Gry planszowe i mechanizmy. Część 5 – worker placement.

resource-token-fanPrzyszedł czas na piątą część cyklu o mechanizmach i grach planszowych. Dzisiaj postaram się Wam przybliżyć to, czym jest worker placement. W dosłownym tłumaczeniu znaczy to ‘ustawianie pracowników’. Jest to obecnie jeden z najbardziej rozpowszechnionych mechanizmów w nowoczesnych grach planszowych. Największy serwis poświęcony planszówkom (BoardGameGeek) twierdzi, że pierwszą grą z tym mechanizmem był tytuł Keydom wydany w 1998 roku. Według tej strony istnieje około 850 gier planszowych (wraz z dodatkami), które używają tego mechanizmu.

Worker placement charakteryzuje się:

  • wyborem przez graczy akcji, które chcą wykonać według ustalonej wcześniej kolejności na daną rundę gry;
  • zablokowaniem wykonanej czynności dla innych graczy. Blokowanie jest właśnie główną częścią interakcji między graczami w tego typu grach;
  • przewidywaniem posunięć, które planują wykonać pozostali gracze;
  • oznaczaniem na planszy swych akcji przez pionki własnego koloru. Pionki te zazwyczaj mają reprezentować jakiś pracowników, których wysyłamy do wykonania konkretnej czynności;
  • limitem liczby akcji, które gracz może wykonać w trakcie danej rundy gry. W tego typu grach ma się określoną liczbę dostępnych pracowników. Liczba ta może, ale nie musi, ulec zmianie w trakcie rozgrywki;
  • wymogiem planowania ruchów kilka rund na przód.

Poniżej przedstawiam Wam kilka tytułów, które wyróżniają się mechanizmem worker placement. Stopień złożoności starałam się dwojako połączyć. Zawiera on w sobie zarówno złożoność zasad oraz trudność opanowania gry. Przez to drugie rozumiem „bycie dobrym w daną grę”. Oczywiście nie jest to połączenie idealne.

 

epokaEpoka Kamienia

Liczba graczy: 2-4

Fabuła: gracze walczą o przetrwanie w epoce kamienia. Starają się zbierać surowce, hodować zwierzęta, czy też konstruować narzędzia. Wszystko po to, aby sprostać trudnemu życiu w czasach zalążków cywilizacji.

Złożoność zasad: początkujący

Wersja polska: tak (wydawnictwo Bard)

Liczba dodatków: 1 (brak wersji polskiej)

Plusy:

+ proste zasady

+ wykonanie

+ wiele dróg do zwycięstwa

+ dobrze działa w dowolną liczbę graczy

Minusy:

– niektórzy uważają, że gra jest za losowa przez rzuty kośćmi

epoka-kamienna-gra

 

 

pic1296910_lgDolina Królów

Liczba graczy: 2-4

Fabuła: gracze starają się wznosić monumenty w starożytnym Egipcie

Złożoność zasad: początkujący plus

Wersja polska: tak (wydawnictwo Bard)

Liczba dodatków: 0

Plusy:

+ proste zasady

+ bardzo ładne wykonanie

+ regrywalność

+ wprowadzenie interesującego, dodatkowego ograniczenia do worker placement: robotnicy są wysyłani wzdłuż rzeki, ale nie mogą zostać użyci powyżej już wcześniej położonego przez nas pionka. W związku z tym mamy dylemat: czy wysłać większą liczbę robotników i wykonać więcej akcji, czy od razu przejść do akcji, które są nam bardziej potrzebne.

