Schnipp Es! – czyli mundialowe pstrykanie

pic1737283Jestem fanem importowania zasad z klasycznych gier w nowe „ciało”. Tak jak podoba mi się przerobienie gry w kapsle na PitchCara, czy klasycznych pchełek na Micro Mutants tak niestety Schnipp Es! nie dało rady…

Krzywe boisko panie trenerze!

Sporych rozmiarów pudełko zawiera instrukcję w kilku językach (bardzo dobrze napisane z przykładami), grubą, dwustronną planszę przedstawiającą boisko na trawie i pomarańczowej glebie, dwa zestawy pionków (po trzy w drużynie), kostkę, piłkę, uchwyty do kart bramek, karty bramek, kartki czerwone i żółte, a także żetony kałuż i kęp trawy.
Pierwszy problem pojawia się w momencie rozłożenia planszy. W grze, gdzie brak przechyłów jest niezbędny, karygodne jest wykonanie takiej planszy, która pochyłe płaszczyzny tworzy. Lepszym rozwiązaniem od planszy składanej na cztery byłaby plansza zmontowana z 2-4 modułów. Zdaję sobie sprawę z powstałych wtedy szpar, ale lepsze szpary niż krzywizny.
Drewniane pionki składają się z „nóg”, „tułowia” i „główek”. Można sobie złożyć kilka różnych zestawów kolorystycznych, ale rozłożyć gotowe pionki jest dość ciężko. Dlatego zastanowić się, złożyć i zostawić. Drewniana piłeczka jest zdaje się po prostu dodatkową głową. Jest to kulka ze ściętą jedną ścianką.
Najdziwniejsze są bramki. Plastikowe uchwyty wsuwa się na karty przedstawiające siatki tak, by pod kartą została przestrzeń odrobinę wyższa od piłki. Niestety na planszy miejsce dla bramki jest za duże. Uchwyty nijak nie pasują do przeznaczonego na nie miejsca. Dwa zapasowe uchwyty służą do oznaczania wyniku meczu na pudełku od gry.pic1737284

Piłka jest prawie okrągła, a bramki są tekturowe

Zasady trudne nie są. Rozstawiamy swoich trzech piłkarzy na swojej połowie i rzutem kostki decydujemy o pierwszeństwie. Pierwszy gracz układa piłkę na środku boiska i dostawia do niej  jednego swojego zawodnika. Następnie rzuca kostką i może pstryknąć tyle razy ile wypadło na kostce. Ważna informacja – każdym pionkiem można pstryknąć maksymalnie 3 razy w turze. Jeśli na kostce wypadnie 1, to można pstryknąć każdego swojego zawodnika jeden raz.pic1812055_lg
Jeżeli podczas tury dowolny pionek się przewróci, to tura się kończy. Pionek ustawiany jest w miejscu przewrócenia i przekazujemy kostkę przeciwnikowi. Uwaga! Kostka pełni funkcję sędziego. Musi potoczyć się i zostać na planszy. Jeżeli przewrócony pionek jest nasz, to żadnych konsekwencji (oprócz przerwania tury) nie ma. Jeśli przewrócił się pionek przeciwny, to otrzymujemy żółtą kartkę. Druga żółta kartka, to oczywiście czerwona, która powoduje stratę pionka z planszy. Jeżeli stracimy wszystkie 3 pionki, to automatycznie przegrywamy mecz. Sam mecz może trwać albo ustaloną liczbę rzutów, ustaloną liczbę minut, albo do konkretnego wyniku.
Wszystkie sytuacje typu: aut, rzut rożny etc. są rozgrywane w bardzo logiczny sposób. Ustawiamy piłkę w odpowiednim miejscu i do niej dostawiamy jeden z naszych pionków. That’s all folks.pic1812074_lg

