Gry planszowe i mechanizmy. Część 6 – deck building.

resource-token-fanDeck building, czyli budowanie talii, to mechanizm w grach karcianych, który wymaga od gracza stworzenia własnej talii do gry w trakcie rozgrywki. W tytułach z tą mechaniką uczestnicy zazwyczaj startują z góry narzuconą talią podstawową. Przeważnie dzięki jakieś walucie zawartej w grze, gracze mają możliwość „dokupowania” nowych kart do swojej talii. Celem tych czynności jest stworzenie dobrze działającego silnika*.

* silnik (ang. engine) – planszówkowa nazwa na zespół sprawnie działających ze sobą elementów w grze, stworzonych przez gracza w trakcie rozgrywki, poprzez umiejętne wykorzystanie zasad i dobre planowanie. Zbudowanie silnika pozwala uczestnikowi wydajnie wykorzystać każdą kolejną turę w partii. Poniekąd można to porównać do efektu kuli śnieżnej.

dominionDominion

Liczba graczy: 2-4

Fabuła: jesteś władcą w średniowiecznej krainie. Starasz się stworzyć ze swojego pomniejszego królestwa tytułowe Dominium.

Złożoność zasad: początkujący.

Wersja polska: tak (Games Factory Publishing).

Liczba dodatków: bardzo wiele.

Plusy:

+ różnorodność rozgrywek, nawet przy samej podstawce – gra jest regrywalna

+ szybka rozgrywka

+ dobra jako pierwszy „deck builder”

+ proste zasady, łatwe do wytłumaczenia nawet nie-graczom

Minusy:

– niespójna, czasami specyficzna oprawa graficzna

– liczba dodatków może przerażać graczy , którzy chcą zacząć przygodę z Dominionem

– niewyczuwalny klimat

 środek dominion

 

okładka kamienKamień Gromu (Thunderstone)

Liczba graczy: 2-5

Fabuła: poszukiwacze przygód starają się znaleźć legendarny Kamień Gromu i wypędzić Zło z przeklętych podziemi.

Złożoność zasad: początkujący.

Wersja polska: tak (wydawnictwo REBEL.pl; wersja ta dostępna jest tylko na rynku wtórnym).

Liczba dodatków: gra ma wiele wcieleń i do każdego z nich są dodatki.

Plusy:

+ w gruncie rzeczy jest to Dominion, ale z lepiej wyczuwalną fabułą i ładniejszą grafiką.

Minusy:

– różne wcielenia gry mogą przytłoczyć osobę chcącą zakupić ten tytuł.

środek kamień

 

okładka starStar Realms

Liczba graczy: 2 (kupując jedną grę podstawową).

Fabuła: gracze walczą w kosmosie swoimi statkami.

Złożoność zasad: początkujący.

Wersja polska: nie.

Liczba dodatków: sporo i rośnie.

Plusy:

+ proste zasady

+ stosunkowa niska cena

+ różne frakcje

+ oprawa graficzna

+ krótki czas rozgrywki

Minusy:

– ażeby grać w większym gronie trzeba dokupić kolejne egzemplarze gry

 środek star

 

okładka shadowrunShadowrun Crossfire

Liczba graczy: 2-4.

Fabuła: przenosimy się do świata Shadowrun, gdzie jako shadowrunerzy podejmujemy się różnych misji.

Złożoność zasad: średnio zaawansowany.

Wersja polska: nie.

Liczba dodatków: 0.

Plusy:

+ gra kooperacyjna

+ bardzo dynamiczna i emocjonująca rozgrywka

+ regrywalność (do pewnego momentu – patrz minusy)

+ wyczuwalny klimat

+ rozwój postaci (elementy RPG)

+ ładna grafika

Minusy:

– gra domaga się dodatku, gdyż w podstawowym pudełku jest za mało misji, a za dużo powietrza

– odstraszać może losowość tego tytułu

– cena jest nieadekwatna do liczby elementów

 środek shadowrun

 

okładka legendary2Legendary (seria gier: Alien, Marvel, Predator)

Liczba graczy: 1-5.