Minusy:

– nie działa za dobrze w dwie osoby

– błędy w polskiej instrukcji do gry

dolina

 

AGRICOLA_box_topAgricola

Liczba graczy: 1-5

Fabuła: wcielamy się w rolę siedemnastowiecznego rolnika i prowadzimy gospodarstwo

Złożoność zasad: średnio zaawansowany

Wersja polska: tak (wydawnictwo Lacerta)

Liczba dodatków: 2 duże w polskiej wersji językowej

Plusy:

+ wiele dróg do zwycięstwa

+ wariant dla jednej osoby

+ regrywalność

+ mechanizmy całkiem dobrze współdziałają z fabułą

+ jest jedną z najbardziej popularnych gier z mechanizmem worker placement

Minusy:

– długie rozkładanie i składanie gry

– przy większej liczbie graczy trzeba długo czekać na swoją kolejkę

AGR_all

 

Tzolkin.okladkaTzolk’in: Kalendarz Majów 

Liczba graczy: 2-4

Fabuła: w grze wcielamy się w przywódcę jednego z plemienia Majów i staramy się pozyskać przychylność bogów

Złożoność zasad: zaawansowany

Wersja polska: tak (wydawnictwo Rebel)

Liczba dodatków: 1 duży w wersji polskiej

Plusy:

+ interesujące podejście do worker placement: gra poniekąd wymusza na nas bardzo dokładne planowanie przyszłych akcji. Jest to związane z elementem czasowym, który wprowadzają obracające się na planszy zębate koła.

+ wykonanie

+ interesująca tematyka

Minusy:

– niektórzy uważają, że ma tylko jedną i słuszną strategię prowadzącą do zwycięstwa

srodek

 

kanbanokl Kanban: Automotive Revolution

Liczba graczy: 2-4

Fabuła: gracze pracują w fabryce samochodów i starają się zaimponować zarządowi

Złożoność zasad: zaawansowany plus

Wersja polska: nie

Liczba dodatków: brak

Plusy:

+ wiele mechanizmów połączonych z worker placement, która dobrze współgrają

+ regrywalność

+ interesująca tematyka

+ coś dla miłośników bardzo wymagających gier

Minusy:

– klimat fabryki samochodów może zostać pogrzebany pod mechanizmami gry

– niektórym może wydać się za długa

– przytłaczająca, pstrokata plansza

srodekkanban

Mechanizm worker placement wytworzył też pewną podkategorię gier. Mam na myśli dice placement, czyli ustawianie kostek. Gry tego typu mają wszystkie wspomniane wyżej cechy charakterystyczne dla worker placement. Co je wyróżnia to fakt, że nie do końca wiemy, jakich pracowników będziemy mieli na początku każdej tury akcji. Jest to spowodowane tym, że najpierw musimy rzucić kośćmi i w zależności od wyniku na nich, każda z nich będzie mogła zostać wysłana w określone miejsce na planszy. Najbardziej popularną ostatnimi czasy grą tego typu jest Alien Frontiers. Przykładem prostszego tytułu jest:

 

aggle oklaWaggle Dance

Liczba graczy: 2-4

Fabuła: każdy z graczy prowadzi rój pszczół i produkuje miód w ulu

Złożoność zasad: początkujący

Wersja polska: tak (w grze jest zawarta polska wersja zasad)

Liczba dodatków: brak

Plusy:

+ interesująca tematyka

+ ładne kostki

+ specyficzna grafika

+ dobrze się w nią gra w dowolną liczbę osób

Minusy:

– gra mogłaby mieć planszę

– w większą liczbę osób może się zdarzyć, że długo będziemy czekać na swoją kolejkę

full_board-web

W następnym artykule przybliżę Wam gry planszowe z mechanizmem deck building. 

Sylwia, for2players.

 

 Poprzednie części cyklu:

Część 1 – gry kooperacyjne.

Część 2 – gry typu dungeon crawl.

Część 3 – gry z mechanizmem area control.

Część 4 – gry typu 4X.

 

Wszystkie zdjęcia zamieszczone w tym tekście pochodzą ze stron wydawców gier lub z serwisu www.boardgamegeek.com.

 

 

for2players

for2players

Sylwia i Tomasz Waldowscy. W grach cenimy tematykę i wyzwanie przed jakim nas stawiają. Jesteśmy bardziej za ameritrash niż euro. Szukamy różnorodności mechanizmów w grach. Z tego powodu w naszej kolekcji znajdują się mało popularne tytuły.
for2players