 10 roku życia. Rozgrywka trwa około godziny. Naszym celem jest zebranie odpowiedniej ilości kamieni szlachetnych. Jest to możliwe w różnych miejscach i za różną opłatą. Plansza składa się z 16 płytek, nazywanych miejscami, które możemy rozłożyć w sposób losowy lub w kolejności wskazanej na płytkach. Autor zaproponował dwa warianty ułożenia – z długimi i krótkimi ścieżkami, które w oczywisty sposób wpływają na długość i trudność rozgrywki. Każdy z graczy wciela się w postać kupca i zaczyna z czwórką pomocników, taczkami, kartą bonusową i określoną sumą pieniędzy. W trakcie rozgrywki istnieje możliwość rozbudowania taczek, zatrudnienia dodatkowego pomocnika, zdobycia pomocy np. możliwości przerzutu kości czy przywoływania pomocników. Wszystko oczywiście kosztuje i znajduje się w różnych lokalizacjach.

W swojej rundzie gracz może przemieścić się do dwóch pól swoim kupcem i, o ile ma przynajmniej jednego pomocnika ze sobą, wykonać akcje związaną z danym miejscem. Jedyną lokalizacją w której nie potrzeba mieć pomocników jest fontanna – służy ona do zebrania z planszy wszystkich swoich pionów. Jeśli na danym kafelku znajduje się kupiec innego gracza, jesteśmy zmuszeni zapłacić 2 liry żeby móc wykonać akcje związaną z danym miejscem. Miejsca mogą nam dostarczać produkty, gotówkę, rozszerzenia do wózka, karty bonusowe i płytki meczetu, które zwiększają możliwości naszych akcji. Mamy też możliwość sprzedaży produktów na dwóch różnych marketach, zakupu rubinów za gotówkę lub produkty oraz spotkania burmistrza i przemytnika, którzy zmieniają miejsce swojego pobytu za każdym razem, gdy spotkają kupca. Sporo tego, prawda?

pionek_istambul

Właśnie ogromny wybór akcji sprawia, że gra jest świetna. Mamy możliwość znalezienia swojej drogi do zwycięstwa. Często jest konieczna dynamiczna zmiana strategii, gdy przeciwnik nas ubiegnie. Droga do zwycięstwa zależy nie tylko od wyborów, których dokonują nasi przeciwnicy, ale też od tego jakie jest ustawienie planszy. Do tego dochodzi coś, czego brakuje wielu planszówkom – krótki czas oczekiwania na swoją kolejkę. Jedyne rozgrywki jakie prowadziłam, były w czteroosobowym gronie, które dopiero uczyło się zasad. I nie było przestojów. Każdy wykonuje tylko jeden ruch i szybką akcję. Akcje związane z kafelkami są łatwe do zapamiętania. Wszystko idzie bardzo płynnie.

istambul1

Gra jest wykonana bardzo porządnie i ładnie – jest tu kolorowo, klarownie i czytelnie jednocześnie. Poza tym gruba tektura, przyjemne żetony. Uzupełnianie wózków w trakcie gry poprzez dokładanie fragmentu do naszej podkładki jest bardzo wygodnym rozwiązaniem. Jedyne do czego mogę się przyczepić to pionki kupców i pomocników. Przenosimy je jeden na drugim z miejsca na miejsce i zostawiamy bądź zabieramy jednego pomocnika. Często powoduje to rozsypywanie się wszystkich pionków – naszych i nieraz tych należących do przeciwników. Niewielki minus, ale irytuje.

Podsumowując – zasady gry są bardzo proste do opanowania, zwłaszcza jeśli chociaż jedna osoba już wcześniej grała. Gra zdecydowanie nadaje się zarówno dla geeków jak i graczy rodzinnych. Jest prosta, ale nie banalna. Bardzo się cieszę z nadchodzącego polskiego wydania i mam nadzieję jeszcze nie jeden raz “odwiedzić” bazar w Istambule  

Plusy

  • proste zasady
  • krótki czas oczekiwania na swój ruch
  • symbolika na kaflach miejsc jest oczywista
  • różne warianty rozgrywki dzięki modularnej planszy
  • duża regrywalność
  • porządne wykonanie i ładna kolorystyka
Minusy
  • niestabilne ułożenie pionków kupców i pomocników – łatwo o rozsypywanie

Krystyna Owsiak

Podstawowe informacje (na podst. BGG)

NazwaIstanbul
AutorRüdiger Dorn
GrafikAndreas Resch, Hans-Georg Schneider
WydawcaPegasus Spiele, Albi, Alderac Entertainment Group (AEG), Asterion Press, Devir, Grow Jogos e Brinquedos, Hobby Japan, Hobby World, Lex Games, Matagot, Piatnik, Portal Games, Swan Panasia Co., Ltd., White Goblin Games
Rok wydania2014
Liczba graczy2 - 5
Sugerowana liczba graczy Najlepiej w: 5
Liczba rekomendowana: 2, 3, 4, 5
(172 głosy/głosów)
Czas gry60
Sugerowany wiek min.10 i więcej
Sugerowany wiek min. (wg użytk. BGG)10 i więcej
(39 głosy/ów)
Zależność językowaNo necessary in-game text
(53 głosy/ów)
KategoriaEconomic
MechanikaDice Rolling, Grid Movement, Modular Board, Pick-up and Deliver
RozszerzeniaBrettspiel Adventskalender 2016, Camel Up: The Referee Camel & Istanbul – Caravan Leader Mini Expansion, Istanbul: Caravan Leader Mini Expansion, Istanbul: Kebab Shop Mini Expansion, Istanbul: Letters & Seals, Istanbul: Mocha & Baksheesh, Istanbul: Pegasus Depot Mini Expansion
RodzinaCities: Istanbul, Istanbul

Informacje pochodzą z serwisu boardgamegeek.com. Więcej informacji o grze.

Krystyna Owsiak

Krystyna Owsiak

Mogę powiedzieć, że gry planszowe to aktualnie mój sposób na życie. Bo przecież nie można przestać odkrywać nowych tytułów, jeśli na co dzień się je sprzedaje Na pewno preferuję gry z klimatem, ale również nigdy nie odmówię partyjki w "Splendor" czy "7 Cudów Świata".
Krystyna Owsiak