Absurdy PRL-u w wersji planszowej

Jesienią kolejny serial doczeka się planszowej wersji. Tym razem będą to kultowe Alternatywy 4. Autorami gry są Maja Mirska i Robert Sypek. Autorem ilustracji jest Grzegorz Sobczak. W grze wcielimy się w postacie znanych i sympatycznych bohaterów tego serialu. Każdy będzie starał się o to, by jak najwygodniej mieszkało mu się w bloku. 31 sierpnia tytuł ten miał swoją prapremierę podczas Festiwalu Gier i Zabaw Radość Z Wygrywania. O grze opowiada jej autor – Robert Sypek.

Jak narodził się pomysł na tę grę?

Pomysł na grę powstał z pasji do filmu i z zamiłowania do gier. Oboje jako Autorzy oglądaliśmy serial wiele, wiele razy. Znaliśmy cytaty, mieliśmy i mamy swoje ulubione postacie filmowe. Od kilku lat zajmujemy się promocją gier planszowych w postaci organizacji dużych imprez. Pomysł przygotowania gry wydał się oczywisty i połączył pracę z naszą pasją. Praca nad grą trwała blisko rok. Przygotowując ponad 100 kart do gry, wracaliśmy do pojedynczych klatek filmowych, wyłapywaliśmy niuanse i podteksty, które przed laty Stanisław Bareja genialnie zamieścił w serialu. Chcieliśmy oddać klimat filmu i myślę że się to udało.

Na czym polega zadanie graczy? 

Gracze wcielają się w postacie serialowe – jeden gracz jest Gospodarzem Domu, pozostali mogą wybrać spośród: Balcerka, Kotka, pani Kolińskiej, Furmana i profesora Dąb-Rozwadowskiego. Nie jest to jednak gra kooperacyjna – każdy z graczy ma swój interes i sposób na pozyskiwanie Punktów Zwycięstwa. Jeden etap to jeden dzień z życia mieszkańców przy ulicy Alternatywy 4. Gracze będą przemieszczać się po budynku, unikać prac społecznych, podkładać sobie małe przeszkody, składać donosy, czasem spekulować towary – a nad wszystkim czuwa Gospodarz Domu. Rywalizujemy o to, komu mieszka się wygodniej. Każdy coś innego pod tym rozumie. Pani Kolińska śpiewa naprzykrzając się tym innym lokatorom. Docent Furman często współpracuje z Gospodarzem oraz chętnie składa donosy.

Jak przebiega rozgrywka?

Plansza przedstawia blok przy ul. Alternatywy 4. Gracze przemieszczają się po pięciu lokacjach: Mieszkania, Klatka Schodowa, U Gospodarza, Klub Lokatorski i Podwórko. Na każdej mogą wykonać jedną z kilku dostępnych akcji: np. na Klatce Schodowej mogą „po przyjacielsku” dopisać sąsiada na Listę Prac Społecznych lub, jeśli już napotkają Gospodarza, wpisać siebie aby nie wzbudzać podejrzeń. W mieszkaniu odpoczywają i pozyskują Karty Lokatorskie, U Gospodarza podglądają posiadane przez Anioła Donosy, a nawet mogą próbować zmienić planowaną przez niego Pracę Społeczną. Rozgrywka toczy się w rundach (3 godz. z życia mieszkańców). 5 Rund to jeden Dzień czyli jeden etap. Rozgrywka podstawowa trwa 3 Dni (zatem 15 rund). W ich trakcie każdy z graczy stara się zdobyć Punkty Zwycięstwa. Sposób ich zdobycia zależy od charakteru/cechy jaką Lokator bądź Gospodarz na początku każdego Dnia tajnie wybrał. W grze nie ma kostki, zatem wszystko opiera się na decyzjach i dobrym wykorzystaniu posiadanych kart atutowych, swoich Cech i posunięć innych graczy.

Co znajdziemy w środku pudełka? 

Staraliśmy się, żeby gra była ładnie i ciekawie zilustrowana. Zawiera rysunki nawiązujące do serialowych postaci i wydarzeń. Jest piękna, kolorowa plansza. Mamy też 110 różnych kart. Nie ma jednego pomysłu jak wygrać rozgrywkę. Każda z postaci filmowych może posiadać różne cechy. Lokatorzy mogą wybierać spośród takich cech, jak np. spokojny obywatel, kapuś, cwaniaczek, przewodniczący komitetu blokowego, czy spekulant. Gospodarz może wybrać spośród takich cech, jak: Tajny Współpracownik, Społecznik, Materialista, Karierowicz, czy Podczepiony. Ten wybór ma duże znaczenie bowiem każdą postacią gra się „troszkę” inaczej.

Do kogo skierowana jest gra ? Do fanów serialu?

Mam nadzieję, że fani Alternatyw odnajdą w grze to, co lubili w serialu. Oprócz znanych bohaterów zawarliśmy też cytaty z serialu. Wszystkie modele działań odpowiadają działaniom postaci z filmu. Gra nie jest jednak odtwórcza. Pozostawia w rękach graczy masę inicjatywy. W grze odzwierciedlamy realia życia blokowego. Jest też sporo negatywnej interakcji, dlatego sądzę, że to nie jest gra dla dzieci. Mam jednak nadzieję, że przypadnie do gustu zarówno mniej, jak i bardziej wymagającym graczom.

A co z osobami, które nie pamiętają tego serialu i tamtych realiów?

Poprosiliśmy dyrektora Instytutu Pamięci Narodowej o przygotowanie wstępu historycznego. Będzie on zawarty w instrukcji. Absolutnie nie jest on śmiertelnie poważny, tylko zawiera dużą dozę ironii. Pokazuje absurdy lat 80-tych.

Prapremiera miała miejsce 31 sierpnia w Warszawie. Jak gra została przyjęta?

Gra już teraz wzbudza emocje. Liczna grupa testerów bawiła się i wkurzała podczas rozgrywki, wszak życie mieszkańców bloku przy ulicy Alternatywy 4 nie było usłane różami.

Kiedy gra zostanie wydana?

Wszystko wskazuje na to, że z końcem października będziemy mieć już tę grę. Chcemy zdążyć z jej wydaniem w tym roku, z tego względu, że w 1983 roku zakończono kręcenie serialu. Pierwsza emisja miała miejsce dopiero trzy lata później.

Dziękuję za rozmowę