Pyk i pac, pyk i pac…

Nie wiem na czym polega problem tej gry. Najlogiczniejszym wyjaśnieniem jest złe wyważenie pionków. Dlaczego tak mówię? Ponieważ 9 na 10 pstryknięć kończy się przewróceniem naszego pionka. Krótko mówiąc: nie ważne ile wypadło na kostce, bo i tak pstrykniemy tylko raz. Może jest to spowodowane krzywą planszą (którą naprawdę próbowałem wyprostować na wszelakie sposoby), a może po prostu wadą pionków. Niestety znacznie psuje to rozgrywkę. Frajda kończy wraz z 3cim „upadkowym” pstryknięciem. Może w moim przypadku, to wina mojej kiepskiej koordynacji. Jednak cała moja rodzina potwierdza moją opinię. Nie tylko rodzina. Wszyscy mają z tym kłopot. Ja sam podchodziłem do rozgrywek z wieloma osobami. Niestety w każdym przypadku gra dłużyła się z powodu upadających zawodników. Po półgodzinnym pykaniu i żadnej bramce, a straconym czasie po prostu odechciewało się grać. Naprawdę jedynym dużym plusem było dla mnie czytanie instrukcji. Krótkie, zwięzłe i klarowne.pic1802582
Gra wprowadza system booster packów. W każdym z nich mamy 3 pionki w kolorach jakiegoś państwa, piłkę, bramki i uchwyty. Pozwala to rozegrać mecz nie mając podstawki, a jedynie dwa boosterki. Jednak koszt takiego rozszerzenia, to około 5 Euro. Fanom piłki nożnej spodoba się opcja ubarwienia rozgrywki w barwy ukochanej drużyny. Dla mnie, to zwykłe zdzieranie kasy.
Przykro mi, ale zabawy przy Schnipp Es! nie miałem wcale. Dodanie na planszy żetonów kałuż i kęp trawy (które po prostu utrudniają życie) zdenerwowało nas jeszcze bardziej. Frajda na poziomie bardzo niskim. pic1802583

 

Plusy
  • ładne, drewniane pionki
  • klarowna instrukcja
Minusy
  • źle wyważone pionki
  • krzywa plansza
  • miejsce na bramkę jest większe od samej bramki

Ocena: (2,5 / 5)

Dziękujemy wydawnictwu Mücke Spiele za przekazanie gry do recenzji.

Maciej Matuszewski

 

Przypominam, że wydawnictwo Mücke Spiele przygotowało dla wszystkich naszych czytelników kod rabatowy, który daje Wam 10% zniżkę na zakupy w sklepie wydawnictwa. Znajdziemy tam oczywiście także „Schnipp Es!. Zapraszamy do zakupów. Kod będzie ważny do 20 lipca.

Kod rabatowy: boardtime

Adres sklepu: http://www.spielematerial.de/

 

Podstawowe informacje (na podst. BGG)

NazwaSchnipp Es!
AutorAxel Hennig, Matthias Schmitt
GrafikChristian Opperer
WydawcaMücke Spiele
Rok wydania2013
Liczba graczy2 - 6
Sugerowana liczba graczy Najlepiej w: 2
Liczba rekomendowana: 4
(2 głosy/głosów)
Czas gry20
Sugerowany wiek min.6 i więcej
Sugerowany wiek min. (wg użytk. BGG)6 i więcej
(1 głosy/ów)
Zależność językowaNo necessary in-game text
(1 głosy/ów)
KategoriaSports
MechanikaPoint to Point Movement, Roll / Spin and Move, Simulation
RodzinaSports: Football / Soccer

Informacje pochodzą z serwisu boardgamegeek.com. Więcej informacji o grze.

Maciej Matuszewski
Kontakt

Maciej Matuszewski

W grach planszowych/karcianych ceni:
+ regrywalność (Neuroshima Hex!)
+ klimat (Arkham Horror)
+ wiele opcji dążenia do zwycięstwa (51 Stan)
+ w grach małych - prostotę (Imperium w 8 minut)
Nie toleruje:
- tandetnego wykonania (Inwigilacja Luksusowa)
- 100% losowości (Wojna ;))
- gier, które klimat i fabułę mają "na siłę" (Highland Clans)
Maciej Matuszewski
Kontakt

Latest posts by Maciej Matuszewski (see all)