Taluva – wyspa jak wulkan gorąca

Z wielkim sentymentem piszę dziś o Taluvie, bo jest to jedna z pierwszych gier, które kupiłem i w którą gram od 5 lat. Właściwie gra przez ten czas się nie zestarzała i nie znudziła. Dalej chętnie wyjmuję ją na stół. Czy jest naprawdę aż tak dobra? Mam nadzieję, że uda mi się was przekonać.

Zacznijmy nietypowo, bo od razu od plusów:
– miejsce: wyspa wulkaniczna z wybuchającymi wulkanami

– piękne grafiki

– szybka rozgrywka (nawet w 15 min)

– dobrze skaluje się od 2 do 4 graczy (choć niektórzy twierdzą, że jak grać to tylko w 4 osoby)

– wysoka regrywalność jak na grę kafelkową (gra rozgrywa się właściwie w 3 wymiarach)

Autor (Marcel-André Casasola Merkle) przenosi nas na bliżej nieokreśloną wyspę wulkaniczną. Wyspę tę będziemy zarazem tworzyć i zabudowywać. W swoim ruchu musimy dołożyć kafelek (w kształcie potrójnego sześciokąta), a następnie w dowolnym miejscu budować. Możemy zarówno zakladać nowe osady, jak i je rozbudowywać. Mamy do dyspozycji 3 rodzaje budynków:
chatki – od nich zaczynamy budowę osady, ich też mamy najwięcej
świątynie (3) – można je budować w osadach, które zajmują co najmniej 3 tereny
wieże (2) – można je budować dopiero na 3 poziomie (lub wyżej)

Wygrywa ten, kto wybuduje wszystkie budynki z dwóch rodzajów.

Zarówno dokładanie kafelków jak i budowanie wiosek stawia przed nami wiele decyzji. Kafelki na ten przykład układamy w zasadzie dowolnie (nie musimy nic dopasowywać jak w Carcassonne), ale dzięki sprytnemu ułożeniu będziemy mogli szybciej rozbudowywać osady. Z drugiej strony możemy też dokładać kafelki jako druga i kolejne warstwy. Dochodzi więc tu element planowania przestrzennego. Wiąże się to jednak (bardzo klimatycznie) z wybuchem wulkanu i ewentualnym niszczeniem chatek (lawa zalewa wszystko). Możemy więc jednym ruchem zaszkodzić przeciwnikowi i zrobić miejsce na swoje budynki. Co ciekawe kafelek może być dołożony w zupełnie inne miejsce niż to, gdzie będziemy budować. Zaś, jak już dołożymy kafelek, pozostaje decyzja co budować. Może chatki, których jest najwięcej? Jeśli chatki, to czy rozbudowujemy osadę, czy zakładamy nową? Jeśli rozbudowujemy, to o jaki rodzaj terenu? Jeśli nie chatki, to może świątynię? A może jest miejsce na 3. poziomie na wieżę?

Widzimy więc, że decyzji jest naprawdę sporo. Zapewniam też, że i interakcji jest pod dostatkiem. Oczywiście można grać zapobiegawczo. Można też sprytnie się zabezpieczyć przed wybuchem wulkanu, jednak nic nie zabezpieczy przed nową osadą przeciwnika, która rozbuduje się obok i zajmie nam miejsce. Warto podkreślić, że im więcej graczy, tym ciekawiej, ale też mniej rzeczy można zaplanować. Na dwie osoby zaś jest to niesamowite połączenie pojedynku i wyścigu.

Jeśli chodzi o możliwe strategie, to na pewno trzeba dobrze zaplanować, kiedy rozpocząć budowę nowych wiosek. Jednakże bardzo zmyślne burzenie (zalewanie lawą) własnych budynków pozwoli nam na wygraną nawet przy jednej osadzie. Zawsze jednak musimy liczyć się z przeciwnikami. Dobrze jest przewidywać też, co będzie robił przeciwnik i w odpowiednich momentach wykorzystać wulkany. Oczywiście dobrze też zaplanować, czy budujemy bardziej wieże czy świątynie, gdyż raczej nie ma co nastawiać się na oba rodzaje.

Cóż na koniec mogę dodać? Ktoś, kto nie znosi gier logicznych, może się tutaj nie odnaleźć. Jednak i takim graczom polecam spróbować. Jest tu i trochę klimatu i sporo interakcji. Jest szybka rozgrywka i proste zasady. Zdecydowanie sprawdzi się zarówno w rodzinnym gronie jak i graczy bardziej zaawansowanych.

Gra jest urocza zarówno pod względem graficznym jak i elegancji zasad. Szybka rozgrywka zaś zachęca do kolejnych potyczek. Gorąco polecam.


Moja ocena 


Ogólna ocena: 5/5

Jakoś wydania, komponenty: 5/5
Regrywalność: 5/5

FAQ gry w serwisie BGG: http://www.boardgamegeek.com/wiki/page/Taluva_FAQ#

Zainspirowany blogiem gram-niebieskim dorzucam dobrą hawajską muzykę (ścieżka do filmu “Spadkobiercy”). Do słuchania w czasie czytania recenzji bądź w trakcie gry. Bardzo przyjemna. Zachęcam. http://open.spotify.com/album/15YakA5L7dr86I60h4zKMy

Game Details
NameTaluva (2006)
ZłożonośćMedium Light [2.26]
BGG Ranking681 [7.14]
Liczba graczy2-4
Projektant/ProjektanciMarcel-André Casasola Merkle
GrafikaManuel Casasola Merkle, Xavier Gueniffey Durin, Julien Le Faucheur and Marcel-André Casasola Merkle
WydawcaHans im Glück, Cranio Creations, Ferti, Rio Grande Games and Schmidt Spiele
MechanizmyChaining, Layering, Pattern Building, Race, Static Capture, Sudden Death Ending, Team-Based Game and Tile Placement
Łukasz Hapka