Stronghold druga edycja – rzut okiem

Kiedy pod murami swojego zamku dostrzegasz armię trolli, orków i goblinów, a ty nie pamiętasz, abyś wysłał posłańca z zaproszeniem, wiedz, że coś się dzieje. Hubert z bliżej nieznanych mi powodów postanowił mi go odebrać. Z bliżej mi zaś znanych powodów postanowiłem, że jednak zatrzymam go dla siebie.

Kupiłem niegdyś „Strongholda” w ciemno. Bo wszędzie zachwalają, bo klimat w połączeniu z eurogrą, bo godziny przegrane przy grze komputerowej pod tym samym tytułem… Dziś mógłbym nazwać to jedną z lepszych inwestycji popełnionych w swoim życiu. Ale za instrukcję i liczne błędy ktoś powinien być wystrzelony z katapulty.

Skomplikowane gry mają to do siebie, że są trudne do okiełznania. Sama gra sprawy nie ułatwiała, bo jak się okazało, instrukcja zawierała kilka błędów, które psuły zabawę. Świadczy o tym zresztą pojawienie dwóch FAQ. Były trochę jak karetka, która przyjechała po fakcie. Na szczęście byłem na tyle zawzięty, że wspólnie z kolegą wręcz korespondowaliśmy z jej autorem. I pięknie się to odpłaciło, bo gra, mimo rozegranych przeze mnie kilkudziesięciu partii, wciąż nie potrafi mnie znudzić. Druga edycja miała ów niedociągnięcia poprawić. I na Odyna – zrobiła to. Mógłbym się ograniczyć do odesłania Was do recenzji i stwierdzenia, że teraz jest jeszcze lepiej. Ale czuję, że jest wiele osób, które są ciekawe wszystkich wprowadzonych zmian:

+ Instrukcja wolna od błędów [nie trzeba mieć już tej dobrej, wydrukowanej z internetu] + Elementy są bardziej przemyślane [na planszy punktacji są symbole warunków, pojawiają się nowe żetony etc.] + Drobne zmiany w zasadach, które czynią ją bardziej zbalansowaną:

BARBAKAN – początkowa wartość wytrzymałości Bram to 6. W zasadzie teraz strategia gry barbakanem ma jakikolwiek sens.

TRUCIZNA – działanie trucizn zmodyfikowano. Z odcinku muru z trucizną, przed rozpatrzeniem efektów starcia do szpitala przesuwany jest 1 strzelec, jeśli na tym odcinku muru znajduje się jakaś jednostka
najeźdźcy.

WTARGNIĘCIE DO TWIERDZY – dodatkowo +1 P.Ch. za każdy odcinek muru, na którym Najeźdźca wdziera się do Twierdzy uzyskując co najmniej 4 punkty Przewagi. Koniec ze słynnym wpuszczaniem obrońcy i zwycięstwem osiąganym w ten sposób.

Podsumowując: szkoda, że pierwszą odsłonę skrzywdzono taką ilością niedociągnięć. Jeśli zraziły Cię do siebie [jak jedną z osób spotkanych na „GRAMY”] to zapewniam Cię, że teraz jest czas i pora, aby do gry wrócić.

Mateusz Kiszło

Podstawowe informacje (na podst. BGG)

NazwaStronghold
AutorIgnacy Trzewiczek
GrafikMariusz Gandzel, Tomasz Jedruszek, Michał Oracz
WydawcaPortal Games, IELLO, Phalanx Games B.V., Valley Games, Inc.
Rok wydania2009
Liczba graczy2 - 4
Sugerowana liczba graczy Najlepiej w: 4
Liczba rekomendowana: 2, 3, 4
(89 głosy/głosów)
Czas gry120
Sugerowany wiek min.10 i więcej
Sugerowany wiek min. (wg użytk. BGG)14 i więcej
(35 głosy/ów)
Zależność językowaNo necessary in-game text
(41 głosy/ów)
KategoriaFantasy, Fighting, Medieval
MechanikaAction Point Allowance System, Area Control / Area Influence, Point to Point Movement, Variable Player Powers
RozszerzeniaStronghold: Heroes, Stronghold: Undead
RodzinaTower Defense

Informacje pochodzą z serwisu boardgamegeek.com. Więcej informacji o grze.