Fabuła: gry przenoszą nas do uniwersum z filmów Obcy oraz Predator lub komiksów ze świata Marvela.

Złożoność zasad: średnio zaawansowany/zaawansowany.

Wersja polska: nie.

Liczba dodatków: 5 (tylko do serii Marvela).

Plusy:

+ klimat

+ gry kooperacyjne (ale nie wszystkie i nie do końca)

+ regrywalność

 

+ / – możliwość połączenia wszystkich gier (jest to nieklimatyczne)

+ / – seria przeznaczona raczej dla fanów poszczególnych uniwersum

 

Minusy:

– cena może odstraszyć, ale jest adekwatna do liczby kart w pudełku

– w niektórych grach z tej serii setup może być za długi.

 okładka legendary

 

To są gry czysto „deck buildingowe”. Ten mechanizm jest wpleciony w wiele innych tytułów i doczekał się odmian w postaci pool building i bag building.

okładka quarriorsQuarriors!

Liczba graczy: 2-4.

Fabuła: gracze wcielają się w tytułowych quarriorsów i walczą, aby zostać Championem.

Złożoność zasad: średnio zaawansowany.

Wersja polska: nie.

Liczba dodatków: 5 dużych.

Plusy:

+ mechanika pool building, czyli budowanie „talii”, ale nie za pomocą kart, a kości

+ wysoka jakość elementów

+ pudełko mieszczące wszystkie elementy, nawet karty w koszulkach

 

+ / – niewymiarowe pudło w formie metalowej puszki, bo niby niezniszczalne, ale nie wpasuje się w półkę z grami

 

Minusy:

– cena może odstraszać, bo jak można za 130 customizowanych kostek i talię kart wydać 230 złotych

– osoby ceniące więcej strategii niż losowości wybiorą tradycyjne pozycje z deck buildingiem, bo w turlaniu kości nie można obyć się bez sporej dawki losowości

– przeciętna grafika na kartach

 środek quarriors

 

okładka orleansOrléans

Liczba graczy: 2-4.

Fabuła: przenosimy się w czasy średniowieczne, w których przy pomocy specjalistów staramy zdobyć sławę i bogactwo.

Złożoność zasad: średnio zaawansowany.

Wersja polska: nie.

Liczba dodatków: 2 mini dodatki.

Plusy:

+ płynna rozgrywka

+ proste, intuicyjne zasady

+ mechanika bag building, czyli zarządzanie żetonami, które wrzucamy do woreczka

Minusy:

– słabo wyczuwalny klimat

 środek orleans

 

Ciekawym spin-offem Dominiona jest gra Trains, czyli deck building plus operacje na planszy.

okładka trainsTrains

Liczba graczy: 2-4.

Fabuła: w grze zarządzasz prywatną firmą kolejową oraz starasz się za wszelką cenę być lepszy od konkurencji, zdobyć fortunę i zmonopolizować rynek.

Złożoność zasad: początkujący plus.

Wersja polska: nie.

Liczba dodatków: dwie nowe mapy.

Plusy:

+ proste do opanowania zasady

+ możliwość odkrywania gry i budowania strategii

+ karty służą do wykonywania akcji na planszy (budowania torów kolejowych czy stacji poprzez kładzenie elementów na planszy)

+ regrywalność

Minusy:

Dominion z planszą

środek trains

W następnym artykule przybliżę Wam gry planszowe z mechanizmem set collection.

Sylwia, for2players.

 

Poprzednie części cyklu:

Część 1 – gry kooperacyjne.

Część 2 – gry typu dungeon crawl.

Część 3 – gry z mechanizmem area control.

Część 4 – gry typu 4X.

Część 5 – gry z mechanizmem worker placement.

 

Wszystkie zdjęcia zamieszczone w tym tekście pochodzą ze stron wydawców gier lub z serwisu www.boardgamegeek.com.

 

 

for2players